Przejdź do serwisu tematycznego

Umowa na Jelcze do parków pontonowych w programie Daglezja-P

Francuska spółka CNIM Systèmes Industriels zamówiła w Jelczu podwozia bazowe do parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), które zostały zakupione dla Wojska Polskiego w ramach programu Daglezja-P.

We wtorek, 18 lipca br. w siedzibie wchodzącej w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółki Jelcz przebywała delegacja francuskiej spółki CNIM Systemes Industrieles (CSI), której przewodził dyrektor ds. obronności (Defence BU) Xavier Montazel. Celem wizyty było podpisanie umowy ramowej na dostawę ciągników siodłowych do zestawów mostów pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), które zostały zakupione dla Wojska Polskiego w ramach programu Daglezja-P (Podwozia bazowe Jelcz do aparatowni AŁC-T).

Zdjęcie: Jelcz

Umowę w imieniu spółki jelcz podpisał p.o. prezes zarządu Marcin Runowicz i członek zarządu Krzysztof Biegaj. Równolegle z podpisaniem umowy ramowej spółka CSI złożyła zamówienie o wartości ponad 52 mln zł na dostawę pierwszych 24 ciągników siodłowych typu Jelcz C662.D43, które mają zostać wyprodukowane i dostarczone do końca 2024. Zamówienie obejmuje również przeprowadzenie badań, dostawy pakietów obsługowych i szkoleniowych oraz opracowanie dokumentacji użytkowej (Pojazdy minowania narzutowego Baobab-K dla Sił Zbrojnych RP).

Przypomnijmy, że 15 czerwca 2022, została zawarta, pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a CNIM Systèmes Industriels, umowa ramowa o wartości 1,5 mld zł na dostawę parków pontonowych w ramach programu Daglezja-P, na następcę PP-64 Wstęga. Umowa obejmuje również pakiet szkoleniowy, opracowanie dokumentacji wraz z przekazaniem licencji oraz dostawy zestawów części zamiennych i naprawczych (Program Chunmoo reprezentuje zaangażowanie Hanwha w partnerstwo z Polską).

Realizacja umowy nastąpi w latach 2024-2027. Docelowo dostawy zestawów mostów pontonowych uwzględniających także ciągniki Jelcza zostaną dostarczone do Sił Zbrojnych RP w ramach umowy z Agencją Uzbrojenia. Nowy sprzęt zapewni możliwość organizacji szybkiej i bezpiecznej przeprawy dla pojazdów do klasy MLC 90T/100W (Jelcz i Demarko zaprezentowały zestaw do przewozu ciężkich pojazdów).

Parki pontonowe PFM umożliwią budowę 100 m mostów lub będą mogły pełnić rolę dwóch promów, o nośności nie mniejszej niż MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 dla pojazdów kołowych. Nośność wykonywanych przepraw umożliwi pokonywanie przeszkód wodnych m.in. przez czołgi M1 Abrams i K2 Black Panther, samodzielnie bądź transportowanych na kołowych zestawach niskopodwoziowych (Jelcz przygotowuje się do rozbudowy swoich zakładów).

Grafika: CNIM Systèmes Industriels

W skład jednego kompletu parku pontonowego wchodzić będzie m.in.: 12 zestawów transportowych złożonych z ciągnika siodłowego Jelcz oraz naczepy, 1 samochód ciężarowo-osobowy Jelcz, 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi, 4 rampy najazdowe oraz wyposażenie, narzędzia i urządzenia zabezpieczające budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy.

Jeśli chodzi o zwiększanie zdolności Wojska Polskiego do pokonywania przeszkód wodnych, to 14 kwietnia br. ówczesny rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek informował o rozpoczęciu negocjacji z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych OBRUM z Gliwic na dostawę kilkudziesięciu mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja (Wojsko Polskie eksploatuje obecnie 12 mostów tego typu).

Wcześniej, 18 grudnia 2020 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę o wartości 57 mln zł brutto z konsorcjum spółek H. Cegielski-Poznań (HCP) i WB Electronics (wchodzącą w skład Grupy WB), na dostawę mobilnych Mostów Składanych do Pokonywania Średnich Przeszkód Wodnych i Terenowych MS-40, rozwijanych pod kryptonimem Daglezja-S.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X