16 lipca podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018 czeska spółka AERO Vodochody AEROSPACE zaprezentowała koncepcję lekkiego samolotu szturmowego F/A-259 Striker. Projekt zakłada modernizacją L-159 ALCA, we współpracy z izraelskim koncernem zbrojeniowym IAI.

Koncepcja lekkiego samolotu szturmowego F/A-259 Striker została zaprezentowana równolegle z makietą lżejszego samolotu szkolno-bojowego L-39NG / Zdjęcie: AERO Vodochody AEROSPACE

Koncepcja lekkiego samolotu szturmowego F/A-259 Striker została zaprezentowana równolegle z makietą lżejszego samolotu szkolno-bojowego L-39NG / Zdjęcie: AERO Vodochody AEROSPACE

Koncepcja F/A-259 Striker została zaprezentowana wraz z makietą lżejszego samolotu szkolno-bojowego L-39NG (którego 4 egzemplarze w ostatnim czasie zostały zamówione przez Senegal). Rozwój L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) jest kontynuacją czesko-izraelskich prac nad ofertą w ramach programu OA-X, którego efektem ma być amerykański samolot szturmowy kolejnej generacji. (Bronco II na rynek amerykański, 2018-02-23).

Samolot będzie napędzany pojedynczym silnikiem odrzutowym dwuprzepływowym Honeywell/ITEC F124-GA-100, (wcześniej stosowanym w L-159). Nowością będą wielofunkcyjne, kolorowe ekrany dotykowe, podobnie jak w L-39NG, możliwość obsługi awioniki w goglach noktowizyjnych, system sterowania HOTAS czy wielofunkcyjny radar IAI Elta z syntetyczną aperturą SAR (Synthetic Aperture Radar), pracujący w trybie GMTI (Ground Moving Target Indicator) jako wskaźnik ruchomych celów naziemnych.

Samolot ma otrzymać szeroką gamę uzbrojenia, w tym pociski kierowane klasy powietrze-ziemia. Według zapowiedzi ewentualne dostawy F/A-259 Striker mogą rozpocząć się już 2020, a produkcja seryjna zostanie uruchomiona w USA, jeśli ten model zostanie wybrany przez USAF.

Analiza
W sierpniu 2017 USAF zaprosiło spółkę Textron Aviation z samolotem Beechcraft AT-6B Wolverine i konsorcjum Sierra Nevada i Embraer z A-29 Super Tucano do kolejnego etapu programu lekkiego samolotu szturmowego OA-X. Odrzucono tym samym AT-802L Longsword produkcji Air Tractor i Scorpiona oferowanego przez Textron AirLand. USAF chcą zamówić nawet 350 samolotów wsparcia powietrznego. Choć finansowanie programu OA-X nie zostało jeszcze zatwierdzone, wydaje się mało prawdopodobnym, że Amerykanie wybiorą właśnie F/A-259.

Jednak czeska spółka ma nadzieję, że amerykańskie wojska lotnicze nie będą preferować konstrukcji o napędzie turbośmigłowym, podkreślając że pierwowzór F/A-259 został sprawdzony podczas działań wojennych w Iraku podczas kampanii przeciwko Państwu Islamskiemu. Prace nad nowym wariantem L-159 ALCA zapowiedziano w kwietniu, a dzięki czesko-izraelskiej współpracy ma powstać samolot nie tylko wsparcia powietrznego, ale także z możliwością realizacji szkolenia zaawansowanego.