10 grudnia br. amerykańskie Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps System Command, US MCSC) podpisało umowę o wartości 184 444 865 USD (677,092 mln zł) ze spółką BAE Systems Land and Armaments na dostawę partii 36 pływających transporterów piechoty ACV (Amphibious Combat Vehicle), pochodzących z produkcji pełnoseryjnej (FRP, Full-Rate Production).

Pojazdy rodziny ACV są napędzane 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Wariant bazowy ma masę własną 15 t, a dopuszczalna masa całkowita dla wersji specjalistycznej to 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji.  Zdjęcie: USMC

Pojazdy rodziny ACV są napędzane 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Wariant bazowy ma masę własną 15 t, a dopuszczalna masa całkowita dla wersji specjalistycznej to 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zdjęcie: USMC

Prace będą realizowane w zakładach BAE Systems w Yorku (Pensylwania, 60%), Aiken (Karolina Południowa, 15%), San Jose (Kalifornia,15%) Sterling Heights (Michigan, 5%), i Stafford (Wirginia, 5%). Mają zakończyć się do listopada 2022. Całość funduszy pochodzi ze środków budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2021. Według bieżącego harmonogramu, w 2021 zostanie zamówionych kolejne 72 pojazdy, a do 2026 będzie produkowanych 80 wozów rocznie. 

Pierwsze 18 pojazdów pochodzących z produkcji małoseryjnej (LRIP, Low-Rate Initial Production) zostało przekazanych zamawiającemu 15 października br. (do jednostki liniowej trafiły 4 listopada). Wstępna gotowość operacyjna (IOC, Initial Operational Capability) pierwszego plutonu marines z 1. Dywizji USMC (1st Marine Division) wyposażonego w te wozy została ogłoszona 13 listopada w bazie MCB Camp Pendleton w Kalifornii (Pierwsze ACV w USMC, 2020-10-19).

Zasięg ACV na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas. Będą jednak transportowane przede wszystkich drogą morską na pokładzie uniwersalnych okrętów desantowych. / Zdjęcie: BAE Systems

Zasięg ACV na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas. Będą jednak transportowane przede wszystkich drogą morską na pokładzie uniwersalnych okrętów desantowych. / Zdjęcie: BAE Systems

Na początku 2021 planowane jest przekazanie USMC kolejnych pojazdów pochodzących z produkcji małoseryjnej. Łącznie (wliczając w to najnowszy kontrakt), zamówiono 152 z 204 pojazdów, jakie przewiduje umowa ramowa z 19 czerwca 2018, razem z 30 prototypami zamówionymi wcześniej. 

Rozwijany wspólnie przez BAE Systems i Iveco Defence Vehicles, pływający transporter opancerzony ACV bazuje na brytyjsko-włoskich pojazdach typu SuperAV/Freccia/Centauro. Obecnie, są realizowane również prace nad rozwojem wariantów specjalistycznych: wersji dowódczej (ACV-C), bojowego wozu piechoty (ACV-30), uzbrojonego w 30-mm armatę automatyczną oraz wozu zabezpieczenia technicznego (ACV-R). Rodzina nowych pojazdów, w docelowej liczbie nawet 600 egzemplarzy, będzie stopniowo zastępować ok. 870 transporterów gąsienicowych AAV-7A1, które pozostają w służbie USMC od 1972 (Kongsberg dostarczy wieże do ACV-30, 2020-05-15).