Przejdź do serwisu tematycznego

Korea Płd.: Zielone światło dla zakupu CH-47F Chinook

Ministerstwo Obrony Korei Południowej i podległy mu urząd zamówień obronnych DAPA zatwierdziły zakup ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook, następców starszych CH-47D.

28 marca br. południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), podległy pod Ministerstwo Obrony Korei Południowej, zatwierdziły zakup partii ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook, które będą zastępować starsze CH-47D.

Jeden z 43 koreańskich ciężkich śmigłowców transportowych CH-47D/HH-47, które są użytkowane w wojskach lotniczych i lądowych / Zdjęcie: siły zbrojne Republiki Korei

Decyzja została zatwierdzona na 151. posiedzeniu komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działające przy DAPA. O ile nie sprecyzowano jaka liczba wiropłatów jest planowana do zamówienia, to budżet zakupu ma wynieść maksymalnie 1,49 bln KRW (4,9 mld zł), a dostawy od 2026 do 2028. Zamówienie będzie odbywać się w ramach programu znanego pod angielskim akronimem Large Mobile Helicopter-II Project.

Na podstawie wyników oceny testów i negocjacji, … [platforma] CH-47F została rozważona i podjęto decyzję, poinformował urząd DAPA w swoim oświadczeniu, zauważając, że podtrzymają one zdolności wojsk lądowych (Daehanminguk Yuk-gun) do bezpiecznego transportu żołnierzy i sprzętu wojskowego, a także lepsze reagowanie na klęski żywiołowe. Nowe śmigłowce mają również wykonywać misje operacji specjalnych.

Program ma na celu zastąpienie floty CH-47D wojsk lądowych, która liczy 34 egzemplarze, z czego około 23 z nich znajdują się w linii. Najstarsze egzemplarze mają ponad 30 lat i to one zapewne zostaną zastąpione. Nie wiadomo co z następcami dla 9 CH-47D/HH-47D, które są użytkowane przez wojska lotnicze (Daehanminguk Gong-gun). Wszystkie 43 śmigłowce zostały dostarczone w latach 1988-1998.

Przypomnijmy, że 6 grudnia 2022 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Korei 18 śmigłowców CH-47F (prawdopodobnie w wersji Block II) za maksymalnie 1,5 mld USD (6,71 mld zł).

Rząd w Seulu wnioskował również 42 silniki turbowałowe T-55-GA-714A, 22 układy ostrzegające o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-57 CMWS i 44 szyfrowane radiostacje RT-1987. W pakiecie znalazły się układy systemy ostrzegania przed opromieniowaniem radarem AN/APR-39 RWR, radiostacje AN/ARC-220, układy identyfikacji swój-obcy AN/APX-123A, systemy nawigacyjne AN/ARN-147 pracujące w częstotliwościach VHF, układy nawigacji taktycznej AN/ARN-153 TACAN, radiowysokościomierze AN/APN-209 RACC, szyfrowane radiostacje, usługi wsparcia technicznego i logistycznego rządu i wykonawcy (Boeing), usługi naprawcze i inne powiązane usługi.

Pierwsze informacje o analizach DAPA dotyczących przyszłości starzejącej się floty Chinooków pojawiły się 27 października 2020 w lokalnych mediach. Analizowano możliwość modernizacji i przebudowy połowy, a więc nieco ponad 20 egzemplarzy. Miało to wówczas kosztować 1,2 mld USD, czyli według ówczesnej wartości pieniądza i stopy inflacji więcej o około 100 mln USD, niż fabrycznie nowe wiropłaty. Co ciekawe, w połowie 2021 gotowość operacyjna niedużej floty CH/HH-47D oscylowała na poziomie 40%, co wynika z braku dostępności niektórych części zamiennych do starzejącej się wersji.

Prototyp CH-47F Block II / Zdjęcie: Boeing

Tymczasem, 20 marca 2023 spółka Boeing informowała o rozpoczęciu montażu końcowego pierwszego seryjnego egzemplarza zmodernizowanego CH-47F Block II. Jeśli chodzi o pierwszych użytkowników eksportowych, to trafią one także do Wielkiej Brytanii (14 egzemplarzy), Egiptu (12 zamówionych egzemplarzy z możliwością zwiększenia do 23) i Niemiec (60 egzemplarzy). Wkrótce do grona nowych użytkowników CH-47F może dołączyć Belgia, która jest nimi zainteresowana.

CH-47 Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy oraz nowe, kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X