Przejdź do serwisu tematycznego

400 tys. godzin śmigłowców AH-1Z i UH-1Y

Amerykańska spółka Bell Textron poinformowała, że flota śmigłowców szturmowych AH-1Z Viper i wielozadaniowych UH-1Y Venom Korpusu Piechoty Morskiej przekroczyła łączny nalot 400 tysięcy godzin.

3 czerwca amerykańska spółka Bell Textron poinformowała, że flota śmigłowców szturmowych AH-1Z Viper i wielozadaniowych UH-1Y Venom Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) przekroczyła łączny nalot 400 tysięcy godzin.

Osiągnięcie nalotu 400 000 godzin reprezentuje zbiorowy wysiłek mężczyzn i kobiet poświęconych podtrzymaniu dziedzictwa sukcesu programu H-1 – powiedział Mike Deslatte, wiceprezes programu Bell H-1 i dyrektor programowy. Program AH-1Z i UH-1Y jest przykładem istotnej współpracy między przemysłem a wojskiem, aby zapewnić nam utrzymanie zdecydowanej przewagi konkurencyjnej wobec przeciwników.

Osiągnięcie tego nalotu jest kulminacją tysięcy godzin pracy pilotów, techników naziemnych, inżynierów, zespołów testowych i partnerów przemysłowych. To prawdziwy wysiłek zespołowy – powiedział płk Vasilios Pappas, kierownik programu PMA-276. Śmigłowce rodziny H-1 broniły Marines przez sześć dekad, a dzięki integracji nowych zdolności najnowsze warianty będą nadal to robić przez dziesięciolecia (USMC: Nowy dyrektor programu H-1).

USMC zamówił łącznie 349 śmigłowców AH-1Z i UH-1Y, których dostawy zakończą się w 2022. Jak dotąd dostarczono 145 AH-1Z i 116 UH-1Y, łącznie 261 śmigłowców (stan na koniec 2019). Zastąpiły one starsze AH-1W Super Cobra i UH-1N Twin Huey. Jednakże pod koniec marca pojawiły się informacje, że w ramach restrukturyzacji USMC o nazwie Force Design 2030, planowane jest wycofanie i zmagazynowanie 27 AH-1Z i 26 UH-1Y, łącznie 53 wiropłatów (USMC wycofa jedną piątą śmigłowców AH-1Z i UH-1Y).

Śmigłowce mają pozostać w służbie USMC do lat 2040. Obecnie trwa modernizacja systemów samoobrony i walki radioelektronicznej oraz integracja terminali łącza wymiany danych Link-16. Prace mają zakończyć się w 2023. Lotnictwo USMC dysponuje także 141 ciężkimi śmigłowcami transportowymi CH-53E Super Stallion (oraz pojedynczym CH-53K King Stallion + 198 zamówionych) oraz 277 zmiennowirnikowcami MV-22B Osprey (25 zamówionych).

Tymczasem Bell Textron kontynuuje produkcję śmigłowców dla odbiorców eksportowych: 12 AH-1Z dla Bahrajnu oraz 4 AH-1Z i 8 UH-1Y dla Republiki Czeskiej. Montaż wiropłatów dla tego pierwszego rozpoczęła się około dwa miesiące temu. 12 AH-1Z w przeszłości sprzedano Pakistanowi, ale administracja Donalda Trumpa zablokowała dostawy. Były też oferowane Filipinom (8 egz.), ale rząd w Manili odrzucił propozycję. W 2017 zainteresowanie zakupem AH-1Z wyrażała Tajlandia, a w 2020 bezskutecznie oferowano 24 śmigłowce Korei Płd. (Produkcja AH-1Z Viper dla Bahrajnu, AH-1Z Viper oferowane Korei Płd., Czeski Ray Service dostawcą Bella, AH-64E i AH-1Z oferowane Filipinom).

Śmigłowce rodziny H-1 są oferowane również Polsce od 2016 roku. Przedstawiciele Bell Textron podkreślają, że AH-1Z pozwoliłby zaspokoić potrzeby Wojska Polskiego w dziedzinie nowoczesnych śmigłowców szturmowych. W ramach programu programu Kruk, Polska planuje kupno 32 wiropłatów, mających zastąpić przestarzałe Mi-24D/W. Zgodnie z deklaracją Bella częścią oferty mogłyby stać się również technologie rozwijane przez amerykańską spółkę w ramach programu Future Vertical Lift (FVL) dla US Army (Wyzwania modernizacyjne (nie tylko) US Army).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X