4 czerwca wojska lotnicze Republiki Czeskiej (Vzdušné síly Armády České republiky) odebrały trzy zmodernizowane dwumiejscowe samoloty szkolno-bojowe AERO L-159T2. Trafią do 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego Zvolenská – Čáslav, gdzie stacjonuje m.in. 213. Eskadra Szkolna, wyposażona w samoloty L-39ZA i L-159T1. Te pierwsze zostaną wycofane do końca 2019 i ich zadania przejmą odebrane L-159T2. W dalszej kolejności do najnowszego standardu zostanie zmodernizowanych pięć L-159T1.
 Uroczystość odbioru zmodernizowanych samolotów odbyła się z udziałem przedstawicieli dowództwa wojsk lotniczych, 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego i spółki AERO Vodochody AEROSPACE / Zdjęcie: AERO Vodochody AEROSPACE

Uroczystość odbioru zmodernizowanych samolotów odbyła się z udziałem przedstawicieli dowództwa wojsk lotniczych, 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego i spółki AERO Vodochody AEROSPACE / Zdjęcie: AERO Vodochody AEROSPACE

Umowa w sprawie przebudowy trzech L-159 do standardu L-159T2 została zawarta z Ministerstwem Obrony 23 września 2016. Obejmuje ona dostawę pakietu części zamiennych, wyposażenia do obsługi technicznej oraz szkolenie pilotów i obsługi naziemnej. Zawarto wówczas także porozumienie w sprawie dalszej eksploatacji 33 samolotów L-159 ALCA i L-39 Albatros przez Vzdušné síly Armády České republiky do 30 listopada 2022. Łączna wartość obu umów wyniosła ponad 2,5 mld CZK brutto (416,44 mln zł), z czego samych L-159T2 – 457 mln CZK netto (76,12 mln zł). Pierwotny termin dostawy trzech samolotów upłynął w listopadzie 2018 (UH-60M lub AH-1Z dla Czech?, 2019-05-08).

Pierwszy L-159T2 o nr bocznym 6028 został oblatany 12 sierpnia 2018. Samolot wykonał 30-minutowy lot techniczny, a za jego sterami zasiedli piloci doświadczalni spółki AERO Vodochody AEROSPACE, Vladimír Kvarda i David Jahoda. Samolot został wyposażony w zmodernizowane wyposażenie kabiny, w tym nową awionikę, dwa wielofunkcyjne kolorowe wyświetlacze o wymiarach 7×5 cala, systemy nawigacyjne, oprzyrządowanie i łączność, a także możliwość wykorzystywania gogli noktowizyjnych. Układ sterowania samolotu został zdublowany. 

Zmodernizowano układ paliwowy ze zbiornikami paliwa w skrzydłach, który teraz pozwala na skrócone tankowanie samolotów pod ciśnieniem. Nowością jest także ulepszone oprogramowanie pracującego w paśmie X radaru Leonardo Grifo z głowicą mechaniczną, a także systemy samoobrony (wyrzutniki flar i dipoli oraz system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radaru) i zmodernizowany fotel katapultowy VS-20. W porównaniu z bazowymi L-159, zmodernizowane samoloty otrzymały nowe części: przednią i środkową kadłuba (Oblot Aero L-39NG, 2018-12-24).

Samoloty L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) są używane przez wojska lotnicze Czech (16 L-159A i 5 L-159T1) i Iraku (12 L-159A i 2 L-159T1). W latach 2008-2010 węgierskie wojska lotnicze dzierżawiły pojedynczy L-159B. W 2009 jeden L-159A i dwa L-159T1 zostały przekazane wojskom lotniczym Hiszpanii w zamian za jeden samolot transportowy C295M. Ten został jednak zwrócony, gdyż nie spełniał czeskich wymogów. Hiszpanie odsprzedali swoje L-159 amerykańskiej spółce Lewis Fighter Fleet. Cywilnym użytkowanikiem 21 L-159E jest inna amerykańska spółka, Draken International. Świadczy ona usługi Departamentowi Obrony USA w zakresie symulowania lotnictwa przeciwnika (Farnborough 2018: Aero F/A-259 Striker, 2018-07-18).