Przejdź do serwisu tematycznego

NATO formułuje wymagania dla śmigłowca średniego

12 maja Agencja Wsparcia i Zamówień NATO NSPA (NATO Support and Procurement Agency) opublikowała wykaz wymaganych i pożądanych właściwości użytkowych dla średnich śmigłowców wielozadaniowych nowej generacji (Next Generation of Medium Multi Role Helicopters) w ramach inicjatywy Next Generation Rotorcraft Capabilities (NGRC).

Lista wymagań jest związana z wystosowanym do podmiotów przemysłowych zaproszeniem na Dni Przemysłu, które odbędą się 20-21 września 2021 w Capellen w Luksemburgu. Termin rejestracji na wydarzenie minął 12 maja.

Wymagania techniczne

Projekt wspólnej budowy i zakupu nowych wiropłatów został ogłoszony 19 listopada 2020 podczas telekonferencji z udziałem ministrów obrony Francji, Grecji, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii, którzy podpisali list intencyjny w tej sprawie. Inicjatywa jest otwarta jednak dla wszystkich 30 członków NATO i ich przemysłu, przy czym brak udziału na Dniach Przemysłu nie wyklucza żadnego przedsiębiorstwa z projektu.

Dokument z wymaganiami technicznymi i parametrami, datowany na 6 maja, wymienia listę 25 szczegółowych cech, opracowanych do marca br., jakimi powinien charakteryzować się śmigłowiec nowej generacji, przy czym część z nich wydaje się analogiczna do amerykańskich programów FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium) czy FVL MS (Future Vertical Lift Maritime Strike). 15 z nich dotyczy zdolności do działania jako opcjonalnie załogowy/zdalnie sterowany śmigłowiec, transportujący od 12 do 16 w pełni wyekwipowanych żołnierzy desantu.

System misji śmigłowca ma mieć konstrukcję modułową, dzięki czemu będzie on łatwo dostosowywany do operacji wojsk specjalnych (SOF), wsparcia ogniowego, walki radioelektronicznej (EW), zadań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), ewakuacji medycznej (MEDEVAC) i personelu. Planowany jest wariant morski śmigłowca, z którym ma wykorzystywać ten sam kadłub, przy czym nie powinien zajmować więcej miejsca na pokładach okrętów, niż obecnie wykorzystywane NHI NH90 NFH czy Leonardo AW101.

Agencja Wsparcia i Zamówień NATO NSPA opublikowała wymogi techniczne i parametry dla średnich śmigłowców wielozadaniowych nowej generacji w ramach inicjatywy Next Generation Rotorcraft Capabilities, które zastąpią m.in. śmigłowce NH90 / Zdjęcie: Bundeswehra

Wymagania osiągowe

Śmigłowce mają mieć masę użyteczną co najmniej 4000 kg przy maksymalnej masie startowej w przedziale od 10 000 do 17 000 kg. Minimalny zasięg określono na 1650 km, a długotrwałość lotu na 5-8 h. Z kolei promień działania określono na 740 km z możliwością pozostawania w miejscy działania przez 30 minut.

Maksymalna prędkość ma wynosić co najmniej 333 km/h, ale optymalna to 407 km/h lub więcej. Wszystko dzięki silnikom turbowałowym których moc maksymalna nie może być mniejsza niż 2200 kW (3000 KM) każdy, a system sterowania ma składać się z układu fly-by-wire lub fly-by-light. Czas startu śmigłowca ma nie przekraczać 2 min., zaś sam śmigłowiec musi być zdolny do uzupełniania palowa w powietrzu. Cena jednostkowa śmigłowca ma nie przekraczać 35 mln EUR (158,74 mln PLN), a godzina lotu od 5 tys. do nie więcej niż 10 tys. EUR (22,68-45,35 tys. PLN). Wskaźnik gotowości operacyjnej floty do misji ekspedycyjnych określono na poziomie 75%.

Innymi śmigłowcami, które zostaną zastąpione przez konstrukcję opracowaną w ramach NGRC jest Leonardo AW101 Merlin. Na zdjęciu Merlin Mk2 Brytyjskiej Marynarki wojennej / Zdjęcie: Royal Navy

1000 śmigłowców do wymiany

Śmigłowce nowej generacji miałyby wchodzić do służby operacyjnej od 2035, ponieważ szacuje się że do 2040 w siłach zbrojnych państw NATO, nie licząc Stanów Zjednoczonych, wymiany pokoleniowej będzie wymagać około 1000 śmigłowców. Śmigłowce muszą charakteryzować się wysoką przeżywalnością na polu walki w starciu z takimi państwami jak Rosja czy Chiny.

Faza analityczno-koncepcyjna inicjatywy Next Generation Rotorcraft Capabilities powinna zostać zakończona do 2023. Program zakupów jest dość pilny, gdyż około 2030 część obecnie wykorzystywanych śmigłowców i innych statków powietrznych pionowego startu w NATO wejdzie w etap stopniowego wycofywania – mowa tu o UH-60 Black Hawk, SA330 Puma, NH90, V-22 Osprey i AW101).

Liczną grupą śmigłowców, które po 2035 zaczną być wycofywane są śmigłowce rodziny Puma. Na zdjęciu AS532 Cougar (obecnie H215M) lotnictwa Hiszpanii / Zdjęcie: Airbus

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

WOJNA W UKRAINIE

Czy konflikt na Bliskim Wschodzie wpłynie na specoperację?

Iran zapowiadał działania odwetowe już od wielu miesięcy. W końcu przeprowadził szeroko zakrojony atak na cele w Izraelu. Rosyjskie media skupiły się na tym, czy konflikt…

S-400 czy F-35? Turcja pomiędzy Wschodem a Zachodem

Choć Turcja należy do NATO, to od dekad stoi w rozkroku pomiędzy Zachodem i Wschodem. Pomiędzy demokracją a autorytaryzmem. Pomiędzy Europą a Rosją. Ostatnie lata w relacjach pomiędzy…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X