Przejdź do serwisu tematycznego

Druga partia HIMARS i elementy IBCS w Polsce

Agencja Uzbrojenia poinformowała o dostawie dwóch kolejnych wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych M142 HIMARS oraz kolejnych elementów systemu dowodzenia obroną powietrzną IBCS do Polski.

25 maja br. Agencja Uzbrojenia poinformowała, że wczoraj wieczorem na lotnisko Wrocław-Strachowice drogą powietrzną dotarły dwie kolejne wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe M142 HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) oraz kolejne elementy Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS).

Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Dwie wyrzutnie M142 HIMARS dołączyły do pierwszych pięciu, które dostarczono do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie, 15 maja br. Zapowiedź rychłego rozpoczęcia dostaw pojawiła się 4 maja br. podczas wizyty wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka w zakładach amerykańskiej spółki Lockheed Martin w Camden w stanie Arkansas.

Łącznie, do końca 2023 do Polski ma trafić 20 wyrzutni M142 HIMARS, w tym 18 do jednego dywizjonu artylerii rakietowej 16. Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej im. Króla Kazimierza Jagiellończyka (16. DZ), natomiast 2 do Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia (CSAiU).

Zostały zamówione 13 lutego 2019 za równowartość 414 mln USD w konfiguracji amerykańskiej, tj. na podwoziu Oshkosh M1140. Oprócz tego, zakontraktowano zapas amunicji rakietowej GMLRS i ATacMS oraz ćwiczebnej (LCRRPR), a także pojazdy dowodzenia i wozy zabezpieczenia technicznego. Umowa zapewnia również wsparcie logistyczne, szkoleniowe i techniczne.

26 maja 2022 wysłano do USA zapytanie ofertowe (Letter of Request) w sprawie zakupu kolejnych 486 wyrzutni, ale tym razem w większości w konfiguracji polskiej na podwoziu Jelcz 6×6. 7 lutego br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ten zakup i opublikowała szczegóły wnioskowanego pakietu wraz z zapasem ponad 9 tys. sztuk kierowanej amunicji rakietowej za maksymalnie 10 mld USD (44,43 mld zł).

Wiceminister Błaszczak zadeklarował plany zakupu wszystkich wyrzutni, na które Polska otrzymała zgodę, a więc łącznie 506 M142 HIMARS w programie Homar-A, a także wcześniej zamówionych 288 południowokoreańskich K329 Chunmoo w programie Homar-K. Zatem w planach jest wdrożenie nawet 794 wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych (!).

Zdjęcie: Northrop Grumman

Agencja Uzbrojenia poinformowała również o dostawie kolejnych elementów Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS na potrzeby programu Wisła (zakupionego wraz z systemem obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104F Patriot PAC-3+), nie precyzując jednak jakie to elementy.

Zwłaszcza, że 15 maja br., producent tego systemu dowodzenia, amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o dostarczeniu do Polski kluczowych jego elementów, tj. 12 radiolinii w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN (Integrated Fire Control Network) na przyczepach (na zdjęciu powyżej).

Przypomnijmy, że 1 maja br. spółka ogłosiła status IOC systemu IBCS w amerykańskich wojskach lądowych (US Army), a 13 kwietnia br. otrzymała zgodę Departamentu Obrony na rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej (Full Rate Production, FRP) elementów systemu w wersji Increment 3 dla użytkowników w USA i Polsce.

Sercem systemu IBCS jest kabina stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC (Engagement Operations Center) i składa się się z trzech elementów: C-OPS (Current Operations IBCS EOC), E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) oraz F-OPS (Future Operations IBCS EOC).

Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu.

Polskie kabiny EOC (C-OPS i E-OPS) będą transportowane za pomocą TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową. Uzupełnieniem są stanowiska operatorskie w namiotach ICE (Integrated Collaborative Environment; docelowo zostaną zastąpione przez kontenery) wraz z wyposażeniem dodatkowym (m.in. serwerowniami w kontenerach S-280) i 12 radioliniami w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN na przyczepach.

 

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X