Głównym użytkownikiem Śmigłowców AH-1Z Viper i UH-1Y Venom jest Korpus Piechoty Morskiej USA (US Marine Corps – USMC). Formacja ta z założenia prowadzi swoje działania na wybrzeżu morskim lub oceanicznym. Specyfika warunków klimatycznych jakie można spotkać w takich rejonach polega na przyspieszonej korozji wywołanej działaniem wody morskiej znajdującej się w powietrzu w postaci aerozolu a także, w wielu przypadkach, silne zapylenie wywołane obecnością na plażach piasku, który wywołuje większa erozję elementów konstrukcji śmigłowców. Z tego względu zarówno AH-1Z jak i UH-1Y są dodatkowo zabezpieczane przed tymi zagrożeniami (AH-1Z Viper na współczesnym i przyszłym polu walki).

Śmigłowce bojowe AH-1Z Viper z Marine Light Attack Helicopter Squadron 367, Marine Aircraft Group 24, 1st Marine Aircraft Wing and MCBH / Zdjęcie: Sgt. Alex Kouns / USMC

Takie zabezpieczenia, choć intencjonalnie opracowane z innych powodów, podnoszą walory użytkowe Viperów i Venomów również w przypadku innych użytkowników, którzy operują w warunkach specyficznych dla swojego położenia geograficznego. Dla przykładu, Bahrajn zakupił AH-1Z m.in. z powodu odporności na korozję oraz oddziaływanie piasku i pyłu ponieważ użytkuje swoje śmigłowce w warunkach pustynnych, w pobliżu Zatoki Perskiej (Pierwszy AH-1Z dla Bahrajnu ukończony).

Podwyższona odporność na korozję może być także atutem AH-1Z w przypadku Europy Środkowej. Nasz klimat nie należy do suchych. Pogody ze zwiększoną wilgotnością zdarzają się u nas dość często, a w niektórych porach roku wręcz dominują. Zwiększona odporność na wilgoć i korozję z pewnością zmniejsza potrzebę wykonywania przeglądów i napraw strukturalnych, co powinno odbić się na kosztach eksploatacji i gotowości bojowej śmigłowców (AH-1Z najtańszą amerykańską opcją śmigłowca bojowego?).

Wiele mówi się o wspomnianych zabezpieczeniach, rzadko jednak pojawiają się szczegóły dotyczące zastosowanych rozwiązań. Jeszcze rzadziej można szczegółowo zobaczyć jak takie zabezpieczenia się wykonuje podczas produkcji śmigłowców. Niedawno Bell opublikował na Twitterze film pokazujący w jaki sposób AH-1Z i UH-1Y są przystosowane do działania w warunkach morskich i na pokładach okrętów. Przy okazji znalazło się sporo ujęć pokazujących procesy produkcyjne związane z zabezpieczaniem antykorozyjnym i antyerozyjnym konstrukcji tych śmigłowców (Trwa montaż śmigłowców AH-1Z i UH-1Y dla Czech). Nie są to procesy bardzo skomplikowane, ale korzyści z ich zastosowania okazują się bardzo istotne.