Podczas XXVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach, warszawska spółka Griffin Group Defence zaprezentowała szereg uzbrojenia i wyposażenia swoich partnerów zagranicznych. Ekspozycja spółki znajduje się w Hali E na stoisku nr 32.

Wielkokalibrowy 12,7-mm karabin wyborowy Barrett Firearms M107A1, który jest użytkowany przez siły zbrojne 74 państw.

Wielkokalibrowy 12,7-mm karabin wyborowy Barrett Firearms M107A1, który jest użytkowany przez siły zbrojne 74 państw.

Pierwszą ofertą jest produkowany przez amerykańską spółkę Barrett Firearms Manufacturing 12,7-mm karabin wyborowy M107A1. Zaprezentowany w 2001 wkb cechuje się przeprojektowanymi mechanizmami wewnętrznymi i górną komorą zamkową w celu uzyskania lżejszej, dokładniejszej i dostosowanej do tłumika wersji swojego poprzednika, M82A1. Różnice pomiędzy oboma karabinami można podzielić na ich główne komponenty i podzespoły: zespół górnej komory zamkowej, zespół dolnej komory spustowej, zespół zamka i suwadła.

Prezentacja granatników RGW / Film: Jarosław Lis, MILMAG

Inną zagraniczną konstrukcją strzelecką, oferowaną przez Griffin Group Defence, jest produkowany przez belgijską spółkę FN Herstal subkarabinek SCAR-SC Blackout, zasilany nabojem 7,62 mm x 35/.300 Blackout. Broń charakteryzuje się kompaktową, modułową konstrukcją i jest przeznaczona do prowadzenia walki w pomieszczeniach i na krótkich dystansach (Close-Quarter-Battle, CQB).

W standardowej wersji SCAR-SC Blackout ma lufę długości 190 mm oraz regulowaną kolbę teleskopową. Opcjonalnie może być wyposażony w inne kolby Występuje w wersji samopowtarzalnej i samoczynno-samopowtarzalnej z nieruchomą rękojeścią napinania podczas strzelania. Szybkostrzelność teoretyczną wynosi 550-650 szt./min., masa 3,15 kg bez magazynka i jest zasilany z 30-nabojowych magazynków. Długość karabinka ze złożoną kolbą wynosi 536 mm, z rozłożoną 653 mm.

Kolejną konstrukcją strzelecką jest produkowany przez szwajcarską spółkę B&T pistolet maszynowy AP9, zasilany nabojem 9 mm x 19. Powszechnie używany przez jednostki policji na całym świecie, ze względu na swoje gabaryty: masa 2,7 kg, długość od 385 do 597 mm. Wyposażony jest w mechanizm zmniejszający odczuwalny przez strzelca odrzut, w postaci amortyzatora w kolbie. Składa się z aluminiowej komory zamkowej i komory spustowej z tworzywa sztucznego. Na grzbiecie i części prostopadłościennej komory spustowej, z boku i pod lufą, znajdują się uniwersalne szyny montażowe. Wszystkie manipulatory znajdują się po obu stronach broni dla prawo- i leworęcznych użytkowników. Pozwala na prowadzenie ognia ciągłego i pojedynczego.

Granatniki RGW 90 charakteryzują się wysoką celnością uzyskaną dzięki stałej prędkości silnika rakietowego pozwalająca wyeliminować wpływ wiatru bocznego na lot pocisku oraz szerokiemu zakresowi urządzeń optycznych dzienno-nocnych.

Granatniki RGW 90 charakteryzują się wysoką celnością uzyskaną dzięki stałej prędkości silnika rakietowego pozwalająca wyeliminować wpływ wiatru bocznego na lot pocisku oraz szerokiemu zakresowi urządzeń optycznych dzienno-nocnych.

Produkowany przez niemiecką spółkę Dynamit Nobel Defence (DND) rodzina jednorazowych granatników przeciwpancernych RGW 90 to kolejna oferta warszawskiej spółki. Pociski kumulacyjne (HEAT) przeznaczone są do zwalczania celów opancerzonych, odkształcalno-burzące (HESH) do niszczenia budynków. Dodatkowym walorem jest możliwość oddania strzału z niewielkiego pomieszczenia. W pakiecie z granatnikami Griffin Group Defence oferuje także wyposażenie ćwiczebne w oparciu o podkalibrowe granatniki wykorzystujące 7,62-mm naboje dedykowane lub zgodne ze standardem NATO. Pakiet szkoleniowy uzupełnia symulator DYNASIM, pozwalający realizować szkolenia dla pojedynczych żołnierzy lub grupy w oparciu o scenariusze do planowanych przyszłych działań (IDEX 2019: Zmodyfikowany RGW 90 HH A2, 2019-02-20).

Zaprezentowano także produkowany przez brytyjską spółkę James Fisher and Sons (JFD) system ratowania załóg okrętów podwodnych NSRS (Nato Submarine Rescue System), przeznaczony dla okrętów ratowniczym typu Ratownik. NSRS to skonteneryzowany, mobilny system ratownictwa podwodnego, użytkowany przez siły morskie Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii. System ten jest przeznaczony do ratowania załogi uszkodzonego okrętu podwodnego i może zostać  przetransportowany drogą powietrzną w dowolne miejsce na świecie. Po zaokrętowaniu na dostosowanej do tego celu platformie okrętowej w rejonie prowadzenia akcji ratowniczej jest natychmiast włączany do operacji (Nowe okręty dla Marynarki Wojennej, 2018-01-03).

Francuskim partnerem Griffin Group Defence jest spółka Zodiac Milpro, produkująca łodzie pneumatyczne i hybrydowe typu RIB. Jak dotąd wyprodukowano ponad 20 tys. łodzi, użytkowych przez siły zbrojne 80 państw. Warszawska spółka oferuje łodzie o długości od 3,2 m do 7,0 m i różnych zastosowaniach: ratowniczych, ewakuacyjnych, roboczych i do zadań specjalnych. Są to łodzie z pompowaną tubą wypornościową i miękkim dnem. Mogą być wyposażone w sztywną podłogę aluminiową, rolowaną lub nadmuchiwaną. Łodzie te występują w wersji z klasycznym kształtem kadłuba lub kadłubem z tubami prędkościowymi. W ofercie są także  hybrydowe SEA RIB,  o długości od 4,0 m do 8,7 m. oraz łodzie Zodiac Hurricane o długości od 6,7 m do 12,0 m, przystosowane do działań w ekstremalnych warunkach pogodowych.

9-mm pistolet maszynowy APC9 jest powszechnie używany przez jednostki policji na całym świecie ze względu na swoje gabaryty.

9-mm pistolet maszynowy APC9 jest powszechnie używany przez jednostki policji na całym świecie ze względu na swoje gabaryty.

W ofercie koncernu General Dynamics European Land Systems (GDELS) znajdują się dwa produkty. Pierwszy to przeprawa mostowa Improved Ribbon Bridge (IRB). Do zbudowania 100 metrów mostu wystarczy 46 żołnierzy i 24 samochody ciężarowe, a czas budowy to niespełna 30 minut. Jego konstrukcja nie wymaga przygotowania przeprawy w warunkach spokojnej rzeki czy płaskiego nabrzeża. Elementy zespołu IRB zrzucane są bowiem do wody przez ciężarówki i dopiero tam rozkładane są w gotowe części mostu. IRB jest skonstruowane także z nowoczesnych materiałów, m.in. aluminium, dzięki czemu są lekkie, łatwe w konserwacji i serwisie oraz nie ulegają korozji.

Tego typu przeprawa była już wykorzystywana w Polsce. Na liczącej sobie 300 m szerokości Wiśle, podczas ćwiczenia Anakonda 16, wielonarodowy batalion inżynieryjny wybudował konstrukcję w nieco ponad pół godziny. Ten most pontonowy wpisuje się w obecny system szkolenia polskich wojsk inżynieryjnych, które na razie używają przepraw typu PP-64 Wstęga, ale Griffin Group Defence złożyła ofertą z IRB w ramach programu Daglezja-P. 29 sierpnia 2019 postępowanie jednak unieważniono z powodu ograniczenia środków finansowych, co uniemożliwia jego realizację (Trzy oferty na Daglezję-P, 2019-03-16).

Drugą ofertą jest wielozadaniowy pojazd opancerzony GDELS Eagle V 4×4, oferowany Wojsku Polskiemu na dostawy Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) o kryptonimie Pegaz. Eagle V est przystosowany szczególnie do prowadzenia patroli, akcji bezpośrednich, konwojowania, rozpoznania, rozpoznania artyleryjskiego, operacji specjalnych, może mieć także zastosowanie jako pojazd wsparcia logistycznego lub medycznego na terenie objętym konfliktem zbrojnym.

Głównymi użytkownikami pojazdów tego typu są Niemcy, Szwajcaria i Dania, w siłach zbrojnych tych państw używanych jest 2000 tych pojazdów. Eagle V ma masę własną 7 t, a w pełni wyposażony i załadowany ok. 10 t) i opancerzenie wg standardu STANAG 4569 NATO 3b/4a oraz 3 poziomu kuloodporności (Nadlatuje Pegaz, 2019-05-31).

Amerykańska spółka American Rheinmetall Munitions opracowała aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) soft-kill  typu Rapid Obscuring System (ROSY) kalibru 40 mm. Podczas kieleckich targów został on zaprezentowany na wieży pojazdu opancerzonego LTMPAV Dino 519 4×4, którego kabina skonstruowana z materiałów ceramiczno-kompozytowych posiada odporność balistyczną na poziomie 1 zgodnie z STANAG 4569 Aneks A (MSPO2019: Oferta Concept, 2019-09-02).

Wielofunkcyjne lornetki termowizyjne JIM Compact zapewniają ciągłą obserwację na odległość dzięki trzem uzupełniającym się kanałom: termowizyjnym, dziennym kolorowym oraz niskiego stopnia podświetlenia. / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Wielofunkcyjne lornetki termowizyjne JIM Compact zapewniają ciągłą obserwację na odległość dzięki trzem uzupełniającym się kanałom: termowizyjnym, dziennym kolorowym oraz niskiego stopnia podświetlenia. / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Drugim francuskim partnerem jest spółka Safran Electronics & Defense, która oferuje wielofunkcyjne lornetki termowizyjne JIM Compact. Urządzenia zapewniają ciągłą obserwację na odległość dzięki trzem uzupełniającym się kanałom: termowizja (TI), dzienny kolorowy (TV) oraz niskiego stopnia podświetlenia (LLL). W trybie łączonym (Fusion) lub podzielonego ekranu (Split Screen) można obserwować dwa kanały jednocześnie. JIM Compact zapewnia pomiar odległości, azymutu oraz pomiary kąta pionu, pozycji własnej i lokacji celu dzięki swoim wewnętrznym czujnikom: cyfrowemu kompasowi magnetycznemu, GPS i dalmierzowi laserowemu. Wyposażony jest dodatkowo we wbudowany wskaźnik laserowy. Dzięki swojemu cyfrowemu interfejsowi, funkcjom multimedialnym oraz inteligentnemu systemowi zasilania, JIM Compact można idealnie wykorzystać do wielu kluczowych misji: dowodzenie plutonem żołnierzy, wsparcie zespołu ogniowego, operacje snajperskie/obserwatorskie czy długoterminowa obserwacja dalekiego zasięgu. Dostępne są również zestawy dedykowanych akcesoriów zwiększających zakres możliwości wykorzystania JIM Compact, takie jak w pełni zintegrowany Sterna True North Finder (niemagnetyczny) czy wojskowy DAGR GPS spółki Rockwell Collins.

Safran oferuje także system precyzyjnego określania pozycji celu Sterna, wykorzystujący półkulisty żyroskop rezonansowy HRG (Hemispherical Resonating Gyroscope). Umożliwia określenie koordynatów celu z dokładnością do 1 mili. Charakteryzuje się małymi wymiarami i masą, jak również małym poborem mocy. Czas pracy na jednym komplecie źródeł zasilania to ok. 72 h. Możliwe jest także zasilanie z zewnętrznej baterii. Wymaga szacunkowej lokalizacja przy starcie i szybko osiąga dokładny azymut  (max. czas orientacji 120 s.). Pozwala na pracę przy każdej pogodzie i niezależnie od lokalizacji. Współpracuje z wieloma lornetkami optycznymi i dalmierzami laserowymi jak PLRF/VECTOR, MOSKITO TI czy JIM LR/JIM Compact a także z laserowym podświetlaczem celów DHY 208/308S.

Inna francuska spółka, CILAS, oferuje podświetlacze laserowe celów DHY. Przeznaczone są dla wojsk specjalnych, rozpoznawczych oraz nawigatorów naprowadzania lotnictwa. Pozwalają na lokalizację i podświetlenie celów do 10 km. Lekkie i kompaktowe, o masie poniżej 4,5 kg charakteryzują się dużą dokładnością celowania przy użyciu goniometru zarówno do celów nieruchomych, jak i ruchomych. Kompatybilne z różnymi lornetkami termowizyjnymi, w tym z wielofunkcyjną lornetka JIM LR będącą na wyposażeniu Wojska Polskiego oraz JIM Compact. Spełniają wymagania NATO STANAG 3733. Mają możliwość wprowadzenia własnych kodów przez użytkownika. Charakteryzują się niskim zużyciem energii. W ukompletowaniu jest dalmierz/wskaźnik celu, ruchoma obrotowa głowica, trójnóg, akumulator oraz jednostka zdalnego sterowania. Łatwy w szybkim montażu i demontażu, a ze względu na brak potrzeby nagrzewania charakteryzuje się bardzo szybkim wykorzystaniem operacyjnym.

Z kolei niemiecka spółka Kappa otpronics oferuje system zaawansowanej kontroli lufy RIB 4D, który służy do określenia faktycznych parametrów wewnętrznej powierzchni gładkich lub gwintowanych luf o kalibrze 120÷155mm, np. czołgu Leopard 2. Wystarczy jeden operator, by w ciągu 30 min. wykonać szybki pomiar lufy w wysokiej rozdzielczości. Kompaktowa budowa RIB 4D pozwala wykorzystać system przez warsztaty obsługowo-remontowe jednostek wojskowych wykonujących badania w miejscach użytkowania sprzętu. Zastosowany w głowicy pomiarowej dokładny skaner laserowy 3D generuje szczegółowy obraz wnętrza, który jest prezentowany jako mapa bitowa. Bardzo precyzyjna digitalizacja lufy zapewnia pozyskanie kompleksowej bazy danych, która pozwala właściwie ocenić stan wnętrza lufy. Jednocześnie zamontowane w głowicy pomiarowej czujniki przekazują obraz 360 stopni w celu wykonania przez operatora wstępnej inspekcji całego wnętrza lufy. System zaawansowanej kontroli lufy RIB 4D pozwala na wykonanie precyzyjnych pomiarów zarówno na zdemontowanej lufie, jak i na lufie zamontowanej na pojeździe. Ponadto oprogramowanie systemu pozwala na archiwizację uzyskanych danych.