15 czerwca br., została zawarta, pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a francuską CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels, umowa ramowa o wartości 1,5 mld zł na dostawę parków pontonowych w ramach programu Daglezja-P, na następcę PP-64 Wstęga (Umowa na mosty MS-40 Daglezja-S).
Agencją Uzbrojenia zawarła umowę ramową o wartości 1,5 mld zł z francuską spółką CNIM Systèmes Industriels na dostawę parków pontonowych w ramach programu Daglezja-P, na następcę PP-64 Wstęga / Grafika: MON
Przedmiotem umowy ramowej jest dostawa parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé) na potrzeby wojsk inżynieryjnych. Maksymalna wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł, a przewidziana kontraktem cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł brutto. Termin obowiązywania umowy ramowej został określony na koniec 2026 r.
Umowa obejmuje również pakiet szkoleniowy, opracowanie dokumentacji wraz z przekazaniem licencji oraz dostawy zestawów części zamiennych i naprawczych.
Parki pontonowe PFM umożliwią budowę 100 m mostów lub będą mogły pełnić rolę dwóch promów, o nośności nie mniejszej niż MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 dla pojazdów kołowych. Nośność wykonywanych przepraw umożliwi pokonywanie przeszkód wodnych m.in. przez czołgi M1A2SEPv3 Abrams, samodzielnie bądź transportowanych na kołowych zestawach niskopodwoziowych (Republikański kongresmen pyta o przyspieszenie dostaw Abramsów do Polski).
W skład jednego kompletu parku pontonowego wchodzić będzie m.in.: 12 zestawów transportowych złożonych z ciągnika siodłowego Jelcz oraz naczepy, 1 samochód ciężarowo-osobowy Jelcz, 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi, 4 rampy najazdowe oraz wyposażenie, narzędzia i urządzenia zabezpieczające budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy.
Park pontonowy PFM (Pont Flottant Motorisé) francuskiej spółki CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels / Zdjęcie: CNIM
W maju 2016 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął analizę rynku dotyczącą pozyskania nowych parków pontonowych, które zastąpią pozostające na wyposażeniu Wojska Polskiego od 1966 zestawy PP-64 Wstęga przewożone na samochodach ciężarowych Star 266 AP i Star 266 BP (i opartych na radzieckim parku pontonowym PMP) dla czołgów Leopard 2A5 i 2PL o nośności 63,5 t. Pozytywna odpowiedź dały wówczas spółki BAE Systems, CEFA SAS, CNIM, KABE, IMS-Griffin i Monrex (Parki pontonowe dla WP).
19 grudnia 2018 IU MON rozpoczął postępowanie przetargowe ws. pozyskania 10 zestawów parków pontonowych (7 w ramach zamówienia podstawowego i 3 opcjonalnego), a 14 marca 2019 zgłosiło się trzech oferentów: francuska spółka Constructions Industrielles de la Méditerranée (CNIM), konsorcjum polskich spółek H. Cegielski-Poznań (HCP) i WB Electronics wraz z francuską CEFA SAS oraz polska spółka Griffin Group Defence, reprezentującej koncern General Dynamics European Land Systems (GDELS). Jednak 29 sierpnia 2019 postępowanie unieważniono z powodu ograniczenia środków finansowych (Trzy oferty na Daglezję-P).
10 stycznia 2020 IU MON rozpoczął drugie postępowanie w tej sprawie, ale tym razem nie sprecyzowano liczby zamawianych zestawów. Tym razem przetarg jednak zakończył się pomyślnie. Ocenie poddano dwie oferty: konsorcjum H.Cegielski-Poznań, CEFA SAS i PGZ o wartości 950,5 mln zł brutto i spółki CNIM o wartości 699 mln zł brutto (Parki pontonowe po raz drugi).
Wojska inżynieryjne otrzymają wkrótce nowe parki pontonowe, pozwalające na wykonywanie przepraw przez rzeki m. in. czołgom M1A2 SEP v.3 ABRAMS. Wartość podpisanej dziś przez Agencję Uzbrojenia umowy to 1,5 mld zł. pic.twitter.com/PJWuDAn4Eg
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) June 15, 2022
Agencja Uzbrojenia podpisała umowę ramową z @CNIM_Group na dostawę parków pontonowych PFM dla Sił Zbrojnych RP. Maks. wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł, z terminem obowiązywania do 2026 r. Cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł.https://t.co/qCcOm1OZ5f pic.twitter.com/GgV6fADuhw
— Krzysztof Płatek (@krzysztof_atek) June 15, 2022