W środę, 11 października, w Nowej Dębie, z udziałem ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka została zawarta umowa na dostawę mostów towarzyszących MS-20 Daglezja-S dla Sił Zbrojnych RP.
Przedmiotem umowy, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a konsorcjum w składzie PGZ i OBRUM, jest dostawa 43 mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja-S wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym. Wartość zamówienia wynosi ok. 767 mln złotych brutto, a dostawy pojazdów zostaną zrealizowane w latach 2025-2028. Agencja Uzbrojenia informowała o rozpoczęciu negocjacji w tej sprawie 14 kwietnia br. (Więcej Daglezji dla Wojska Polskiego).
MS-20 Daglezja-S to most towarzyszący na podwoziu samochodowym. Zestaw składa się z ciągnika siodłowego Jelcz C662D.43 z napędem 6×6, naczepy transportowej z napędem hydraulicznym 6×6, układacza mostowego oraz przęsła mostowego PM-20. Zapewnia przeprawę przez przeszkody wodne lub terenowe o szerokości do 20 metrów dowolnym pojazdom klasy MLC70/110 (a także nawet MLC80/120). Masa całkowita mostu towarzyszącego MS-20 wynosi 47,9 tony, a maksymalna prędkość na drodze utwardzonej wynosi 80 km/h. Obsługa zestawu liczy tylko dwóch żołnierzy – kierowcy i operatora.
Przęsło PM-20 jest przewożone na specjalnej naczepie transportowej. Szerokość przęsła jest regulowana i wynosi 3 metry w pozycji transportowej na naczepie, a 4 metry w pozycji roboczej na przeszkodzie. Długość przęsła w wersji złożonej wynosi 12,5 m, a w rozłożonej wraz najazdami 25,5 m. Czas potrzebny na rozłożenie i ponowne podebranie przęsła wynosi mniej niż 30 minut do osiągnięcia pełnej gotowości przeprawowej.
Wojsko Polskie eksploatuje obecnie 12 mostów towarzyszących MS-20 Daglezja. Prototypy zostały opracowane przez OBRUM w latach 2005-2010. Produkcję rozpoczęto dwa lata później w kooperacji z Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy, z dostawą dwóch zestawów w grudniu tego samego roku. Kolejne dziesięć zestawów w ramach umowy o wartości 70,68 mln zł brutto zamówiono 4 marca 2015. Dostawy, z opóźnieniem, zakończono w sierpniu 2017. Trafiły do jednostek w Brzegu, Krośnie Odrzańskim, Stargardzie, Chełmnie i Nisku.
31 października 2018 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia (obecnie Agencja Uzbrojenia) uruchomił postępowanie na dostawę kolejnej partii 10 mostów MS-20, ale procedura została unieważniona 9 września 2019. 17 listopada 2021 OBRUM otrzymało zlecenie o wartości 2,5 mln zł od 4. Regionalnej Bazy Logistycznej z Wrocławia na serwis MS-20 (Kolejne Daglezje dla WP).
Cztery eksportowe mosty MS-20S trafiły w maju 2021 do nieujawnionego odbiorcy zagranicznego, prawdopodobnie Wietnamu (Eksportowe MS-20S dostarczone).
Z kolei 24 lipca br. OBRUM poinformował, że rozpoczął prace modyfikacyjne przy pierwszych dwóch mostach MS-20 Daglezja z zasobów Wojska Polskiego (Mosty towarzyszące MS-20 Daglezja z nową funkcjonalnością).
Warto dodać, że w zakresie nowego sprzętu do pokonywania przeszkód wodnych dla wojsk inżynieryjnych, 15 czerwca 2022 Agencja Uzbrojenia zamówiła za równowartość 1,5 mld zł we francuskiej spółce CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels parki pontonowe PFM (Pont Flottant Motorisé) w ramach programu Daglezja-P, na następcę PP-64 Wstęga. Nowe zestawy będą transportowane za pomocą ciągników siodłowych Jelcz – umowa w tej sprawie została zawarta 18 lipca br. (Półtora miliarda złotych na parki pontonowe, Umowa na Jelcze do parków pontonowych w programie Daglezja-P).
Wcześniej, 18 grudnia 2020 ówczesny IU MON podpisał umowę o wartości 57 mln zł brutto z konsorcjum spółek H. Cegielski-Poznań (HCP) i WB Electronics (wchodząca w skład Grupy WB), na dostawę mobilnych Mostów Składanych do Pokonywania Średnich Przeszkód Wodnych i Terenowych MS-40, rozwijanych pod kryptonimem Daglezja-S (Umowa na mosty MS-40 Daglezja-S).