22 grudnia do pierwszego lotu wystartował prototyp samolotu szkolenia zaawansowanego L-39NG o nr fabrycznym 7001. Certyfikacja, opracowanego przez czeską spółkę AERO Vodochody AEROSPACE odrzutowca, ma zostać przeprowadzona do końca 2019.

Prototyp wzbił się w powietrze 22 grudnia o godz. 10.38 z lotniska przyzakładowego w miejscowości Vodochody, wykonując 26-minutowy lot testowy

Prototyp wzbił się w powietrze 22 grudnia o godz. 10.38 z lotniska przyzakładowego w miejscowości Vodochody, wykonując 26-minutowy lot testowy

Samolot wystartował z przyzakładowego lotniska w miejscowości Vodochody. Za sterami zasiedli piloci oblatywacze, David Jahoda i Vladimír Továrek, którzy wznieśli się na wysokość 5000 stóp (1524 m) i po 26 minutach powrócili bez problemów na lotnisko. Piloci chwalili zachowanie samolotuW powietrzu L-39NG był stabilny, umożliwiając wykonanie głębokich skrętów oraz prób w locie z dużymi i niskimi prędkościami. Oblot nastąpił w nieco ponad dwa miesiące po oficjalnej prezentacji samolotu. ( Prezentacja Aero L-39NG, 2018-10-15).

Za sterami prototypu L-39NG o nr fabrycznym 7001 zasiedli piloci doświadczalni AERO Vodochody AEROSPACE, David Jahoda i Vladimír Továrek / Zdjęcia i film: AERO Vodochody AEROSPACE

Za sterami prototypu L-39NG o nr fabrycznym 7001 zasiedli piloci doświadczalni AERO Vodochody AEROSPACE, David Jahoda i Vladimír Továrek / Zdjęcia i film: AERO Vodochody AEROSPACE

Prototyp został zbudowany w konfiguracji docelowej ze zmodyfikowanymi skrzydłami i przekonstruowanymi wlotami powietrza. Po zakończeniu certyfikacji czeska spółka będzie gotowa dostarczyć pierwszy samolot odbiorcom już w pierwszym kwartale 2020. Model jest przeznaczony przede wszystkim dla użytkowników starszych L-39 Albatros. Jak dotąd sześć L-39NG zamówił Senegal, sześć (z opcją na dziesięć kolejnych) zamówiła zarejestrowana w Portugalii spółka SkyTech, natomiast dwanaście (z modernizacją sześciu L-39 do standardu równoważnego L-39CW) amerykańskiej spółka RSW Aviation. W lutym 2017 zainteresowanie zakupem czeskich samolotów nowej generacji wyraził Wietnam.

AERO Vodochody AEROSPACE szacuje przyszły portfel zamówień w najbliższej dekadzie na 150 wielozadaniowych L-39NG. Czesi szacują potencjalne zapotrzebowanie na odrzutowe samoloty szkolenia zaawansowanego na świecie w ciągu najbliższych 10-15 lat nawet na 3000 egzemplarzy (Kolejne cztery Bieliki dla Sił Powietrznych, 2018-12-14).

Opis
Dwumiejscowy samolot nowej generacji jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym Williams International FJ44-4M o ciągu 16,87 kN, który zastąpił oryginalny NPO Saturn Liulka AŁ-25TL. Samolot może być także oferowany w wersji szturmowej (Farnborough 2018: Aero F/A-259 Striker, 2018-07-18).

L-39NG wyposażono w cyfrowy zestaw awioniki z konfigurowalnymi kolorowymi wyświetlaczami w kabinie. Na potrzeby treningu pilotów oferowany jest wirtualny systemem szkolenia wykorzystujący instrumenty w kabinie i wyświetlacze nahełmowe. Czesi oferują również naziemny system szkoleniowy, oparty o wirtualną rzeczywistość i wykorzystujący sztuczną inteligencję. Żywotność płatowca wydłużono do 15 tys. godzin nalotu i zwiększono ilość przenoszonego paliwa dzięki czemu wzrosły prędkość maksymalna, zasięg i pułap.