Przejdź do serwisu tematycznego

Szwecja: Starsze Gripeny dłużej w służbie

Szwedzka spółka Saab Defence and Security podpisała umowę z urzędem zamówień obronnych FMV na dalszy rozwój i modyfikacje samolotów wielozadaniowych JAS 39C/D Gripen, które pozwolą na utrzymanie ich w służbie równolegle z wdrażanymi następcami.

We wtorek, 24 października, szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała, że podpisała umowę z urzędem zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji na dalszy rozwój i modyfikacje samolotów wielozadaniowych JAS 39C/D Gripen, które pozwolą na utrzymanie ich w służbie równolegle z wdrażanymi następcami, czyli JAS 39E Gripen.

Zdjęcie: Saab Defence and Security

Wtorkowa umowa ma wartość 579 mln SEK (219,20 mln zł). Obejmuje zaprojektowanie nowych rozwiązań technicznych, testy symulacyjne oraz opracowanie nowych systemów wsparcia eksploatacji. Umowa opiewa również na dodatkowy sprzęt pomocniczy i techniczny. Prace pozwolą na harmonizację stopniowego wycofywania JAS 39C/D wraz z wdrażaniem JAS 39E.

Modernizacja Gripen C/D to ważny krok w utrzymaniu wysokiego poziomu zdolności operacyjnej w niespokojnym świecie, w którym żyjemy. Jest również ważna, aby Gripen C/D mógł działać po roku 2030 – powiedział Lars Tossman, szef działu biznesowego Saab Aeronautics.

Jest to druga w tym roku umowa na wsparcie eksploatacji i rozwój floty szwedzkich JAS 39C/D. Pierwszą podpisano 30 czerwca i miała wartość 345 mln SEK (130,61 mln zł). Była to jednocześnie opcja do umowy bazowej z 16 grudnia 2022. Z kolei 11 kwietnia 2022 podpisano podobną umowę o wartości 500 mln SEK (189,29 mln zł).

Tymczasem cztery dni wcześniej, 20 października 2023, Saab Defence and Security informowała, że 6 października br. przekazała FMV pierwszy seryjny egzemplarz nowego JAS 39E Gripen (Pierwszy JAS 39E Gripen przekazany szwedzkiemu FMV).

Szwecja zamówiła 17 stycznia 2013 łącznie 60 jednomiejscowych JAS 39E Gripen (z opcją z 3 marca 2014 na 10 kolejnych), które zastąpią starsze jednomiejscowe JAS 39C i dwumiejscowe JAS 39D, użytkowanie w liczbie 71 egzemplarzy (z 204 pierwotnie zakupionych). Dostawy miały być zrealizowane pierwotnie w latach 2018-2027, ale nie dotrzymano harmonogramu (Elementy kadłubów Gripenów z drukarki 3D).

Teraz przedstawiciele wojsk lotniczych Królestwa Szwecji (Svenska flygvapnet) mówią o pozostawieniu JAS 39C/D do lat 2030., aż do czasu wprowadzenia samolotu bojowego 6. generacji, a decyzje o tej platformie mają wkrótce zapaść. W 2019 szwedzki obronny komitet doradczy również zarekomendował pozostawienie części ze starszych samolotów w służbie. Samolotem 6. generacji dla Szwecji może być platforma opracowana w obecnie brytyjsko-japońsko-włoskim programie GCAP (Global Combat Air Programme). Szwecja była bowiem wcześniej zainteresowana inicjatywą Tempest, którą realizowano przed GCAP.

Warto dodać, że 7 lipca br., amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Szwecji partii 250 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM za maksymalnie 605 mln USD (2,462 mld zł). Trafią one na uzbrojenie obecnych JAS 39C/D, jak i przyszłych JAS 39E (Więcej AIM-120 AMRAAM dla Szwecji).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X