25 września Departament Obrony USA podpisał ze spółką Lockheed Martin kontrakt o wartości 281 076 408 USD (1,13 mld zł) na dostawę 18 zmodernizowanych stacji radiolokacyjnych AN/MPQ-64 Sentinel A4 z antenami z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA).

Zmodernizowany AN/MPQ-64 Sentinel A4 zastąpi obecnie wykorzystywane radary obrony przeciwlotniczej AN/MPQ-64 Enhanced Sentinel A3 ulepszonymi komponentami (w tym anteną AESA), które pomogą skuteczniej wykrywać, klasyfikować i identyfikować zagrożenia rakietowe, artyleryjskie i moździerzowe. Wybór Lockheed Martina oznacza odrzucenie kontroferty Raytheona / Zdjęcie: Lockheed Martin

Zmodernizowany AN/MPQ-64 Sentinel A4 zastąpi obecnie wykorzystywane radary obrony przeciwlotniczej AN/MPQ-64 Enhanced Sentinel A3 ulepszonymi komponentami (w tym anteną AESA), które pomogą skuteczniej wykrywać, klasyfikować i identyfikować zagrożenia rakietowe, artyleryjskie i moździerzowe. Wybór Lockheed Martina oznacza odrzucenie kontroferty Raytheona / Zdjęcie: Lockheed Martin

Radiolokatory trafią do jednostek obrony powietrznej krótkiego zasięgu, gdzie będą zastępować starsze AN/MPQ-64 Enhanced Sentinel A3. Modernizacja wszystkich stacji może kosztować nawet 3 mld USD (12 mld zł). Bezpośrednim zleceniodawcą jest Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC). Urządzenia zostaną wykonane w zakładach Lockheed Martin Electronics Park w Salina do 31 marca 2026. 

ACC opublikowało wymogi taktyczno-techniczne dla zmodernizowanych radarów 10 stycznia 2018, a kontrakt miał zostać podpisany w maju 2019. Do końca 2023 ma potrwać etap wdrożenia, a od III kwartału 2025 produkcja.

Wymaganiami było zwiększenie o co najmniej 75% zasięgu instrumentalnego wykrywania radaru do ponad 130 km, trzykrotne zwiększenie liczby wyszukiwań i dwukrotne zwiększenie liczby ścieżek. Zmodernizowany radar musiał także działać w środowisku silnych zakłóceń elektromagnetycznych, a także wpływu czynników otoczenia (góry, akweny wodne, aglomeracje miejskie).

Sentinel A4 będzie wyposażony w antenę AESA pracującą w paśmie X z nowym nadajnikiem, podsystemami elektronicznymi oraz systemami zasilania i chłodzenia. Radiolokator transportowany ma być na dwuosiowej przyczepie do ciągników FMTV 6×6. Interfejs systemu będzie kompatybilny ze Zintegrowanym Systemem Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS) (Stanowisko dowodzenia IBCS, 2019-05-08).

Kontrakt i potencjalna sprzedaż eksportowa prawdopodobnie zapewnią produkcję w Salinie przez 20 lat. Obecnie zakłady zatrudniają 1,7 tys. pracowników, a w związku z umową planują rozszerzyć tę liczbę o dodatkowych stu. W 2013 placówka była bliska zamknięcia z braku zamówień. Centrala zamknęła cztery inne zakłady, co zmniejszyło zatrudnienie o 4 tysiące pracowników.

W marcu 2017 ACC podpisało z Lockheed Martin kontrakt o wartości 1,6 mld USD (6,4 mld zł) na dostawę radarów AN/TPQ-53 Firefinder i był to do tej pory największy kontrakt w historii zakładu w Saline (Większy zasięg radarów AN/TPQ-53, 2018-10-10).