W czwartek, 9 listopada, do zakładów PZL-Świdnik (należących do Leonardo Helicopters) przyleciał trzeci z czterech zamówionych śmigłowców wielozadaniowych morskich AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Pierwsze dwa wiropłaty trafiły do Polski 7 sierpnia i 16 sierpnia.
Zdjęcie poglądowe / Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych
Wiropłat o brytyjskim nr rejestracyjnym ZR286 wystartował z brytyjskiego Yeovil 9 listopada o godz. 7.25 czasu Greenwich i wykonał międzylądowanie w porcie lotniczym Rotterdam/Haga w Królestwie Niderlandów o godz. 10.26 czasu środkowoeuropejskiego, celem dotankowania.
Następnie wystartował o 11.44 i kolejny przystanek wykonał na lotnisku w niemieckim Braunschweig/Wolfsburg o 13.21. Stamtąd wyruszył o 14.39 do Babimostu (woj. lubuskie) gdzie wylądował o godz. 16.06. Następnie wystartował o 17.18 i ostatecznie wylądował w Świdniku k. Lublina o godz. 19.43. Dziś, śmigłowiec wystartował ze Świdnika o godz. 12.24, aby o godz. 13.30 wylądować w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.
Dostawa ostatniego egzemplarza ma nastąpić jeszcze w tym roku, a 17 sierpnia rozpoczęto testy AW101 w Wojsku Polskim.
Wcześniej, 10 sierpnia br., Agencja Uzbrojenia wysłała zaproszenie do negocjacji do spółki WSK PZL-Świdnik w sprawie pozyskania kolejnych 22 AW101, ale tym razem dla Wojsk Aeromobilnych (Kolejne 22 śmigłowce AW101 dla Wojska Polskiego).
AW101 dla Marynarki Wojennej
Umowę o wartości 1,65 mld zł brutto z należącą do Leonardo, spółką WSK PZL-Świdnik na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano 26 kwietnia 2019.
Wcześniej, 8 kwietnia 2019 MON podpisało umowę offsetową o wartości 395 882 751 zł ze spółkami Leonardo MW, Thales DMS France i MES (Meccanica per L’Elettronica e Servomeccanismi). Przewiduje 9 zobowiązań, których głównymi beneficjentami będą Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. W Łodzi powstaje Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców, gdzie będzie realizowana pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych wiropłatów, a co za tym idzie nastąpi pozyskanie technologii i know-how związanych z obsługą techniczną śmigłowców. 8 stycznia 2020 podpisano umowę wykonawczą w tej sprawie.
6 grudnia 2019 Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu w PZL-Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo 19 lipca 2021, gdzie realizowany był montaż końcowy tych śmigłowców.
Na koniec warto dodać, że jeśli chodzi o drugą obecnie realizowaną umowę z PZL-Świdnik dotyczącą dostaw wiropłatów do Wojska Polskiego, to 30 października, na terenie 7. dywizjonu lotniczego 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak uczestniczył w przekazaniu pierwszych dwóch z 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych (Dostawa pierwszych śmigłowców AW149 do Wojska Polskiego).
Komentarze (1)
Jeśli zamówilibyśmy do nasz śmigłowców Mi nowe motory z fabryki Ukr Motor Sicz, czy to nie dałoby nam jakiegoś komfortu posiadania szerokiego zaplecza..🤔
Powiązane wiadomości
Dostawa pierwszego AW101 do Polski
Szkolenie polskich załóg śmigłowców AW101 na półmetku
Pierwszy polski AW149 oblatany
S-70i Black Hawk dla Wojsk Aeromobilnych
Pomostowe Apache dla Polski
Polska planuje zakup 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian
Powołano 2. Korpus Polski Dowództwa Wojsk Lądowych
Chile kupi 14 nowych śmigłowców wielozadaniowych
Dwa kolejne S-70i Black Hawk dla Policji
Oblot pierwszego rumuńskiego S-70M Black Hawk
Umowa na 32 Black Hawki dla Filipin sygnowana
Umowa na Black Hawki podpisana
Black Hawki przekazane Wojskom Specjalnym
Umowa na kolejne Black Hawki dla Wojsk Specjalnych
Premier Morawiecki w Anniston Army Depot
System M142 HIMARS trafi na wyposażenie Wojska Polskiego już w tym roku
Wypadek Mi-24 w Białej Podlaskiej
MSPO 2022: AH-1Z Viper wreszcie w Polsce
Boeing rozszerza wsparcie dla brytyjskich Apache AH-64E
AH-64E dla Egiptu
AH-64E dla Australii wycenione
Montaż pierwszego AH-64E(I) dla wojsk lądowych Indii
Pierwszy zmodernizowany AH-64E Apache Guardian w Niderlandach
Umowa na marokańskie AH-64E
Kolejne AH-64E dla Kataru
Kuwejt: AH-64E i części do Patriotów
Niemcy zainteresowane AH-64E
Bangladesz zainteresowany AH-64E
5 mln godzin nalotu Apache w US Army
AH-64 Apache i M1 Abrams – para nie do pokonania
MSPO 2022: AH-1Z Viper wreszcie w Polsce
CO POTRAFI GUARDIAN?
Drugi AW101 w Polsce
Air Show 2023 w Radomiu pod patronatem medialnym MILMAG
Air Show 2023 w Radomiu pod hasłem „Niezwyciężeni w przestworzach”
Kolejne 22 śmigłowce AW101 dla Wojska Polskiego
Brytyjskie AW101 Merlin w służbie do lat 2040
WSJ: Polska przekazała Ukrainie 12 śmigłowców Mi-24
Kawasaki wyprodukuje kolejne AW101 na licencji Leonardo
Dyżury norweskich AW101 SAR
Śmigłowce AW101 przekroczyły nalot pół miliona godzin
Merlin ASaC z radarem Crowsnest dostarczony
F-35 czterech państw we Włoszech
Brytyjski lotniskowiec wyruszył w pierwszą misję operacyjną
Kolejne Chinooki dla Wielkiej Brytanii
Leonardo zaoferuje Wielkiej Brytanii śmigłowce AW149
Kolejne środki w programie FLRAA
Norweskie F-35 na Islandii
AW169M MA dla włoskich wojsk lądowych
Brytyjski lotniskowiec wyruszył w pierwszą misję operacyjną
Merlin ASaC z radarem Crowsnest dostarczony
Katastrofa kanadyjskiego CH-148
Wypadek włoskiego SH-101A
Umowa na zakup AW101 podpisana
Airbus wycofał się z przetargu dla MW
Pierwszy Merlin Mk4 dla Royal Navy
Dodatkowe Caracale dla Tajlandii
AW249: polsko-włoska współpraca
MW wycofa śmigłowce SH-2G
Royal Navy odebrała bezzałogowce MHC
Naprawy AW101 w Polsce
AW101 w Gdyni
Nowy hangar WZL-1
MSPO2019: PGZ chce modernizować Mi-24
MSPO2019: Oferta PGZ
Spike ER2 ujawniony
Chętni na modernizację Mi-24
Polskie AW101 serwisowane w WZL-1
MON poszukuje śmigłowca pokładowego
AW149 dla Egiptu?
MSPO2019: Leonardo prezentuje W-3 Nowej Generacji
Powstanie zmodernizowany W-3WA WPW
Pierwsze elementy polskich AW101
Pierwszy AW101 dla Polski oblatany
Sonary Thalesa dla polskich AW101
Dziewięciu chętnych w programie Kondor
Dostawa pierwszych śmigłowców AW149 do Wojska Polskiego
Umowa na dostawę 32 śmigłowców AW149
Umowa na przeciwpancerne pociski kierowane Hellfire dla Polski
Końcowy montaż pierwszych dwóch polskich AW149
Silniki GE CT7-2E1 dla polskich AW149
Błaszczak: Negocjujemy zakup 32 Black Hawków
Pierwsza umowa offsetowa dla śmigłowców uderzeniowych Apache
Prezydent Andrzej Duda: Ponad 30 Apache trafi do Inowrocławia
Wyjaśnienia IU na temat Perkoza
Więcej AGM-114R2 dla Australii
AGM-114R2 dla Korei
AGM-114R2 Hellfire dla Wielkiej Brytanii
AGM-114R2 Hellfire dla polskich AW149
AGM-114R2 Hellfire dla polskich AW149
Polska otrzymała zgodę na zakup 96 śmigłowców AH-64E Apache Guardian
Sochaczew-23: Bateria Patriot zintegrowana z systemem IBCS
Szef MON podpisał decyzję o utworzeniu Akademii HIMARS i 1. Brygady Rakiet
Kolejne cztery S-70i dla Wojsk Specjalnych
Zespół Bojowy C Jednostki Wojskowej Formozy w Dziwnowie
Początek budowy pierwszej fregaty typu Miecznik
Polska otrzymała zgodę na zakup 96 śmigłowców AH-64E Apache Guardian
Początek szkolenia polskich pilotów na AH-64 Apache
Pierwsze czołgi M1A1FEP Abrams dotarły do Polski
AUSA 2022: koncepcja modernizacji AH-64E Apache Guardian
Montaż końcowy AH-64E(I) indyjskich wojsk lądowych
Media niemieckie: H145M w miejsce Tigerów?
Operacja RENGAW na granicy polsko-białoruskiej
Szef MON w Białymstoku, a premier w Suwałkach o sytuacji na granicy
nie lubimy spamu!
Zapisz się do newslettera
Zapisując się do newslettera Milmag.pl wyrażasz zgodę na warunki i przetwarzanie danych oraz politykę prywatności
Privacy Overview