Przejdź do serwisu tematycznego

CH-53K dla Izraela wycenione

Administracja amerykańska zgodziła się na sprzedaż do Izraela 18 ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion wraz z pakietem wyposażenia i uzbrojenia.

30 lipca amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Izraela 18 ciężkich śmigłowców transportowych Lockheed Martin/Sikorsky CH-53K King Stallion wraz z pakietem wyposażenia i uzbrojenia. Całość wyceniono na maksymalnie 3,4 mld USD (13,08 mld zł) (Izrael zgodził się na zakup amerykańskiego uzbrojenia).

Administracja amerykańska zgodziła się na sprzedaż do Izraela 18 ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion wraz z pakietem wyposażenia i uzbrojenia / Grafika: Chejl ha-Awir

Rząd w Tel-Awiwie wnioskował również o 60 silników turbowałowych General Electric T408-GE-400 (GE38-1B), 36 zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej GPS/EGI z wbudowanym modułem kryptograficznym SAASM, wyposażeniem łącznościowym, 2,7-mm karabinami maszynowymi FN M3M (GAU-21), systemem planowania misji, częściami zamiennymi i naprawczymi, wyposażeniem testowym i wsparcia, publikacjami i dokumentacjami technicznymi, planami projektowymi i inżynieryjnymi, szkoleniem załóg i obsługi technicznej, usługami inżynieryjnymi rządu USA i wykonawców umowy (Lockheed Martin Global i General Electric) oraz innymi powiązanymi elementami wsparcia logistycznego i programowego.

O ile wskazano, iż nie wydano zgody na negocjacje offsetowe, to warto zauważyć na nietypowy element pakietu: plany projektowe i inżynieryjne. Wskazują one, że Izrael będzie chciał modyfikować lub integrować własne, krajowe wyposażenie ze śmigłowcami, co w przypadku tego państwa nie jest czymś nowym. Możliwe również, że sam zakup będzie realizowany w ramach funduszy z programu FMF (Foreign Military Financing), wartemu 3 mld USD (11,5 mld zł) rocznie. Fundusz jest narzędziem realizowanej od 2008 polityki obronnej QME (Qualitative Military Edge), gwarantującej wsparcie państwu żydowskiemu w zakresie przewagi technologicznej w regionie Bliskiego Wschodu.

25 lutego Korpus Powietrzny Izraela (Chejl ha-Awir) poinformował w mediach społecznościowych, że ministerstwo obrony zgodziło się na rekomendacje tej formacji wraz ze sztabem Sił Obronnych (Cawa ha-Hagana le-Jisra’el) dotyczące wyboru CH-53K jako następców S-65C-3 Yas’ur-2000/2025 (wywodzących się z CH-53 Sea Stallion, dostarczonych w 1969, ale zmodernizowanych na początku lat 2000.). Odrzucono tym samym kontrofertę Boeinga z CH-47F Chinook (Izrael wybrał CH-53K King Stallion).

Co ciekawe, liczba 18 wiropłatów jest niższa od rekomendacji wynoszącej około 30 egzemplarzy, zwłaszcza iż do zastąpienia są 23 S-65C-3 Yas’ur-2000/2025 (w liczbie odpowiednio 18 i 5 wiropłatów). Poszukiwania nowych śmigłowców ciężkich rozpoczęto w lipcu 2018, gdyż obecne śmigłowce są uznawane za przestarzałe – nalot wielu przekracza 10 tys. godzin (Modernizacja izraelskiego lotnictwa).

Jeśli dojdzie do zawarcia umowy międzyrządowej, Izrael stanie się pierwszym użytkownikiem eksportowym najnowszego modelu rodziny ciężkich śmigłowców S-65/CH-53. Śmigłowce te są oferowane, w zamrożonym w tym momencie, niemieckim programie STH (Schwere Transporthubschrauber). W grudniu 2017 pojawiły się informacje, że zainteresowanie zakupem wyraziła Japonia, ale jak dotąd nie zostało to sformalizowane (Współpraca Sikorsky z Niemcami).

Natomiast 200 wiropłatów planuje zakupić amerykański Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) – jak dotąd odebrano pięć egzemplarzy prototypowych na testy (w tym jeden do prób naziemnych), a dostawy pierwszych 14 seryjnych śmigłowców mają rozpocząć się w latach 2023/2024 (King Stallion tankuje w locie).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X