Przejdź do serwisu tematycznego

Umowa na kolejne zestawy Jak dla Wojska Polskiego

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości ok. 500 mln zł ze spółką Jelcz na dostawę kolejnych kilkudziesięciu zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o kryptonimie Jak.

We wtorek, 16 stycznia, Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) poinformowała w mediach społecznościowych, że w pierwszych dniach stycznia 2024 Agencja Uzbrojenia i należąca do PGZ spółka Jelcz podpisały umowę na dostawę zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o kryptonimie Jak. Przedmiotem umowy jest dostawa kolejnych zestawów składających się z ciągnika i naczepy niskopodwoziowej do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o ładowności powyżej 63 ton.

Zdjęcie: Polska Grupa Zbrojeniowa

W ramach umowy spółka Jelcz dostarczy kilkadziesiąt zestawów składających się z opancerzonego ciągnika siodłowego Jelcz C882.62 8×8 oraz naczepy niskopodwoziowej ST775-20W o podwyższonej mobilności produkcji spółki Demarko. Ponadto Jelcz jest także zobowiązana do wykonania usług szkoleniowych. Dostawy mają być realizowane do końca 2027, a całkowita wartość umowy to ok. 500 mln zł brutto. Umowę w imieniu spółki podpisał członek zarządu Jelcz, Krzysztof Biegaj.

Zestaw Jak otrzymał nagrodę Defender podczas XXX edycji targów MSPO. Pierwsze sztuki tego specjalistycznego sprzętu zostały przez Spółkę przekazane na potrzeby polskich Sił Zbrojnych w kwietniu 2022 roku. Podpisanie kolejnej umowy na zastawy Jak pokazuje, że sprzęt stanowi kluczowe wsparcie w logistyce polskich Sił Zbrojnych, w tym także w transporcie czołgów podstawowych Abrams oraz maszyn z rodziny Leopard 2. Do dnia dzisiejszego na potrzeby polskich Sił Zbrojnych przekazaliśmy łącznie 23 egz. zestawów Jak – powiedział Krzysztof Biegaj.

Ciągnik Jelcz C882.62 to pojazd mający służyć w zestawie z naczepą niskopodwoziową do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o łącznej masie nawet do 70 ton. Są to pojazdy wyposażone w kabinę czteromiejscową, zapewniającą II poziom ochrony balistycznej według STANAG 4569. Ciągnik jest czteroosiowy, w układzie napędowym 8×8, spełniającym wymogi podwyższonej mobilności. Pojazd jest przygotowany do pracy w temperaturze od -30º C do + 50º C i został przystosowany do jazdy zarówno po twardej powierzchni jak i w warunkach terenowych. Zasadniczym atutem pojazdu jest jego podwyższona mobilność, co powoduje, że sprawdza się w każdych warunkach terenowych. Przeprowadzone analizy potwierdzają jego zdolność do pokonania przeszkody wodnej o głębokości do 1 metra, pochylenia wzdłużnego terenu do 35% i pochylenia poprzecznego do 15%. Pojazd został także wyposażony w specjalistyczne urządzenia, które mają na celu zwiększenie efektywności jego pracy. Dla funkcjonalności pojazdu kluczowe znaczenie ma także umieszczenie na nim 2 wyciągarek hydraulicznych o sile uciągu 25 ton.

Grafika: PGZ

Przypomnijmy, że pierwsza umowa z 29 maja 2019 o wartości 88 918 127,76 zł brutto dotyczyła dostawy 14 zestawów niskopodwoziowych z opcją na 9 kolejnych oraz 3 ciągniki bez naczep (za dodatkowe 54,2 mln zł brutto). Dostawy rozpoczęły się 12 kwietnia 2022 i zostały, zgodnie z deklaracją, zakończone (Odbiór opancerzonych ciągników siodłowych Jelcz 882.62, Zestawy niskopodwoziowe dla WP).

Dotychczas, w Wojsku Polskim było wykorzystywanych 59 ciągników siodłowych Iveco EuroTrakker w wersjach MP720E48WT i MP720T50WT, 6 Faun SLT 50-2 Elefant, Mercedes-Benz Actros 3353AS wraz z zestawami niskopodwoziowymi. W ostatnim czasie, oprócz omawianych zestawów Jak, do wojska trafiły ciągniki siodłowe Mercedes-Benz Zetros 3348AS 6×6 z zestawami niskopodwoziowymi Dobrowolski NC wz. 21 do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie do 70 ton. Zamówiono łącznie 31 zestawów (Nowe pojazdy logistyczne w 16. Dywizji Zmechanizowanej).

Na koniec warto wspomnieć, że w informacji prasowej PGZ o sprzedaży kolejnych zestawów Jak pojawiły się, raczej przypadkowo, dwie fotografie nowego zestawu niskopodwoziowego, zaprezentowanego 8 maja 2023. Składa się on z ciągników Jelcz C662D.43 w układzie napędowym 8×8 (wykorzystywanych obecnie w programie Daglezja: MS-20MS-40, a w przyszłości Daglezja-P) i Jelcz C882.57 w układzie napędowym 8×8 (wykorzystywanych obecnie w programach Wisła, Mała Narew, Homar-K, a w przyszłości Pilica+Narew, a także Aparatowni Łączności Cyfrowo-Transmisyjnej, wozów antenowych radarów P-18PL i Systemu Pasywnej Lokacji PET/PCL) oraz nowych naczep Demarko, realizowanych wspólnie z Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Przeznaczone są do przewozu 155-mm samobieżnych haubic AHS Krab i K9 Thunder oraz czołgów M1 Abrams, Leopard 2PL i K2 Black Panther. W notce PGZ widzimy wariant z ciągnikiem Jelcz C662D.43 (zdjęcia poniżej).

Zdjęcia: PGZ

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X