Przejdź do serwisu tematycznego

Symulator dla niemieckich P-8A Poseidon

Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw złożył zamówienie w amerykańskiej spółce Boeing na zakup symulatora samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon.

26 maja br. niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) poinformował o podpisaniu dzień wcześniej umowy o wartości ok. 180 mln EUR (814,84 mln zł) procedurą FMS (Foreign Military Sales) z amerykańską spółką Boeing na zakup symulatora dla samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon.

Grafika: Boeing

Symulator Weapon System Trainer ma zostać dostarczony do 3. Dywizjonu Lotnictwa Marynarki Wojennej (Marinefliegergeschwader 3) Graf Zeppelin w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii z terminem do 2027 roku. Umowa obejmuje też inne materiały szkoleniowe, wymagane oprogramowanie i niezbędne usługi wsparcia.

Urządzenie wesprze szkolenia niemieckich załóg przyszłych pięciu egzemplarzy P-8A Poseidon, zamówionych w Boeingu 30 czerwca 2021. W celu wsparcia ich eksploatacji amerykańska spółka zawarła 17 czerwca 2021 porozumienia z niemieckimi spółkami przemysłu lotniczego: ESG Elektroniksystem- und Logistik oraz Lufthansa Technik. Symulator pozwoli na zaoszczędzenie godzin nalotu, w zakresie różnych taktyk operacyjnych oraz przeprowadzać szkolenia podstawowe i zaawansowane.

Niemcy otrzymały zgodę na zakup samolotów 12 marca 2021. Amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) wyceniła pakiet pięciu egzemplarzy wraz ze wsparciem i wyposażeniem dodatkowym na maksymalnie 1,77 mld USD.

Rząd federalny w Berlinie wnioskował o możliwość zakupu dziewięciu zestawów wielofunkcyjnych łącz danych Link 16, opartych o terminal MIDS i jednolity system łączności taktycznej JTRS, dwanaście zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej LN-251 (GPS/EGI), komercyjne silniki (samoloty P-8A są napędzane dwoma CFM International CFM56-7B27A – przyp. red.), oprogramowanie operacyjne TOMS (Tactical Open Mission Software), głowicę optoelektroniczną pracującą w podczerwieni Wescam MX-20HD, czujniki akustyczne AN/AAQ-2(V), wielozadaniowy radar powierzchniowy nowej generacji Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą (i systemem nawigacji satelitarnej GPS 524D PPS) czy system rozpoznania radiolokacyjnego Northrop Grumman ALQ-240 wraz z układem ostrzegania przed pociskami rakietowymi nowej generacji.

Wnioskowano też o radiostacje plecakowe AN/PRC-117G z szyfrowaniem MPE-S Type II i wbudowanym modułem kryptograficznym SAASM, zestawy do zarządzania walką elektroniczną Terma AN/ALQ-213, zestawy wyrzutników flar i dipoli BAE Systems AN/ALE-47, interrogatory (nadajniki) systemu identyfikacji swój-obcy AN/UPX wraz z cyfrowymi transponderami (odbiornikami) APX-123A(C) i dwukanałowymi modułami kryptograficznymi KIV-78 Mode 5 i CCM-701A, moduły kryptograficzne KY-100M, KY-58 i KYV-5 do radiostacji HF-121C i klucze modułów kryptograficznych AN/PYQ-10V3 z szyfrowaniem KOV-21.

Pakiet dodatkowy obejmuje części zamienne samolotów i silników, wyposażenie wsparcia, systemy wsparcia operacyjnego, szkolenie i wyposażenie szkoleniowe, publikacje techniczne, oprogramowanie, wsparcie inżynieryjne i logistyczne, usługi naprawcze i transportowe oraz inne elementy programu logistycznego i wsparcia.

P-8A Poseidon zastąpią 8 samolotów patrolowych P-3C CUP+ Orion lotnictwie marynarki wojennej (Deutsche Marine). Wcześniej anulowano ich program modernizacyjny MLU (Mid-Life Upgrade) i zarzucono pomysł wspólnego zakupu platform nowej generacji z Francją o kryptonimie MAWS (Maritime Airborne Warfare System).

P-8A Poseidon są użytkowane obecnie przez siły zbrojne USA (ze 128 egz. zamówionych), Australii (12 egz.), Indii (jako zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.) i Norwegii (5 egz. zamówionych). Wkrótce dołączą do nich również Korea Południowa (P-8K; 6 zamówionych), Nowa Zelandia (4 egz.) i Kanada (16 egz.), a zainteresowanie zakupem wyraziła Arabia Saudyjska. Boeing dostarczył ponad 140 samolotów, które do marca br. wylatały ponad 400 tys. godzin.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X