Przejdź do serwisu tematycznego

Szkolenie polskich żołnierzy z obsługi IBCS

Amerykańska spółka Northrop Grumman rozpoczęła szkolenia polskich żołnierzy z zakresu obsługi Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS.

W środę, 28 czerwca br., amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o rozpoczęciu programu szkoleniowego dla polskich żołnierzy Sił Powietrznych z zakresu obsługi Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS). Polska jest pierwszym użytkownikiem eksportowym systemu IBCS, zakupionego w ramach I etapu programu Wisła, wraz z dwiema bateriami systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104F Patriot PAC-3+ (PDB 8) i którego elementy rozpoczęto dostarczać dwa lata przed terminem.

Polscy żołnierze w Redstone Arsenal w Alabamie  Zdjęcie: Northrop Grumman

Zgodnie z informacją prasową, do szkolenia wykorzystywane są symulatory ART (Air Defense Reconfigurable Trainer), które zostały zainstalowane w nieujawnionej lokalizacji w Polsce, prawdopodobnie w Centrum Szkolenia Sił Powietrznych im. Romualda Traugutta (CSSP) w Koszalinie (przyp. red.), przez przedstawicieli służb terenowych Northrop Grumman. W Redstone Arsenal w Alabamie odbywały się również wydarzenia Train-the-trainer, które pozwoliły Northrop Grumman na szkolenie żołnierzy polskich w ich zrozumieniu architektury systemu IBCS.

Symulatory ART pozwalają na ćwiczenie różnych scenariuszy i programowanie misji w systemie IBCS. Zbudowane przy użyciu materiałów szkoleniowych opracowanych do nowego szkolenia w zakresie sprzętu US Army, symulatory pozwalają również użytkownikowi końcowemu na zwiększenie szkolenia personelu, a także na samodzielne szkolenie w zakresie eksploatacji. Przyspiesza to szybkość i wydajność szkolenia, jednocześnie zmniejszając potencjalne koszty.

Zaangażowanie naszego symulatora indywidualnego z IBCS tworzy pakiet dla amerykańskiej Armii i sojuszników, aby przygotować ich na jutrzejsze wielodomenowe pole walki – powiedziała Rebecca Torzone, wiceprezes i dyrektor generalna działu Combat Systems and Mission Readiness w Northrop Grumman. Dzięki temu pakietowi IBCS, Polska modernizuje swoje siły obrony powietrznej i rakietowej, aby zwiększyć bezpieczeństwo kraju w nadchodzących latach.

Przypomnijmy, że 9 czerwca br., Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 19 707 310 USD (81,33 mln zł) z Northrop Grumman Defense System Sector na produkcję symulatora IBCS dla Polski.

Polski IBCS zostanie zintegrowany także z kolejnymi sześcioma bateriami systemu Patriot, na zakup których Polska otrzymała wczoraj zgodę, w ramach II fazy programu Wisła, jak i planuje się integrację IBCS z zestawami krótkiego zasięgu Narew i nie można wykluczyć również w przyszłości integracji z systemem krótkiego/bardzo krótkiego zasięgu Pilica+.

Pierwsze elementy polskiego systemu IBCS dotarły do kraju w ostatnim miesiącu. 15 maja br. Northrop Grumman informowała o dostawie kluczowych jego elementów, tj. 12 radiolinii w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN (Integrated Fire Control Network) na przyczepach. Z kolei 24 maja br., zgodnie z informacją Agencji Uzbrojenia, do Polski dotarły kolejne, nieujawnione elementy systemu.

Przypomnijmy, że 1 maja br. amerykańska korporacja ogłosiła status wstępnej gotowości operacyjnej (IOC) systemu IBCS w amerykańskich wojskach lądowych (US Army), a 13 kwietnia br. otrzymała zgodę Departamentu Obrony na rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej (Full Rate Production, FRP) elementów systemu w wersji Increment 3 dla użytkowników w USA i Polsce.

Sercem systemu IBCS jest kabina stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC (Engagement Operations Center) i składa się się z trzech elementów: C-OPS (Current Operations IBCS EOC), E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) oraz F-OPS (Future Operations IBCS EOC).

Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu.

Polskie kabiny EOC (C-OPS i E-OPS) będą transportowane za pomocą TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową. Uzupełnieniem są stanowiska operatorskie w namiotach ICE (Integrated Collaborative Environment; docelowo zostaną zastąpione przez kontenery) wraz z wyposażeniem dodatkowym (m.in. serwerowniami w kontenerach S-280) i 12 radioliniami w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN na przyczepach.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

ANALIZA PODRÓŻ BEZ PASZPORTU

Stan polskiej obrony powietrznej

2023-06-01
X