8 maja br. Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) poinformowała w mediach społecznościowych, że 27 kwietnia br. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku pod Warszawą odbył się pokaz innowacyjnego zestawu do przewozu 155-mm samobieżnych haubic Krab i K9 Thunder oraz czołgów M1 Abrams, Leopard 2PL i K2 Black Panther, orgaznizowany przez spółkę Jelcz wraz z Demarko z Bytomia.
Zestawy składały się z ciągników marki Jelcz C662D.43 w układzie napędowym 8×8 (wykorzystywanych obecnie w programie Daglezja: MS-20 i MS-40) i Jelcz C882.57 w układzie napędowym 8×8 (wykorzystywanych obecnie w programie Wisła) oraz nowych naczep Demarko, realizowanych wspólnie z Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Pokaz obejmował prezentacje multimedialne zestawów, panel dyskusyjny oraz praktyczną prezentację w terenie możliwości technicznych i sposobów wykorzystania ciągników Jelcz i naczep Demarko.
W 2022 spółka Jelcz przekazała na potrzeby Sił Zbrojnych RP pierwszych 16 kompletnych zestawów Jak oraz trzy ciągniki siodłowe typu C882.62. Bardzo dobre opinie użytkowników zestawów, który jest pierwszym opracowanym na potrzeby Polskich Sił Zbrojnych sprzętem przeznaczonym do transportu maszyn o tak dużej masie oraz uznanie ekspertów potwierdzone otrzymanymi nagrodami Defender i Lider Bezpieczeństwa Państwa sprawiły, że partnerzy spółki: Jelcz i Demarko zdecydowały się podjąć kolejnego wzywania.
Wymagania stawiane przez Ministerstwo Obrony Narodowej dla nowego zestawu transportowego to zdolność przewozu ciężkich pojazdów i sprzętu wojskowego o masie co najmniej 60 ton, ale w przeciwieństwie do ciągnika do zestawu Jak, w tym przypadku bez kabiny opancerzonej. Nowe zestawy będą uzupełnieniem i wzmocnieniem zaplecza logistycznego Polskich Sił Zbrojnych.
Zdjęcia: Andrzej Kiński, ZBiAM
Informacja prasowa