Przejdź do serwisu tematycznego

Dostawa pierwszych śmigłowców AW149 do Wojska Polskiego

Na terenie 7. dywizjonu lotniczego 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak uczestniczył w przekazaniu pierwszych dwóch z 32 zamówionych wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149.

W poniedziałek, 30 października, na terenie 7. dywizjonu lotniczego 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak uczestniczył w przekazaniu pierwszych dwóch z 32 zamówionych wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych.

Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej przybyły pierwsze 2 spośród 32 zakontraktowanych w ubiegłym roku wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149. Śmigłowce pomyślnie przeszły testy potwierdzające spełnienie wymagań określonych przez Siły Zbrojne RP. Przeprowadzono również cykl szkoleń pierwszej grupy personelu latającego i personelu technicznego.

Po zakończeniu procedur związanych z przyjęciem śmigłowców rozpocznie się proces ich wdrożenia do eksploatacji zgodnie z przyjętymi w lotnictwie SZ RP procedurami.

1 lipca 2022, na terenie zakładów lotniczych w Świdniku, z udziałem ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, została podpisana umowa pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik (część włoskiej Leonardo) na dostawę wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych (Umowa na dostawę 32 śmigłowców AW149).

Przedmiotem umowy jest dostawa 32 śmigłowców AW-149 wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowo-symulatorowym. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Pakiet szkoleniowo-symulatorowy obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego.

Wartość kontraktu wynosi 8,25 mld zł brutto, a dostawy zostaną zrealizowane w latach 2023-2029.

Nowe śmigłowce realizować będą misje zarówno transportu żołnierzy jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. Wyposażenie śmigłowców umożliwi również zastosowanie ich do prowadzenia operacji ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu towarów i zaopatrzenia.

Śmigłowiec AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Fligth Rules) w dzień i w nocy oraz w warunkach NVC (Night Vision Conditions). Maksymalna masa startowa wynosi 8300 kg z możliwością zwiększenia do 8600 kg. Prędkość maksymalna śmigłowca wynosi 313 km/h a przelotowa 287 km/h. Załogę stanowią 2 osoby, niemniej podstawowe zadania mogą zostać zrealizowane przez jednego pilota. Maksymalny zasięg to 958 km, a maksymalna długotrwałość lotu wynosi 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład do 19 pasażerów.

Zamówione śmigłowce, w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP, są wyposażone m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowania w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca. Z kolei 30 maja br., w Agencji Uzbrojenia została podpisana umowa o wartości ok. 150 mln USD (633 mln zł) na dostawy 800 przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) AGM-114R2 Hellfire II klasy powietrze-ziemia na potrzeby rzeczonych śmigłowców (Umowa na przeciwpancerne pociski kierowane Hellfire dla Polski).

Wiropłaty są napędzane silnikami turbowałowymi General Electric CT7-2E1 o mocy wyjściowej 2000 KM, na mocy umowy z amerykańską spółką GE Aviation z 17 października 2022. Śmigłowce zastąpią W-3 Sokół w 7. dywizjonie lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Montaż końcowy pierwszych dwóch śmigłowców rozpoczęto 23 marca br., a pierwszy egzemplarz oblatano 27 lipca br. z lotniska przyzakładowego spółki Leonardo w Varese-Venegono we Włoszech (Pierwszy polski AW149 oblatany, Końcowy montaż pierwszych dwóch polskich AW149, Silniki GE CT7-2E1 dla polskich AW149).

Tymczasem, spółka Leonardo przekazała Polsce dwa z czterech śmigłowców wielozadaniowych morskich AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (dotarły do kraju 7 sierpnia16 sierpnia).

Na koniec warto dodać, że Agencja Uzbrojenia negocjuje obecnie ze spółką PZL Mielec (część Lockheed Martin) zakup 32 śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky S-70i Black Hawk International, z PZL-Świdnik kolejnych 22 śmigłowców AW101, ale tym razem dla Lotnictwa Wojsk Lądowych oraz z Boeingiem 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian (wcześniej zostanie wypożyczonych 8 pomostowych tego typu od US Army).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

USA: Redefinicja programu samolotu 6. generacji NGAD z powodu kosztów

Sekretarz amerykańskich wojsk lotniczych Frank Kendall poinformował, że program budowy samolotów wielozadaniowych 6. generacji o kryptonimie NGAD wymaga redefinicji z powodu zbyt dużych…

Logistyczne wzmocnienie programu Pilica+. Kolejna umowa podpisana

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości 1,4 mld zł z Konsorcjum PGZ-Pilica+ na dostawę pakietów logistycznego i szkoleniowego oraz wyposażenia laboratorium dla Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich Pilica+.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X