Przejdź do serwisu tematycznego

Więcej Daglezji dla Wojska Polskiego

Agencja Uzbrojenia rozpoczęła negocjacje z, wchodzącym w skład Grupy PGZ, Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych OBRUM na dostawę kilkudziesięciu mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja.

14 kwietnia br. rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek poinformował w mediach społecznościowych o rozpoczęciu negocjacji z, wchodzącym w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych OBRUM z Gliwic na dostawę kilkudziesięciu mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja.

MS-20 Daglezja / Zdjęcie: OBRUM

Agencja Uzbrojenia rozpoczęła w pierwszym tygodniu kwietnia negocjacje z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp. z o.o. z Gliwic dotyczące zakontraktowania dla Polskich Sił Zbrojnych kilkudziesięciu mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 – napisał na Twitterze rzecznik AU.

Wojsko Polskie eksploatuje obecnie 12 mostów towarzyszących MS-20 Daglezja. Prototypy zostały opracowane przez OBRUM w latach 2005-2010. Produkcję rozpoczęto dwa lata później w kooperacji z Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy, z dostawą dwóch zestawów w grudniu tego samego roku. Kolejne dziesięć zestawów w ramach umowy o wartości 70,68 mln zł brutto zamówiono 4 marca 2015. Dostawy, z opóźnieniem, zakończono w sierpniu 2017. Trafiły do jednostek w Brzegu, Krośnie Odrzańskim, Stargardzie, Chełmnie i Nisku.

31 października 2018 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia (obecnie Agencja Uzbrojenia) uruchomił postępowanie na dostawę kolejnej partii 10 mostów MS-20, ale procedura została unieważniona 9 września 2019. 17 listopada 2021 OBRUM otrzymało zlecenie o wartości 2,5 mln zł od 4. Regionalnej Bazy Logistycznej z Wrocławia na serwis MS-20.

Cztery eksportowe mosty MS-20S trafiły w maju 2021 do nieujawnionego odbiorcy zagranicznego, prawdopodobnie Wietnamu.

Zdjęcie: OBRUM

Zestaw MS-20 Daglezja składa się z ciągnika siodłowego Jelcz C662D.43-M w układzie 6×6, naczepy mostowej, układacza mostowego i przęsła PM-20. Most pozwala na zabezpieczenie przepraw, czy pokonanie przeszkód wodnych o szerokości do 20 m przez pojazdy gąsienicowe wywierające obciążenie klasy MLC70 (do 63,5 t) i pojazdy kołowe wywierające obciążenie klasy MLC110 (do 73 t) wg norm STANAG 2021. Przygotowanie przeprawy trwa 30 minut.

Warto dodać, że w zakresie nowego sprzętu do pokonywania przeszkód wodnych dla wojsk inżynieryjnych, 15 czerwca 2022 Agencja Uzbrojenia zamówiła za równowartość 1,5 mld zł we francuskiej spółce CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels parki pontonowe PFM (Pont Flottant Motorisé) w ramach programu Daglezja-P, na następcę PP-64 Wstęga. Nowe zestawy będą transportowane za pomocą ciągników siodłowych Jelcz.

Wcześniej, 18 grudnia 2020 ówczesny IU MON podpisał umowę o wartości 57 mln zł brutto z konsorcjum spółek H. Cegielski-Poznań (HCP) i WB Electronics (wchodząca w skład Grupy WB), na dostawę mobilnych Mostów Składanych do Pokonywania Średnich Przeszkód Wodnych i Terenowych MS-40, rozwijanych pod kryptonimem Daglezja-S.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X