Przejdź do serwisu tematycznego

Produkcja wielkoseryjna systemu dowodzenia IBCS

Amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o otrzymaniu zgody od Departamentu Obrony na rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej elementów Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS.

13 kwietnia br. amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o otrzymaniu zgody od Departamentu Obrony na rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej elementów Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS). Pierwszymi użytkownikami systemu są USA i Polska.

Zdjęcie: Northrop Grumman

Decyzja umożliwia rozpoczęcie wielkoseryjnej produkcji (Full Rate Production, FRP) IBCS w wersji Increment 3. Wcześniej, w ramach produkcji małoseryjnej (Low Rate Initial Production, LRIP) za równowartość 1,4 mld USD wyprodukowano zestawy IBCS w wersji Increment 2 do służby doświadczalnej w ramach fazy IOT&E (Initial Operational Test and Evaluation) dla amerykańskich wojsk lądowych (US Army), które poprzedziły testy siedmiu zestawów prototypowych w ramach fazy (Engineering and Manufacturing Development, EMD) oraz pierwsze dwa zestawy dla Polski w ramach I etapu programu obrony powietrznej średniego zasięgu o kryptonimie Wisła (dwóch baterii systemu IBCS/Patriot). Ostatnie dwie próby US Army miały miejsce w listopadzie 2022.

IBCS przekształca przestrzeń pola walki, łącząc dane z dowolnego czujnika, aby stworzyć pojedynczy zintegrowany obraz sytuacji powietrznej, umożliwiający dowódcom “zobaczenie” przestrzeni bitwy i użycie najlepszego uzbrojenia do eliminacji złożonych zagrożeń – powiedziała Rebecca Torzone, wiceprezes i dyrektor generalny działu Combat Systems and Mission Readiness w Northrop Grumman. Northrop Grumman podziela zaangażowanie US Army w szybkie wdrożenie do służby IBCS.

Sercem systemu IBCS jest kabina stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC (Engagement Operations Center) i składa się się z trzech elementów: C-OPS (Current Operations IBCS EOC), E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) oraz F-OPS (Future Operations IBCS EOC).

Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu.

W US Army IBCS będzie stanowił podstawę Zintegrowanej Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej (Integrated Air and Missile Defense, IAMD).

Polskie kabiny EOC (C-OPS i E-OPS) będą transportowane za pomocą TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową. Uzupełnieniem są stanowiska operatorskie w namiotach ICE (Integrated Collaborative Environment; docelowo zostaną zastąpione przez kontenery) wraz z wyposażeniem dodatkowym (m.in. serwerowniami w kontenerach S-280) i 12 radioliniami w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN (Integrated Fire Control Network) na przyczepach.

Warto dodać, że zgodnie z wymogami Wojska Polskiego, kabiny EOC są szczelne elektromagnetycznie, a amerykańskie testy z lipca 2021 wykazały pełną zdolność do działania w warunkach silnych zakłóceń elektromagnetycznych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X