Przejdź do serwisu tematycznego

US SOCOM zainteresowane amfibijnym Herculesem

Amerykańskie dowództwo operacji specjalnych US SOCOM przedstawiło koncepcję przebudowy samolotu MC-130J Commando II do wersji amfibijnej – startującej i lądującej na wodzie.

19 maja podczas wirtualnej konferencji Special Operations Forces Industry Conference (SOFIC) zorganizowanej przez stowarzyszenie National Defense Industrial Association, dyrektor wykonawczy w programach samolotów w amerykańskim dowództwie operacji specjalnych US SOCOM (US Special Operations Command) płk Ken Kuebler poinformował o nowej koncepcji dla samolotów wsparcia operacji specjalnych MC-130J Commando II. Badana jest możliwość przebudowy do wersji amfibijnej o kryptonimie MAC (MC-130J Amphibious Capability) startującej i lądującej na wodzie, ale także klasycznie z lotnisk lądowych (Pięciu w programie US SOCOM Armed Overwatch).

Amerykańskie dowództwo operacji specjalnych US SOCOM przedstawiło koncepcję przebudowy samolotu MC-130J Commando II do wersji amfibijnej – startującej i lądującej na wodzie / Grafika: US SOCOM

US SOCOM zbada koncepcje operacyjne i wykonalność projektu oraz opcje projektowania cyfrowego, tak aby jak najszybciej udowodnić słuszność koncepcji. Płk Kuebler zauważył, że na razie jest za wcześnie, aby mówić o konkretnej roli takiego samolotu, ale nie należy zakładać, iż będzie ona taka sama jak konwencjonalnych MC-130J. Przedwcześnie jest także mówić o harmonogramie prac badawczo-rozwojowych (B+R).

Zaprezentowana została grafika samolotu MAC, wśród innych programów badawczych i rozwojowych, w tym bezzałogowców pionowego startu i lądowania o dużej prędkości (High Speed VTOL), zdalnie sterowanych samolotów wsparcia ogniowego (Remote Gunship), lekkich radarów lotniczych, przyszłego uzbrojenia, małych bezzałogowców i amunicji krążącej. Mimo, że ujawniona koncepcja MAC zakłada integrację pływaków, to według płk. Kueblera, samolot mógłby startować i lądować klasycznie, co jednak oznaczałoby konieczność dodania do nich kół podwozia (Ruszyły prace nad latającym pylonem uzbrojenia LongShot).

Co ciekawe, w przeszłości spółka Lockheed Corporation (obecnie Lockheed Martin) już w latach 1960. badała możliwość budowy wersji samolotu C-130 Hercules ze zmodyfikowanym, opływowym kadłubem jako wodnosamolot pod nazwą roboczą C-130 Hercules on Water. Marynarka wojenna (US Navy) zakończyła jednak prace koncepcyjne na badaniu modelu zbudowanego w skali sterowanego radiowo.

Kolejna koncepcja amfibijnego Herculesa, zbliżona do obecnie rozpatrywanej, powróciła pod koniec lat 1990. Spółka Lockheed Martin zaproponowała US Navy wariant CL-130 Floatplane z nowymi skrzydłami, którego rolą miało być transport żołnierzy jednostki specjalnej SEALs z Special Warfare Combatant-craft Crewmen (SWCC) wraz z ich specjalistycznymi łodziami, takimi jak SOC-R (Special Operations Craft-Riverine).

Wodnosamoloty czy samoloty amfibijne/łodzie latające nie są szeroko używane w siłach zbrojnych na świecie. Należy tu wymienić jedynie rosyjskie Be-200CzS/ES Altair i japońskie ShinMaywa US-2 czy nowy chiński AVIC AG600 Kunlong (prototyp oblatany w 2017), który jest największym samolotem w swojej klasie na świecie (Be-200CzS dla WMF).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X