W środę, 28 czerwca br., amerykańska spółka Bell Textron poinformowała, że flota śmigłowców rodziny H-1: uderzeniowych AH-1Z Viper i wielozadaniowych UH-1Y Venom przekroczyła globalnie nalot 500 000 godzin. Wyprodukowano prawie łącznie 400 śmigłowców H-1, a ich głównym użytkownikiem pozostaje amerykański Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC).
H-1 nadal są czołowym przykładem rodziny śmigłowców, które mogą zrobić więcej mniejszym kosztem i zapewniają niezrównaną interoperacyjność i manewrowość ekspedycyjną — powiedział Mike Deslatte, wiceprezes Bell Textron i dyrektor programu H-1. Jesteśmy podekscytowani osiągnięciem tego ogromnego kamienia milowego i podekscytowani przyszłością zarówno Vipera, jak i Venoma, ponieważ ich liczba i możliwości stale rosną na całym świecie.
AH-1Z Viper i UH-1Y Venom zapewniają użytkownikom ogromną wszechstronność. Oba warianty wykazały integrację z zaawansowanymi możliwościami w zakresie uzbrojenia i łącza wymiany danych.
Jesteśmy dumni, że pierwsze 500 000 godzin nalotu UH-1Y i AH-1Z obejmowało ciągłe misje na surowych pustyniach, na wielu typach okrętów wojennych i w mroźnych, zimnych środowiskach, w celu wsparcia amerykańskich i sojuszniczych żołnierzy na lądzie i morzu, powiedział Nate Green, kierownik programu Bell H-1. Ponieważ Viper i Venom mają 85%wspólnych komponentów, główną zaletą tego programu jest to, że jednorazowa poprawa gotowości lub ulepszenie zdolności może często obejmować oba modele śmigłowców.
Bell wspiera przyszłość H-1 poprzez swoją pracę nad programem ulepszeń strukturalnych poprawy zasilania elektrycznego SIEPU (Structural Improvement Electrical Power Upgrade) w USMC. Modyfikacje konstrukcyjne i elektryczne zoptymalizują śmigłowce w celu poprawy możliwości wykonywania misji, bezpieczeństwa załogi i interoperacyjności. Bell pracuje obecnie nad zwiększeniem mocy elektrycznej platformy, co pozwoli płatowcowi na wspieranie integracji dodatkowych możliwości w nadchodzących latach.
Ten kamień milowy podkreśla kluczowe misje, jakie nasi klienci zrealizowali w tym czasie za pomocą floty H-1. Gratulacje dla Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych i ich sojuszników za ten ogromny kamień milowy. Bell jest dumny, że może być Waszym partnerem na tej platformie – dodał Deslatte.
Bell zapewnia zróżnicowane i kompleksowe usługi dla eskadr wyposażonych w śmigłowce rodziny H-1, w tym części, wsparcie eksploatacyjne, szkolenia, przedstawicieli terenowych na miejscu i analizę danych, wspierając operacje na całym świecie.
Bell produkował śmigłowce rodziny H-1 dla sił zbrojnych od 1959, początkowo model UH-1 Iroquois zwany potocznie Huey. W 1966 powstał AH-1 Cobra jako pierwszy dedykowany na okręty śmigłowiec uderzeniowy. W 1970 wprowadzono z kolei zmodernizowany dwusilnikowy UH-1N, który trafił do sił zbrojnych ponad 28 państw, a w 1984 zmodernizowany AH-1W SuperCobra. AH-1Z Viper i UH-1Y Venom stanowią najnowszą generację rodziny H-1, współdzieląc ze sobą 85% komponentów. Wielozadaniowy Venom osiągnął wstępną gotowość operacyjną w sierpniu 2008, a uderzeniowy Viper w lutym 2011. Jednak pierwsze wykorzystanie obu typów śmigłowców w USMC miało miejsce w 2009.
Obecnie, USMC użytkuje mniej niż 349 śmigłowców AH-1Z i UH-1Y (a realnie poniżej 300 ponieważ zdecydowano o zmagazynowaniu 59), Bahrajn 12 śmigłowców AH-1Z (6 odebrano), a Czechy mają dysponować 20 AH-1Z i UH-1Y (1 odebrano). W kwietniu 2022 Nigeria otrzymała zgodę na zakup 12 AH-1Z, a 22 marca br. pojawiła się informacja o zaoferowaniu Słowacji również 12 AH-1Z. Nie jest też jasne co będzie z niedoszłymi 12 AH-1Z dla Pakistanu, których sprzedaż już po ich zbudowaniu, zablokowała administracja prezydenta Donalda Trumpa.
Bell is thrilled to announce that the Bell H-1 fleet has reached an extraordinary milestone, surpassing half a million flight hours! 🎉
Congratulations to the @USMC and their allies on this tremendous milestone.
🔗: https://t.co/NI9BFLNMPO#UH1Y #AH1Z #MDM2023— Bell (@BellFlight) June 28, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.