W środę, 13 września, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Polski pakietu wsparcia i modyfikacji floty samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ Advanced za maksymalnie 389 mln USD (1,67 mld zł).
Zdjęcie: Michał Adamowski, MILMAG
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Warszawie wnioskował o możliwość pozyskanie dodatkowego pakietu usług i wyposażenia, rozszerzającego poprzedni o wartości 82 mln USD (352,71 mln zł). Obejmuje on wsparcie w zakresie przeprogramowania bazy danych systemów walki radioelektronicznych, dostawy i wsparcie aktualizacji oprogramowania jawnego i niejawnego, publikacje jawne i niejawne oraz dokumentacja techniczna, części zamienne, materiały eksploatacyjne, akcesoria oraz wsparcie w zakresie programu napraw i zwrotów, wsparcie programu modyfikacji podzespołów silnika (Pratt & Whitney F100-PW-229), drobne modyfikacje, utrzymanie gotowości i wsparcie techniczne, badania i ankiety, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (Lockheed Martin) oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu.
Jeśli chodzi o eksploatację F-16 w Polsce, to 21 sierpnia Agencja Uzbrojenia wybrała ofertę spółki Mildat z Warszawy na dostawę 100 bomb ćwiczebnych BDU-50A/B lub równoważnych na potrzeby tych samolotów, natomiast 15 maja ogłosiła, że spółka Megmar Logistics & Consulting z Kutna dostarczy partię pocisków szkolno-treningowych CATM-120C (Captive Air Training Missile) (Mildat dostarczy bomby ćwiczebne BDU-50 dla F-16 Jastrząb, Dostawa pocisków szkolnych CATM-120 dla polskich F-16).
13 grudnia ub. r. zawarto umowę z izraelską spółką Elbit Systems na dostawy taktycznego systemu symulatorowego symulacji lotów. Na rozstrzygnięcie nadal czekają z kolei postępowania na dostawę 13 tysięcy bomb ćwiczebnych BDU-33 B/D, 300 kierowanych bomb lotniczych GBU-12 Paveway II oraz na nowy system rozpoznawczy z radarem o syntetycznej aperturze SAR (Elbit Systems dostarczy symulatory dla polskich F-16, Wojsko chce 13 tysięcy bomb ćwiczebnych BDU-33 B/D, Bomby kierowane GBU-12 dla polskich F-16, Dwóch oferentów na nowy system rozpoznawczy dla F-16).
Siły Powietrzne RP użytkują flotę 48 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16 Jastrząb, czekających ma modernizację techniczną MLU (Mid-Life Upgrade), która zwiększy ich wartość bojową i pozwoli na wydłużenie resursów – najbardziej optymalny byłby wariant F-16V, równoważny dla nowo produkowanych F-16C/D Block 70/72.
Jastrzębie stanowią trzon polskiego lotnictwa bojowego, podczas gdy starzejące się samoloty MiG-29 i Su-22 mają zostać wycofane w najbliższych kilku latach. W zamian wdrażane są lekkie samoloty bojowe KAI FA-50GF (odebrano 4 z 12 egzemplarzy) i planowane spolonizowane FA-50PL (36 egz.) oraz wielozadaniowe 5. generacji F-35A Lightning II w wersji Block 4 (Pierwsze hełmy HMDS Gen III dla polskich pilotów F-35A, MSPO 2023: Porozumienie PGZ i KAI ws. wsparcia samolotów FA-50).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.