Przejdź do serwisu tematycznego

NATO formułuje wymagania dla śmigłowca średniego

12 maja Agencja Wsparcia i Zamówień NATO NSPA (NATO Support and Procurement Agency) opublikowała wykaz wymaganych i pożądanych właściwości użytkowych dla średnich śmigłowców wielozadaniowych nowej generacji (Next Generation of Medium Multi Role Helicopters) w ramach inicjatywy Next Generation Rotorcraft Capabilities (NGRC).

Lista wymagań jest związana z wystosowanym do podmiotów przemysłowych zaproszeniem na Dni Przemysłu, które odbędą się 20-21 września 2021 w Capellen w Luksemburgu. Termin rejestracji na wydarzenie minął 12 maja.

Wymagania techniczne

Projekt wspólnej budowy i zakupu nowych wiropłatów został ogłoszony 19 listopada 2020 podczas telekonferencji z udziałem ministrów obrony Francji, Grecji, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii, którzy podpisali list intencyjny w tej sprawie. Inicjatywa jest otwarta jednak dla wszystkich 30 członków NATO i ich przemysłu, przy czym brak udziału na Dniach Przemysłu nie wyklucza żadnego przedsiębiorstwa z projektu.

Dokument z wymaganiami technicznymi i parametrami, datowany na 6 maja, wymienia listę 25 szczegółowych cech, opracowanych do marca br., jakimi powinien charakteryzować się śmigłowiec nowej generacji, przy czym część z nich wydaje się analogiczna do amerykańskich programów FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium) czy FVL MS (Future Vertical Lift Maritime Strike). 15 z nich dotyczy zdolności do działania jako opcjonalnie załogowy/zdalnie sterowany śmigłowiec, transportujący od 12 do 16 w pełni wyekwipowanych żołnierzy desantu.

System misji śmigłowca ma mieć konstrukcję modułową, dzięki czemu będzie on łatwo dostosowywany do operacji wojsk specjalnych (SOF), wsparcia ogniowego, walki radioelektronicznej (EW), zadań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), ewakuacji medycznej (MEDEVAC) i personelu. Planowany jest wariant morski śmigłowca, z którym ma wykorzystywać ten sam kadłub, przy czym nie powinien zajmować więcej miejsca na pokładach okrętów, niż obecnie wykorzystywane NHI NH90 NFH czy Leonardo AW101.

Agencja Wsparcia i Zamówień NATO NSPA opublikowała wymogi techniczne i parametry dla średnich śmigłowców wielozadaniowych nowej generacji w ramach inicjatywy Next Generation Rotorcraft Capabilities, które zastąpią m.in. śmigłowce NH90 / Zdjęcie: Bundeswehra

Wymagania osiągowe

Śmigłowce mają mieć masę użyteczną co najmniej 4000 kg przy maksymalnej masie startowej w przedziale od 10 000 do 17 000 kg. Minimalny zasięg określono na 1650 km, a długotrwałość lotu na 5-8 h. Z kolei promień działania określono na 740 km z możliwością pozostawania w miejscy działania przez 30 minut.

Maksymalna prędkość ma wynosić co najmniej 333 km/h, ale optymalna to 407 km/h lub więcej. Wszystko dzięki silnikom turbowałowym których moc maksymalna nie może być mniejsza niż 2200 kW (3000 KM) każdy, a system sterowania ma składać się z układu fly-by-wire lub fly-by-light. Czas startu śmigłowca ma nie przekraczać 2 min., zaś sam śmigłowiec musi być zdolny do uzupełniania palowa w powietrzu. Cena jednostkowa śmigłowca ma nie przekraczać 35 mln EUR (158,74 mln PLN), a godzina lotu od 5 tys. do nie więcej niż 10 tys. EUR (22,68-45,35 tys. PLN). Wskaźnik gotowości operacyjnej floty do misji ekspedycyjnych określono na poziomie 75%.

Innymi śmigłowcami, które zostaną zastąpione przez konstrukcję opracowaną w ramach NGRC jest Leonardo AW101 Merlin. Na zdjęciu Merlin Mk2 Brytyjskiej Marynarki wojennej / Zdjęcie: Royal Navy

1000 śmigłowców do wymiany

Śmigłowce nowej generacji miałyby wchodzić do służby operacyjnej od 2035, ponieważ szacuje się że do 2040 w siłach zbrojnych państw NATO, nie licząc Stanów Zjednoczonych, wymiany pokoleniowej będzie wymagać około 1000 śmigłowców. Śmigłowce muszą charakteryzować się wysoką przeżywalnością na polu walki w starciu z takimi państwami jak Rosja czy Chiny.

Faza analityczno-koncepcyjna inicjatywy Next Generation Rotorcraft Capabilities powinna zostać zakończona do 2023. Program zakupów jest dość pilny, gdyż około 2030 część obecnie wykorzystywanych śmigłowców i innych statków powietrznych pionowego startu w NATO wejdzie w etap stopniowego wycofywania – mowa tu o UH-60 Black Hawk, SA330 Puma, NH90, V-22 Osprey i AW101).

Liczną grupą śmigłowców, które po 2035 zaczną być wycofywane są śmigłowce rodziny Puma. Na zdjęciu AS532 Cougar (obecnie H215M) lotnictwa Hiszpanii / Zdjęcie: Airbus

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Sejm: Rozwój Wojska Polskiego według szefa MON

Szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział w Sejmie, że modernizacja Sił Zbrojnych będzie kontynuowana, aby zapewnić bezpieczeństwo Polski. Wśród priorytetów pojawi się mur…

Dlaczego Marynarka Wojenna RP potrzebuje korwet rakietowych?

Inspektorat Marynarki Wojennej podczas Defence24 Days poinformował, że planuje reaktywację programu Murena i budowę czterech nowych korwet. Jest to zadziwiający krok, ponieważ państwa NATO…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X