Przejdź do serwisu tematycznego

Włochy wycofały samoloty szturmowe AMX A-11 Ghibli

We włoskiej bazie lotniczej Treviso-Istrana odbyła się uroczystość wycofania po 35 latach służby samolotów szturmowych AMX International AMX A-11 Ghibli.

W piątek, 5 kwietnia 2024, we włoskiej bazie lotniczej Treviso-Istrana w Wenecji Euganejskiej, gdzie mieści się 51. Skrzydło wojsk lotniczych (51º Stormo Aeronautica Militare), odbyła się uroczystość wycofania po 35 latach służby włosko-brazylijskich samolotów szturmowych AMX International AMX A-11 Ghibli.

Zdjęcia: Aeronautica Militare via Facebook

Podczas uroczystości ostatnie 5 z 25 pozostających do wczoraj w służbie samolotów (19 bojowych AMX A-11 Ghibli i 5 szkolno-treningowych AMX-T) wykonało wspólny lot w formacji z pojedynczymi F-35A Lightning II, Eurofighter EF-2000 Typhoon, A-200 Tornado i 4 MB-339PAN zespołu akrobacyjnego Frecce Tricolori. Choć faktycznie ostatni lot na tym typie zaplanowano na przyszły tydzień.

Ostatnią jednostką użytkującą te samoloty była 132. Eskadra (132º Gruppo). Jeden z samolotów, A-11B (nr seryjny MM7162, nr rejestracyjny 51-34), otrzymał okolicznościowe malowanie. Na ogonie umieszczono wizerunek salutującego do narodowej flagi włoskiego pilota wraz z łacińską sentencją: Volatus ad astra, memoria in aeternum (pol. ten, co uleciał do gwiazd – wieczna pamięć), a na nosie motto włoskich wojsk lotniczych: Virtute siderum tenus (pol. Z męstwem ku gwiazdom).

Ministerstwo Obrony Włoch zamówiło we włosko-brazylijskiej spółce joint venture AMX International Ltd (złożonej wówczas z Alenia, Aermacchi i Embraer) 136 egzemplarzy nowego samolotu szturmowego (110 AMX A-11 Ghibli i 26 AMX-T, zamiast 187 planowanych pierwotnie) jako następcy Aeritalia G.91 i Lockheed RF-104G Starfighter w misjach bliskiego wsparcia sił lądowych i rozpoznawczych. Brazylia zamówiła 56 samolotów, zamiast 100 planowanych, a obecnie pozostało 50. Dostawy do Włoch rozpoczęto w 1988, a wprowadzenie do służby nastąpiło rok później.

Debiut operacyjny sześciu włoskich samolotów miał miejsce podczas operacji Deny Flight w Bośni i Hercegowinie w 1995, która miała na celu utrzymanie strefy zakazu lotów nad tym państwem w ramach międzynarodowych działań przeciwko Serbii. Później zostały użyte w roli szturmowej w Kosowie. Na początku lat. 2000 flota została zmodernizowana (otrzymały m.in. optoelektroniczne zasobniki celownicze Rafael RecceLite), a w latach 2009-2014 samoloty skierowano do Afganistanu. W międzyczasie, w 2011 zostały użyte w Libii. Z kolei w 2016 stacjonowały w Kuwejcie, realizując misje rozpoznawcze nad Irakiem i Syrią w ramach międzynarodowej operacji Inherent Resolve przeciwko Państwu Islamskiemu.

Galeria zdjęć:

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X