Przejdź do serwisu tematycznego

Trzeci AW101 w Polsce

Wczoraj do Polski z Wielkiej Brytanii przyleciał trzeci z czterech zamówionych śmigłowców wielozadaniowych morskich AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

W czwartek, 9 listopada, do zakładów PZL-Świdnik (należących do Leonardo Helicopters) przyleciał trzeci z czterech zamówionych śmigłowców wielozadaniowych morskich AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Pierwsze dwa wiropłaty trafiły do Polski 7 sierpnia16 sierpnia.

Zdjęcie poglądowe / Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

Wiropłat o brytyjskim nr rejestracyjnym ZR286 wystartował z brytyjskiego Yeovil 9 listopada o godz. 7.25 czasu Greenwich i wykonał międzylądowanie w porcie lotniczym Rotterdam/Haga w Królestwie Niderlandów o godz. 10.26 czasu środkowoeuropejskiego, celem dotankowania.

Następnie wystartował o 11.44 i kolejny przystanek wykonał na lotnisku w niemieckim Braunschweig/Wolfsburg o 13.21. Stamtąd wyruszył o 14.39 do Babimostu (woj. lubuskie) gdzie wylądował o godz. 16.06. Następnie wystartował o 17.18 i ostatecznie wylądował w Świdniku k. Lublina o godz. 19.43. Dziś, śmigłowiec wystartował ze Świdnika o godz. 12.24, aby o godz. 13.30 wylądować w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Dostawa ostatniego egzemplarza ma nastąpić jeszcze w tym roku, a 17 sierpnia rozpoczęto testy AW101 w Wojsku Polskim.

Wcześniej, 10 sierpnia br., Agencja Uzbrojenia wysłała zaproszenie do negocjacji do spółki WSK PZL-Świdnik w sprawie pozyskania kolejnych 22 AW101, ale tym razem dla Wojsk Aeromobilnych (Kolejne 22 śmigłowce AW101 dla Wojska Polskiego).

AW101 dla Marynarki Wojennej

Umowę o wartości 1,65 mld zł brutto z należącą do Leonardo, spółką WSK PZL-Świdnik na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano 26 kwietnia 2019.

Wcześniej, 8 kwietnia 2019 MON podpisało umowę offsetową o wartości 395 882 751 zł ze spółkami Leonardo MW, Thales DMS France i MES (Meccanica per L’Elettronica e Servomeccanismi). Przewiduje 9 zobowiązań, których głównymi beneficjentami będą Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. W Łodzi powstaje Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców, gdzie będzie realizowana pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych wiropłatów, a co za tym idzie nastąpi pozyskanie technologii i know-how związanych z obsługą techniczną śmigłowców. 8 stycznia 2020 podpisano umowę wykonawczą w tej sprawie.

6 grudnia 2019 Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu w PZL-Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo 19 lipca 2021, gdzie realizowany był montaż końcowy tych śmigłowców.

Na koniec warto dodać, że jeśli chodzi o drugą obecnie realizowaną umowę z PZL-Świdnik dotyczącą dostaw wiropłatów do Wojska Polskiego, to 30 października, na terenie 7. dywizjonu lotniczego 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak uczestniczył w przekazaniu pierwszych dwóch z 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych (Dostawa pierwszych śmigłowców AW149 do Wojska Polskiego).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

USA: Redefinicja programu samolotu 6. generacji NGAD z powodu kosztów

Sekretarz amerykańskich wojsk lotniczych Frank Kendall poinformował, że program budowy samolotów wielozadaniowych 6. generacji o kryptonimie NGAD wymaga redefinicji z powodu zbyt dużych…

Logistyczne wzmocnienie programu Pilica+. Kolejna umowa podpisana

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości 1,4 mld zł z Konsorcjum PGZ-Pilica+ na dostawę pakietów logistycznego i szkoleniowego oraz wyposażenia laboratorium dla Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich Pilica+.

Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X