5 maja Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM z Gliwic poinformował w mediach społecznościowych o zakończeniu produkcji i dostawie czterech mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20S dla odbiorcy zagranicznego.
Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM poinformował o zakończeniu produkcji czterech mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20S dla odbiorcy zagranicznego / Zdjęcie: OBRUM
MS-20S, które zostały odebrane przez zamawiającego, są przygotowywane do pracy i muszą jeszcze przejść testy końcowe. Na potrzeby odbiorcy produkowane dla Wojska Polskiego mosty MS-20 Daglezja zostały zmodyfikowane i dostosowane do panujących u odbiorcy warunków klimatycznych.
Mosty w wersji MS-20S dostosowano w zakresie układów elektrycznych i elektronicznych, hydrauliki i zabezpieczeń antykorozyjnych. Pojazdy pomalowano dostosowaną do klimatu farbą. Inżynierowie z OBRUM szkolą obecnie grupę 20 przyszłych operatorów pojazdów.
Mosty towarzyszące MS-20S będą wykorzystane m.in do prowadzenia skutecznych akcji ratunkowych na dotkniętych zniszczeniem terenach w sytuacjach klęsk żywiołowych oraz ekologicznych. Może również wspomagać działania ratownicze jednostek zarządzania kryzysowego i zapewniać wsparcie działań ratowniczych w sytuacjach zagrożeń dla ludności. Dodatkową zaletą mostów MS-20 jest możliwość poruszania się po drogach publicznych, co zdecydowanie zwiększa ich mobilność.
Analiza
Prawdopodobnym odbiorcą czterech mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20S jest Wietnam. Rozmowy w tej sprawie miały być prowadzone od września 2018 i zostały zainicjowane podczas kieleckiego MSPO. Produkcja rozpoczęła się w styczniu 2019. Dostawy miały zostać zrealizowane w latach 2020-2021, a wartość umowy jest szacowana na ponad 40 mln zł.
Zestaw MS-20 Daglezja składa się z ciągnika siodłowego Jelcz C662D.43-M w układzie 6×6, naczepy mostowej, układacza mostowego i przęsła PM-20. Most pozwala na zabezpieczenie przepraw, czy pokonanie przeszkód wodnych o szerokości do 20 m przez pojazdy gąsienicowe wywierające obciążenie klasy MLC70 (do 63,5 t) i pojazdy kołowe wywierające obciążenie klasy MLC110 (do 73 t) wg norm STANAG 2021. Przygotowanie przeprawy trwa 30 minut (Umowa na mosty MS-40 Daglezja-S, Parki pontonowe po raz drugi).
Prototypy MS-20 Daglezja zostały opracowane przez OBRUM w latach 2005-2010. Produkcję rozpoczęto dwa lata później w kooperacji z Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy, z dostawą dwóch zestawów dla Wojska Polskiego w grudniu tego samego roku. Kolejne dziesięć zestawów w ramach umowy o wartości 70,68 mln zł brutto zamówiono 4 marca 2015. Dostawę zakończono, z ponad rocznym opóźnieniem, w sierpniu 2017, a zestawy trafiły do jednostek w Brzegu, Krośnie Odrzańskim, Stargardzie, Chełmnie i Nisku.
31 października 2018 Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął postępowanie na dostawę pięciu kolejnych zestawów MS-20 Daglezja z opcją na pięć kolejnych. Zostało ono jednak unieważnione 9 września 2019 i od tamtej pory nie uruchomiono nowego postępowania w tej sprawie (Kolejne Daglezje dla WP).
Z kolei 30 kwietnia br. poinformowano, że dwanaście mostów MS-20 Daglezja należących do Wojska Polskiego przechodzi kompleksowy przegląd techniczny, a te które będą tego wymagały przejdą niezbędne naprawy.