Przejdź do serwisu tematycznego

US SOCOM poszukuje radarów AESA dla AC-130J i MC-130J

Amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych US SOCOM opublikowała zapytanie o informację w sprawie szybkiej dostawy radarów z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA na potrzeby samolotów wsparcia AC-130J i MC-130J.

W czwartek, 25 stycznia, amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych US SOCOM (United States Special Operations Command) i podległe mu Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych AFSOC (Air Force Special Operations Command) opublikowało zapytanie o informację (Request For Information, RFI) na platformie zakupowej SAM (System for Award Management) w sprawie szybkiej dostawy radarów z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) na potrzeby samolotów wsparcia powietrznego AC-130J Ghostrider i wsparcia operacji specjalnych MC-130J Commando II (Kolejne radary terenowe Silent Knight dla US SOCOM).

Samolot wsparcia operacji specjalnych MC-130J Commando II, w którego nosie umieszczony jest radar meteorologiczny i nawigacyjny AN/APN-241 LPCR, a powyżej niego owiewka z radarem terenowym AN/APQ­-187 Silent Knight / Zdjęcie: Sierra Nevada Corporation

Nowe radary mają zastąpić obecnie wykorzystywane radary meteorologiczne i nawigacyjne AN/APN-241 LPCR (Low Power Color Radar) z mechanicznym skanowaniem, które mają ograniczone możliwości w porównaniu z technologią AESA. Co ciekawe, już w 2015 US SOCOM chciało wymienić radary AN/APN-241 na AN/ASQ-236 Dragon’s Eye przenoszony w zasobniku podkadłubowym, ale ostatecznie zrezygnowane z tego pomysłu po testach na AC-130J Ghostrider. W maju 2023 pojawiły się pierwsze doniesienia o kolejnej planowanej integracji (Testy AC-130J Block 30).

Wśród wymogów taktyczno-technicznych, nowy radar musi wykonywać zobrazowania i dostarczać danych do funkcji meteorologicznych i nawigacyjnych w identycznym zakresie jak AN/APN-241, być kompatybilny z owiewką nosową w zakresie przestrzeni i środowiska pracy, dysponować interfejsem o otwartej architekturze i współpracować z zewnętrznymi interrogatorami i oprogramowaniem, wykonywać mapowanie terenu w trybie pracy radaru z syntetyczną aperturą (SAR) i generowanie współrzędnych CAT 1 oraz dysponować funkcją wskazywania celów ruchomych (GMTI) (Laserowy AC-130J wkrótce rozpocznie testy).

Obecnie dostępne rozwiązania na rynku amerykańskim to  radary AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) od Northrop Grumman, w który są teraz wyposażane najnowsze samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 70 i F-16V, następnie radar AN/APG-79 od RTX, w który są wyposażane samoloty pokładowe F/A-18C/D Hornet, F/A-18E/F Super Hornet i EA-18G Growler, a także w powiększonej wersji trafią na zmodernizowane bombowce strategiczne B-52J Stratofortress, czy w końcu AN/APG-82, także od RTX, który trafia na samoloty wielozadaniowe F-15E Strike Eagle i F-15EX Eagle II.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X