10 stycznia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej rozpoczął postępowanie mające wyłonić dostawcę parków pontonowych dla wojsk inżynieryjnych w ramach programu Daglezja-P. Jest to drugiepodejście do zakupu, po tym jak pierwsze, prowadzone od 19 grudnia 2018 do 29 sierpnia 2019,  unieważniono z powodu ograniczenia środków finansowych (Mosty MS-40 dla WP, 2019-11-22).

 Od 1966 w Wojsku Polskim użytkowane są parki pontonowe PP-64 Wstęga, przewożone na samochodach ciężarowych Star 266 AP i Star 266 BP. Powstały one w oparciu o radzieckie zestawy PMP (Pontonno-Mostowoj Park), wprowadzone cztery lata wcześniej w wojskach inżynieryjnych wojsk lądowych ZSRR / Zdjęcie: Wojskowe Zakłady Inżynieryjne

Od 1966 w Wojsku Polskim użytkowane są parki pontonowe PP-64 Wstęga, przewożone na samochodach ciężarowych Star 266 AP i Star 266 BP. Powstały one w oparciu o radzieckie zestawy PMP (Pontonno-Mostowoj Park), wprowadzone cztery lata wcześniej w wojskach inżynieryjnych wojsk lądowych ZSRR / Zdjęcie: Wojskowe Zakłady Inżynieryjne

Inspektorat Uzbrojenia przewiduje, że całkowita wartość zamówienia przekroczy 428 000 EUR (1,82 mln zł), a maksymalna liczba wykonawców nie przekroczy trzech. Termin składania wniosków minie 11 lutego o godz. 10.00. Kryterium wyboru oferty będzie najniższa cena. Ogłoszenie nie precyzuje jaka liczbu zestawów. W poprzednim postępowaniu IU MON chciał zamówić 7 parków pontonowych z opcją na trzy kolejne zestawy.

Zakup parków pontonowych nowej generacji podyktowany jest m.in. tym, że obecnie wykorzystywane zestawy PP-64 Wstęga nie są przystosowane do przeprawiania najnowszego wyposażenia Wojska Polskiego: czołgów Leopard 2A4/A5 czy 155-mm armatohaubic samobieżnych Krab. W pierwszym postępowaniu oferty złożyli Constructions Industreielles de la Mediterranee (CNIM), Griffin Group Defence (reprezentującą spółkę General Dynamics European Land Systems) oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań (HCP) wraz z WB Electronics i CEFA SAS (Trzy oferty na Daglezję-P, 2019-03-16; MSPO2019: Oferta Griffin Group Defence, 2019-09-06).

Zgodnie z wcześniejszymi wymogami, opracowanymi na podstawie badania rynku rozpoczętego w maju 2016, Daglezja-P ma umożliwić pokonanie przeszkód wodnych przez pojazdy gąsienicowe o nośności nominalnej MLC 70 oraz pojazdy kołowe, tj. zestawy niskopodwoziowe z czołgiem o nośności MLC 96, zgodnie z wymaganiami STANAG 2021.