18 grudnia o godz. 12.30 w na terenie 2. Mazowieckiego Pułku Saperów w Kazuniu Nowym, minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak poinformował o podpisaniu umowy o wartości 784 177 777 zł na dostawę 888 samochodów średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wraz z pakietem logistycznym i pakietem szkoleniowym.

Dwuosiowy Jelcz 442.32 zastępuje w Wojsku Polskim w pierwszej kolejności samochody z rodziny Star: modele 266 i Star 266M. Jeszcze w 2013 pozostawało ich na wyposażeniu ok. 13 tysięcy egzemplarzy.

Dwuosiowy Jelcz 442.32 zastępuje w Wojsku Polskim w pierwszej kolejności samochody z rodziny Star: modele 266 i Star 266M. Jeszcze w 2013 pozostawało ich na wyposażeniu ok. 13 tysięcy egzemplarzy.

Podpisy pod umową złożyli szef Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej, gen. bryg. Dariusz Pluta oraz p.o. prezesa zarządu spółki Jelcz Leon Szuturma i członek zarządu Dominik Gerbszt.

Negocjacje IU MON ze spółką Jelcz rozpoczęto 8 listopada. W ramach zamówienia podstawowego o wartości 419 541 759 zł, zamawiający otrzyma 473 samochody w wersji skrzyniowej, natomiast w ramach opcji o wartości 364 629 018 zł do 415 pojazdów, w tym 302 w wersji skrzyniowej i 115 podwozi do zabudowy specjalnej. Dostawca został zobowiązany do realizacji zamówienia w latach 2019-2022. Kontynuacja zakupu tych samochodów pozwoli zunifikować flotę pojazdów Wojska Polskiego (Wsparcie dla RWŁC-10/T, 2018-12-07; Kolejne WWK-10/C dla WP, 2018-11-16).

Jelcz 442.32 został zaprezentowany po raz pierwszy podczas XXI edycji MSPO w Kielcach w 2-5 września 2013. Wariant 442.32 – S02 powstał z myślą o Wojskach Obrony Terytorialnej (WOT). Skrzynia ładunkowa jest przystosowana do przewożenia 10-stopowego kontenera ISO. Wyposażenie dodatkowe to m.in. wyciągarka hydrauliczna o sile uciągu 70 kN i koła z wkładką BEADLOCK umożliwiającą krótkotrwały przejazd przy obniżonych ciśnieniu.

Jelcz 442.32 został zaprezentowany po raz pierwszy podczas XXI edycji MSPO w Kielcach w 2-5 września 2013. Wariant 442.32 – S02 powstał z myślą o Wojskach Obrony Terytorialnej (WOT). Skrzynia ładunkowa jest przystosowana do przewożenia 10-stopowego kontenera ISO. Wyposażenie dodatkowe to m.in. wyciągarka hydrauliczna o sile uciągu 70 kN i koła z wkładką BEADLOCK umożliwiającą krótkotrwały przejazd przy obniżonych ciśnieniu.

Jest to trzecia duża umowa na samochody ciężarowe Jelcz 442.32. Pierwszy kontrakt o wartości 674 mln zł na 910 samochodów został zawarty 29 listopada 2013 i obejmował dostawę w latach 2014-2018. Drugą umowę o wartości 338,5 mln zł na 500 samochodów podpisano 16 maja 2017, a  termin jej realizacji zakończy się w 2019. Warto nadmienić, że 97 pojazdów jest dostarczanych w ramach zamówienia gwarantowanego, a 403 może trafić do odbiorcy w ramach opcji (Umowa na Jelcze, 2017-05-17).

Maksymalna masa dopuszczalna Jelcza 442.32 to 15,6 t, a ładowność 6 t. Samochód ma 7980 mm długości, 2550 mm szerokości i 2740 mm wysokości. Zmilitaryzowany silnik wysokoprężny MTU 6R106TD2 (norma EURO III) o mocy 326 KM (240 kW) zapewnia prędkość maksymalną do 85 km/h. /Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Narodowej

Maksymalna masa dopuszczalna Jelcza 442.32 to 15,6 t, a ładowność 6 t. Samochód ma 7980 mm długości, 2550 mm szerokości i 2740 mm wysokości. Zmilitaryzowany silnik wysokoprężny MTU 6R106TD2 (norma EURO III) o mocy 326 KM (240 kW) zapewnia prędkość maksymalną do 85 km/h. /Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Narodowej

Wcześniej, 6 grudnia 2017 spółka z Jelcza-Laskowic podpisała umowę o wartości blisko 70 mln zł z Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ) na dostawę podwozi bazowych do holowania przeciwlotniczych zestawów rakietowo-artyleryjskich Pilica w postaci samochodów ciężarowych Jelcz w wersjach 442.32 – S04, 442.32 – S02 i 442.32 – P06 (PSR-A Pilica do produkcji, 2018-11-02).