14 marca Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej poinformował, że przesłano trzy oferty w postępowaniu w ramach programu Daglezja-P, mającego wyłonić następcę mostów pontonowych PP-64 Wstęga. Są to konstrukcje użytkowane w Wojsku Polskim od 1966. Postępowanie na dostawę maksymalnie 10 zestawów zostało uruchomione 19 grudnia 2018. Termin dostaw wyznaczono na 31 października 2022 (Parki pontonowe dla WP, 2018-12-21).
 Jednym z potencjalnych parków pontonowych, jaki może zostać zaoferowany IU MON, są francuskie zestawy SRB /Zdjęcie: CEFA SAS

Jednym z potencjalnych parków pontonowych, jaki może zostać zaoferowany IU MON, są francuskie zestawy SRB /Zdjęcie: CEFA SAS

Do 15 lutego (termin składania ofert przedłużono) IU MON otrzymał oferty od francuskiej spółki Constructions Industrielles de la Méditerranée (CNIM), konsorcjum polskich spółek H. Cegielski-Poznań (HCP) i WB Electronics wraz z francuską CEFA SAS oraz polskiej spółki Griffin Group Defence, reprezentującej koncern General Dynamics European Land Systems (GDELS). 

Zamawiający oczekuje dostawy siedmiu zestawów parków pontonowych, z opcją na trzy dodatkowe. Konstrukcje mają umożliwić pokonanie przeszkód wodnych przez pojazdy gąsienicowe o nośności nominalnej MLC 70 oraz pojazdy kołowe, tj. zestawy niskopodwoziowe z czołgiem o nośności MLC 96, zgodnie z wymaganiami STANAG 2021. Zestawy zastąpią parki pontonowe PP-64 Wstęga, przewożone na samochodach ciężarowych Star 266 AP i Star 266 BP o nośności maksymalnej 63,5 t, które zostały oparte na radzieckim parku pontonowym PMP (Kolejne Daglezje dla WP, 2018-11-02).

Analiza
Informacja IU MON nie precyzuje, co zaoferowały powyższe podmioty. Niemniej spółka CNIM ma w swojej ofercie most pontonowy UMFB (Upgraded Motorized Floating Bridge), będący rozwinięciem zestawu PFM (Pont Flottant Motorisé). Mosty są na wyposażeniu wojsk lądowych Francji (Armée de terre) i pozwalają na pokonywanie przeszkód wodnych dla pojazdów gąsienicowych o masie MLC 70 i kołowych o masie MLC 80.

Konsorcjum HCP i WB może zaoferować francuskie parki pontonowe SRB (Steel Ribbon Bridge) o nośności dla pojazdów gąsienicowych MLC 85 i kołowych MLC 120. CEFA SAS ma w ofercie także samobieżne parki pontonowe EFA o nośności MLC 70, a także Vedette F2 o podobnej nośności.

Griffin Group Defence może zaoferować parki GDELS M3 o nośności MLC 85 dla pojazdów gąsienicowych i MLC 132 dla pojazdów kołowych oraz IRB (Improved Ribbon Bridge) o nośności, odpowiednio, MLC 80 i MLC 96. Oba zestawy są na wyposażeniu m.in. wojsk lądowych Niemiec, Wielkiej Brytanii czy USA. Były wykorzystywane m.in. podczas operacji Iracka Wolnośćw 2003, a także podczas międzynarodowych ćwiczeń Anakonda 16 w Polsce przez niemiecko-brytyjski mieszany batalion inżynieryjny, złożony z żołnierzy ze 130. batalionu Heer (PzPiBtl 130) i 23. batalionu British Army (23rd Engineer Troops).