9 sierpnia ujawniono, że dowództwo słowackich wojsk lotniczych (Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej Republiky) pracuje nad szczegółowymi wymogami dla przyszłego  samolotu szkolenia zaawansowanego w związku z zakupem 14 samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72, których rozpoczęcie dostaw jest oczekiwane w trzecim kwartale 2023. Wcześniej informowano, że dostawy rozpoczną się na początku 2023 (Słowacja wybrała F-16V , 2018-07-12).
 Słowacja użytkuje 7 z 19 samolotów L-39 Albatros (początkowo 8 L-39C, 2 L-39V i 9 L-39ZA), które otrzymała po podziale czechosłowackich wojsk lotniczych w 1992. Samoloty w 2005 przeszły modernizację do standardów L-39CM i L-39ZAM, zgodnych z wymogami NATO / Zdjęcie: 2. Eskadra Lotnictwa Taktycznego

Słowacja użytkuje 7 z 19 samolotów L-39 Albatros (początkowo 8 L-39C, 2 L-39V i 9 L-39ZA), które otrzymała po podziale czechosłowackich wojsk lotniczych w 1992. Samoloty w 2005 przeszły modernizację do standardów L-39CM i L-39ZAM, zgodnych z wymogami NATO / Zdjęcie: 2. Eskadra Lotnictwa Taktycznego

Zgodnie z umową międzyrządową, dotycząca zakupu F-16, dwudziestu dwóch pilotów słowackich rozpocznie szkolenia jeszcze w 2019 w bazie lotniczej Tucson, gdzie znajduje się 162. Skrzydło Myśliwskie lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Arizona (AZ ANG). Oprócz pilotów, szkolenia przejdzie także około 150 techników obsługi naziemnej.

Dowódca wojsk lotniczych, gen. bryg. Ľubomír Svoboda poinformował 2 sierpnia, że obecnie eksploatowane samoloty L-39 Albatros będą mogły pozostać w służbie przez sześć kolejnych lat. Samolot nowej generacji musiałby wejść do linii w 2025, aby zachować ciągłość szkoleń pilotów. Obecnie 2. Eskadra Lotnictwa Taktycznego, stacjonująca w bazie lotniczej Sliač w kraju bańskobystrzyckim, ma na wyposażeniu 5 samolotów L-39CM oraz 2 L-39ZAM, które w 2005 przeszły modernizację do standardów NATO. Słowacja otrzymała samoloty po podziale czechosłowackich wojsk lotniczych (Československé letectvo) z końcem grudnia 1992 (Czesi odebrali trzy L-159T2, 2019-06-06).

W tej samej bazie stacjonuje 12 myśliwców MiG-29AS/UBS (z których tylko 5 pozostaje sprawnych według stanu z 4 maja 2018) w ramach 1. Eskadry Lotnictwa Taktycznego. Jesienią kończy się obecne wsparcie techniczne rosyjskiego koncernu RSK MiG. Dlatego 9 lipca zawarto kolejne porozumienie w tej sprawie o wartości 100 mln EUR (431,63 mln zł) na przedłużenie wsparcia o cztery lata (z opcją na kolejny rok). Później samoloty zostaną zastąpione przez nowo wyprodukowane F-16C/D z zakładów Lockheed Martin w Greenville w Karolinie Południowej. 31 lipca 2019 koncern otrzymał zlecenie Departamentu Obrony USA o wartości 799 955 939 USD (3,083 mld zł) na produkcję słowackich samolotów. Montaż końcowy ma zakończyć się przed 31 stycznia 2024 ( Prezentacja Aero L-39NG, 2018-10-15).