Przejdź do serwisu tematycznego

Wisła: Zgoda na kolejne zestawy systemu IBCS dla Polski

Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż do Polski kolejnych zestawów Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS na potrzeby następnych baterii systemu Wisła/Patriot.

W poniedziałek, 11 września, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA sprzedaż do Polski kolejnych zestawów Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS) na potrzeby następnych baterii systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego MIM-104F Patriot PAC-3+ (Post-Deployment Build 8, PDB 8) w ramach II fazy programu Wisła. Pakiet oszacowano na maksymalnie 4 mld USD (17,31 mld zł).

Zdjęcie: US Army

Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Warszawie wnioskował o możliwość pozyskania 93 kabin stanowisk dowodzenia i kierowania walką EOC (Engagement Operations Center) oraz 175 radioliniami w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN (Integrated Fire Control Network).

Uwzględnione są także szyfratory sieciowe, rozwój oprogramowania IBCS i integrację komponentów, wsparcie techniczne rządu USA i wykonawcy umowy (Northrop Grumman), infrastrukturę Laboratorium Integracji Systemów (SIL), narzędzia i sprzęt do testowania SIL, wsparcie techniczne rządu USA i wykonawcy umowy dla SIL, infrastruktura i sprzęt do testów w locie (systemu Patriot), cele do prób w locie, koszty i opłaty na poligonie doświadczalnym, usługi i wsparcie w zakresie prób w locie świadczone przez rząd USA i producentów oryginalnego sprzętu (Raytheon i Lockheed Martin) oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu.

Analiza

5 września, pierwszego dnia XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, w obecności Prezydenta RP Pana Andrzeja Dudy zatwierdził trzy umowy na pozyskanie elementów 3 dywizjonów, czyli 6 kolejnych baterii systemu Patriot/IBCS w ramach realizacji II fazy programu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej średniego zasięgu Wisła. Poprzedziły je umowy offsetowe, obejmujące 13 zobowiązań o wartości ok. 1 mld zł, zawarte 25 sierpnia (MSPO 2023: Umowa na realizację II fazy programu Wisła, Umowy offsetowe w II fazie programu Wisła).

Tymczasem, 8 września, spółka Northrop Grumman informowała o osiągnięciu podstawowej gotowości operacyjnej przez IBCS w Wojsku Polskim w ramach I fazy programu Wisła (Wisła: Podstawowa gotowość operacyjna systemu IBCS).

Integracja elementów polskiego systemu IBCS, zakupionego do pierwszych dwóch baterii Wisła/Patriot rozpoczęła się 15 maja, dostawami kluczowych jego elementów, tj. 12 radiolinii w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN na przyczepach. O dostawie kolejnych, niesprecyzowanych elementów systemu IBCS dla pierwszej baterii Wisły, Agencja Uzbrojenia informowała 25 maja (dostawa dzień wcześniej). Dostawa kolejnych elementów IBCS, ale dla drugiej baterii Wisły została zrealizowana 17 lipca i obejmowała radiolinie IFCN, serwerownie S-280 i stanowiska dowodzenia (Northrop Grumman dostarczył komponenty polskiego systemu IBCS, Druga partia HIMARS i elementy IBCS w Polsce).

9 czerwca US Army podpisała umowę o wartości 19,7 mln USD (81,33 mln zł) z Northrop Grumman Defense System Sector na produkcję symulatora IBCS dla Polski. Natomiast 28 czerwca Northrop Grumman poinformowała o rozpoczęciu programu szkoleniowego dla polskich żołnierzy Sił Powietrznych z zakresu obsługi systemu (Umowa na symulator systemu IBCS dla Polski, Szkolenie polskich żołnierzy z obsługi IBCS).

Sercem systemu IBCS jest kabina stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC i składa się się z trzech elementów: C-OPS (Current Operations IBCS EOC), E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) oraz F-OPS (Future Operations IBCS EOC).

Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu.

Polskie kabiny EOC (C-OPS i E-OPS) są transportowane za pomocą TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową. Uzupełnieniem są stanowiska operatorskie w namiotach ICE (Integrated Collaborative Environment; docelowo zostaną zastąpione przez kontenery) wraz z wyposażeniem dodatkowym (m.in. serwerowniami w kontenerach S-280) i 12 radioliniami w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN na przyczepach.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X