W środę, 28 czerwca br., amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o rozpoczęciu programu szkoleniowego dla polskich żołnierzy Sił Powietrznych z zakresu obsługi Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS). Polska jest pierwszym użytkownikiem eksportowym systemu IBCS, zakupionego w ramach I etapu programu Wisła, wraz z dwiema bateriami systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104F Patriot PAC-3+ (PDB 8) i którego elementy rozpoczęto dostarczać dwa lata przed terminem.
Polscy żołnierze w Redstone Arsenal w Alabamie Zdjęcie: Northrop Grumman
Zgodnie z informacją prasową, do szkolenia wykorzystywane są symulatory ART (Air Defense Reconfigurable Trainer), które zostały zainstalowane w nieujawnionej lokalizacji w Polsce, prawdopodobnie w Centrum Szkolenia Sił Powietrznych im. Romualda Traugutta (CSSP) w Koszalinie (przyp. red.), przez przedstawicieli służb terenowych Northrop Grumman. W Redstone Arsenal w Alabamie odbywały się również wydarzenia Train-the-trainer, które pozwoliły Northrop Grumman na szkolenie żołnierzy polskich w ich zrozumieniu architektury systemu IBCS.
Symulatory ART pozwalają na ćwiczenie różnych scenariuszy i programowanie misji w systemie IBCS. Zbudowane przy użyciu materiałów szkoleniowych opracowanych do nowego szkolenia w zakresie sprzętu US Army, symulatory pozwalają również użytkownikowi końcowemu na zwiększenie szkolenia personelu, a także na samodzielne szkolenie w zakresie eksploatacji. Przyspiesza to szybkość i wydajność szkolenia, jednocześnie zmniejszając potencjalne koszty.
Zaangażowanie naszego symulatora indywidualnego z IBCS tworzy pakiet dla amerykańskiej Armii i sojuszników, aby przygotować ich na jutrzejsze wielodomenowe pole walki – powiedziała Rebecca Torzone, wiceprezes i dyrektor generalna działu Combat Systems and Mission Readiness w Northrop Grumman. Dzięki temu pakietowi IBCS, Polska modernizuje swoje siły obrony powietrznej i rakietowej, aby zwiększyć bezpieczeństwo kraju w nadchodzących latach.
Przypomnijmy, że 9 czerwca br., Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 19 707 310 USD (81,33 mln zł) z Northrop Grumman Defense System Sector na produkcję symulatora IBCS dla Polski.
Polski IBCS zostanie zintegrowany także z kolejnymi sześcioma bateriami systemu Patriot, na zakup których Polska otrzymała wczoraj zgodę, w ramach II fazy programu Wisła, jak i planuje się integrację IBCS z zestawami krótkiego zasięgu Narew i nie można wykluczyć również w przyszłości integracji z systemem krótkiego/bardzo krótkiego zasięgu Pilica+.
Pierwsze elementy polskiego systemu IBCS dotarły do kraju w ostatnim miesiącu. 15 maja br. Northrop Grumman informowała o dostawie kluczowych jego elementów, tj. 12 radiolinii w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN (Integrated Fire Control Network) na przyczepach. Z kolei 24 maja br., zgodnie z informacją Agencji Uzbrojenia, do Polski dotarły kolejne, nieujawnione elementy systemu.
Przypomnijmy, że 1 maja br. amerykańska korporacja ogłosiła status wstępnej gotowości operacyjnej (IOC) systemu IBCS w amerykańskich wojskach lądowych (US Army), a 13 kwietnia br. otrzymała zgodę Departamentu Obrony na rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej (Full Rate Production, FRP) elementów systemu w wersji Increment 3 dla użytkowników w USA i Polsce.
Sercem systemu IBCS jest kabina stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC (Engagement Operations Center) i składa się się z trzech elementów: C-OPS (Current Operations IBCS EOC), E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) oraz F-OPS (Future Operations IBCS EOC).
Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu.
Polskie kabiny EOC (C-OPS i E-OPS) będą transportowane za pomocą TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową. Uzupełnieniem są stanowiska operatorskie w namiotach ICE (Integrated Collaborative Environment; docelowo zostaną zastąpione przez kontenery) wraz z wyposażeniem dodatkowym (m.in. serwerowniami w kontenerach S-280) i 12 radioliniami w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN na przyczepach.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.