Amerykańska spółka Sikorsky Aircraft Corporation, należąca obecnie do Lockheed Martin, świętuje 100-lecie istnienia na rozpoczętej w poniedziałek, 19 czerwca br., międzynarodowej wystawie lotniczej Paris Air Show 2023, a właściwie Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) na lotnisku Paris-Le Bourget.
Historia spółki Sikorsky Aircraft krzyżuje się z salonem Paris Air Show: Pięćdziesiąt sześć lat temu dwa śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze Sikorsky HH-3E — pierwsze na świecie z funkcją tankowania w locie — wykonały pierwszy nieprzerwany lot śmigłowcem przez Ocean Atlantycki z Nowego Jorku, nad Londynem i wreszcie do Paris-Le Bourget na 27. Paris Air Show.
Dzisiaj śmigłowce Sikorsky na całym świecie regularnie wykonują loty dalekiego zasięgu w najtrudniejszych warunkach — powiedział Paul Lemmo, prezes firmy Sikorsky. Tamte loty HH-3E w 1967 – z tankowaniem wspieranym przez tankowiec Lockheed HC-130P Hercules – były świadectwem pomysłowości i innowacji, które rozpoczęły się 100 lat temu od naszego założyciela Igora Sikorsky’ego. Innowacje są centrum naszej misji XXI wieku – wspierania naszych klientów systemami pozwalającymi sprostać ich najtrudniejszym wyzwaniom.
Byłem tam z ojcem, aby powitać załogę HH-3E Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, oryginalnego Jolly Green Giant, kiedy przybył do Le Bourget — powiedział Siergiej Sikorsky, jeden z synów Igora, który mieszkał w Niemczech i wspierał lokalny program ciężkiego śmigłowca CH-53G, rozpoczęty w 1972. Na linii lotu w Le Bourget obserwowaliśmy, jak pierwszy HH-3E wykonuje bezbłędną demonstrację tankowania z samolotem HC-130P Hercules, a następnie ląduje 30 godzin i 46 minut po opuszczeniu Nowego Jorku.
Piloci Sił Powietrznych USA śmigłowca HH-3E, major Herbert Zehnder (po lewej) i major Donald Maurras (po prawej) są witani przez Igora Sikorsky’ego na 27. Paris Sir Show po nieprzerwanym przelocie przez Atlantyk w 1967 / Zdjęcia: Sikorsky Aircraft
Śmigłowiec przeleciał 4270 mil z prędkością około 131 mil na godzinę przed lądowaniem o 13:53. czasu lokalnego 1 czerwca 1967 w Le Bourget. Drugi HH-3E, który obrał nieco zmienioną trasę, aby mógł pobić rekord z Nowego Jorku do Londynu, wylądował około 12 minut później.
Dodatkowe materiały do pobrania w PDF:
Dziedzictwo Black Hawk
Śmigłowce Sikorsky od dziesięcioleci wspierają misje publiczne w Europie. Na przykład niemieckie siły zbrojne od ponad 50 lat użytkują śmigłowce CH-53G w Niemczech i podczas misji na całym świecie. Sprawdzona reputacja firmy Sikorsky jako światowego lidera w zakresie niezawodności, bezpieczeństwa i skuteczności realizacji misji jest kontynuowana w Europie dzięki rosnącej flocie śmigłowców Black Hawk i MH-60R Seahawk, a także dzięki przyszłym możliwościom związanym ze śmigłowcami X2 i ciężkimi CH-53K King Stallion.
Black Hawk nadal jest witany nowych klientów w Europie. Dwadzieścia lat temu Austria stała się pierwszym krajem europejskim, który użytkował śmigłowce Black Hawk, kiedy firma Sikorsky dostarczyła Bundesheer dziewięć UH-60L.
W Polsce, należące obecnie do Lockheed Martin, zakłady PZL Mielec od ponad 85 lat projektują, produkują i serwisują samoloty i śmigłowce. Jeszcze w tym roku 1500 pracowników spółki dostarczy setny śmigłowiec wielozadaniowy S-70i Black Hawk z jej zakładu produkcyjnego. Dzieje się tak po tym, jak spółka Sikorsky z dumą dostarczyła w styczniu br. swój 5000. śmigłowiec H-60/S-70 Black Hawk.
Wielozadaniowy Black Hawk zapewnia kluczowe zdolności, które wzmocnią gotowość, interoperacyjność i bezpieczeństwo w całej Europie na nadchodzące dziesięciolecia – powiedział Lemmo. Nadal inwestujemy w modernizację platformy Black Hawk, aby zapewnić operatorom niezawodność, wszechstronność i rozwój, których potrzebują do odstraszania zagrożeń, integracji z globalną flotą i wspierania bezpieczeństwa narodowego.
Śmigłowce Sikorsky S-92 i S-76 są również wykorzystywane w misjach cywilnych i komercyjnych w Europie, w tym w transporcie VIP-ów i głów państw, w branży wydobycia ropy i gazu oraz w poszukiwaniach i ratownictwie. Trzynaście śmigłowców S-92 wspiera misje szefów państw na całym świecie, a dwa S-76 zapewniają transport powietrzny brytyjskiej rodzinie królewskiej od ponad dwóch dekad. Na Morzu Północnym operuje 100 śmigłowców S-92, wspieranych przez wysunięte placówki Sikorsky w Norwegii i Szkocji.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.