26 maja amerykańskie Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 26 067 335 USD (96,07 mln zł) produkcję kolejnej partii ciężkich pojazdów kołowych dla pododdziałów logistycznych wojsk lądowych Egiptu (Quwwāt al-Barriyya al-Miṣriyya) (Egipt zainteresowany Rafale F4).
Departament Obrony USA zlecił spółce Oshkosh Defense produkcję kolejnej partii ciężkich pojazdów kołowych dla wojsk lądowych Egiptu / Zdjęcie: US Army
Umowa obejmuje nieokreśloną liczbę cystern M978A4 HEMTTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck Tanker), holowników M984A4 HEMTTW (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck Wrecker) oraz ciągniki siodłowe M1070A1 do transportu ciężkich pojazdów gąsienicowych (Greckie BMP-1 dla Egiptu).
Egipt jest już użytkownikiem niewielkiej partii pojazdów specjalistycznych odmiany M978, w tym 75 bazowych i 2 cystern M978A4 (z naczepami M970 i zbiornikami paliwowymi o pojemności 19 000 litrów), a także holowników M984A4 HEMTTW. Podobnie jest w przypadku ciągników siodłowych z rodziny M1070. Od grudnia 2004 dostarczono pierwszą partię 170 pojazdów wersji bazowej, a do końca 2009 było już ich 249. W lipcu 2016 zamówiono partię 46 zmodyfikowanych M1070A1, dzięki czemu łączna liczba pojazdów wzrosła do 295 (Egipt jest największym użytkownikiem eksportowym tych samochodów). Egipskie M1070 są kompletowane z produkowanymi na licencji zestawami niskopodwoziowymi Fontaine 635NL (Czołgi T-90S/SK dla Egiptu).
Wszystkie powyższe ciężkie pojazdy kołowe służą do zabezpieczania eksploatacji 1360 czołgów M1A1 Abrams, montowanych na licencji w kraju. Pierwsze czołgi zamówiono jeszcze w 1984, a montaż rozpoczęto w 1992. Ostatnią partię wozu zamówiono w listopadzie 2011. Ich uzupełnieniem jest 308 gąsienicowych wozów zabezpieczenia technicznego rodziny M88 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lift and Evacuation System) oraz partia mostów towarzyszących M104 Wolverine (Kolejne M88 do Maroka).
Flotę logistyczną wojsk lądowych Egiptu uzupełniają samochody ciężarowe różnych typów i przeznaczenia wyprodukowane jeszcze w Związku Radzieckim, a także później w Rosji (MAZ-543, Urał-5323 Urał-4320 i Urał-375D, ZiŁ-135 i ZiŁ-131 oraz GAZ-66) i na Ukrainie (KrAZ-6322 i KrAZ-255) oraz w USA (rodzina M939, M54 i M35) i Szwecji (Scania SBA111).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.