Przejdź do serwisu tematycznego

Nowe pojazdy logistyczne w 16. Dywizji Zmechanizowanej

16. Pułk Logistyczny 16. Dywizji Zmechanizowanej zaprezentował nowe pojazdy logistyczne: cysterny dystrybutory-paliwowe typu CD-10 na podwoziu Scania P460 oraz ciągniki siodłowe Mercedes-Benz Zetros 3348AS 6×6 z zestawami niskopodwoziowymi.

W czwartek, 11 stycznia, 16. Żuławski Pułk Logistyczny Obrońców Westerplatte (16. PLog.), podległy 16. Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej im. Króla Kazimierza Jagiellończyka (16. DZ.) zaprezentował w mediach społecznościowych nowe pojazdy logistyczne: cysterny dystrybutory-paliwowe typu CD-10 na podwoziu Scania P460 oraz ciągniki siodłowe Mercedes-Benz Zetros 3348AS 6×6 z zestawami niskopodwoziowymi.

Mercedes-Benz Zetros 3348AS 6×6 / Zdjęcia: 16. Pułk Logistyczny

Przypomnijmy, że 28 października 2021 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia (obecnie Agencja Uzbrojenia) podpisał umowę o wartości 115 893 684,68 zł brutto z konsorcjum spółek Dobrowolski z Wschowy, Autobox Innovations ze Starachowic i Top Gun Anna Goryca z Warszawy na dostawę 31 ciągników siodłowych Mercedes-Benz Zetros 3348AS 6×6 z zestawami niskopodwoziowymi Dobrowolski NC wz. 21 do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie do 70 ton. Umowa zawierała opcję o wartości 271 599 183,96 zł brutto na dostawę kolejnych 78 ciągników z zestawami. Dostawca został wybrany 2 sierpnia 2021 (Mercedes-Benz Zetros 3348AS 6×6 dla Wojska Polskiego, Dostawca zestawów niskopodwoziowych wybrany).

Zgodnie z umową, dostawy zestawów miały być realizowane w latach 2023-2026. Oferent udzielił 96-miesięcznej gwarancji na wszystkie elementy. Zestawy są przeznaczone do realizacji zadań związanych z transportem na duże odległości oraz ewakuacji technicznej czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego, zarówno w czasie pokoju, kryzysu jak i wojny. Dostawcą samochodów ciężarowych będzie autoryzowany dealer Mercedes-Benz EWT Automotive Polska.

Wymogami zamawiającego była zdolność do pokonywania przeszkód wodnych o głębokości nie mniejszej niż 750 mm czy koła z wkładkami umożliwiającymi kontynuację jazdy przy braku ciśnienia w ogumieniu (typu run flat). Ciągnik siodłowy miał być wyposażony w napęd na wszystkie koła, a jego kabina być co najmniej dwuosobowa (opcją pożądaną była kabina trzyosobowa z włazem dachowym do ewakuacji). Wykonawca został zobligowany do przeprowadzenia szkolenia obsługi zestawów, a także usługi naprawy, obsługi i konserwacji w okresie gwarancji.

Postępowanie przetargowe w tej sprawie było prowadzone procedurą ograniczoną od 6 maja 2020. 7 czerwca 2021 nastąpiło otwarcie ofert. Konkurencyjną złożyła spółka Jelcz z Jelcza-Laskowic (o wartości 520 553 133,48 zł brutto, w tym 154 683 942,78 zł zamówienie podstawowe i 365 869 190,70 zł brutto zamówienie opcjonalne i 48-miesięczną gwarancją) (Dwóch oferentów na zestawy niskopodwoziowe).

Dotychczas, w Wojsku Polskim było wykorzystywanych 59 ciągników siodłowych Iveco EuroTrakker w wersjach MP720E48WT i MP720T50WT, 6 Faun SLT 50-2 Elefant, Mercedes-Benz Actros 3353AS wraz z zestawami niskopodwoziowymi, a także zestawami o kryptonimie Jak, złożonymi z opancerzonych ciągników siodłowych Jelcz 882.62 i wieloosiowych naczep niskopodwoziowych ST775-20W o podwyższonej mobilności. Dostawy pierwszej partii (7 ciągników i 4 naczep) zrealizowano do 12 kwietnia 2022, a do dostarczenia pozostaje 7 ciągników i 10 naczep na 9 kolejnych zestawów oraz 3 ciągniki bez naczep w ramach opcji (Odbiór opancerzonych ciągników siodłowych Jelcz 882.62).

Cysterny dystrybutory-paliwowe typu CD-10 na podwoziu Scania P460

Z kolei 29 grudnia 2022 Agencja Uzbrojenia podpisała umowę ze spółką Celtech z Poznania na dostawę 49 cystern dystrybutorów-paliwowych typu CD-10 o pojemności 10 metrów sześciennych na podwoziu samochodowym z opcją na 150 kolejnych. Ofertę wybrano 10 listopada 2022 (mniej więcej w tym samym czasie Celtech otrzymał również zamówienie na 29 cystern-dystrybutorów paliwowych CND-27 na podwoziu samochodowym o pojemności 26 900 litrów z opcją na 40 kolejnych).

Postępowanie przetargowe w tej sprawie zostało rozpisane 18 stycznia 2022 i było prowadzone procedurą negocjacyjną z dwoma wykonawcami. Zwycięska oferta spółki Celtech uzyskała 100 punktów (w tym 94 pkt za cenę i 6 pkt za długość gwarancji), a odrzucona konsorcjum Zamet-Głowno z Głowna wraz z Dobrowolski z Wschowy uzyskała 52,49 pkt (w tym 46,49 pkt za cenę i 6 pkt za długość gwarancji).

Poprzednia umowa na zakup cystern CD-10 została zawarta 26 listopada 2019 również ze spółką Celtech i dotyczyła dostawy 12 egzemplarzy za 25,6 mln zł brutto oraz 63 kolejnych za 134,5 mln zł brutto w ramach opcji. Jednakże dotychczas cysterny były posadowione na podwoziu samochodu Jelcz 662D.35 6×6.

Pojemność całkowita CD-10 zbiornika wynosi 10 300 litrów. Cysterny wyposażono w agregat pompowo-pomiarowo-dystrybucyjny. Służy do wydawania paliw płynnych z wydajnością do 1000 litrów na minutę. Agregat umożliwia także samonapełnienie cysterny oraz przepompowywanie paliw między dwoma zewnętrznymi zbiornikami. Pojazdy są przeznaczone do transportowania, czasowego przechowywania oraz tankowania zbiorników pojazdów i maszyn roboczych odmierzonymi i oczyszczonymi paliwami płynnymi. CD-10 zostały przystosowane do pracy w zakresie temperatur od -30 do +50 °C.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X