Śmigłowce szturmowe Bell AH-1Z Viper i wielozadaniowe UH-1Y Venom, opracowane w ramach programu modernizacyjnego H-1 i współdzielące 85% swoich konstrukcji, od piętnastu lat wspierają misje ekspedycyjne amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC).
 Śmigłowce szturmowe Bell AH-1Z Viper i wielozadaniowe UH-1Y Venom od piętnastu lat wspierają misje ekspedycyjne amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) / Zdjęcie: Bell Textron

Śmigłowce szturmowe Bell AH-1Z Viper i wielozadaniowe UH-1Y Venom od piętnastu lat wspierają misje ekspedycyjne amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) / Zdjęcie: Bell Textron

Śmigłowce zostały zaprojektowane do działań w trudnych warunkach operacyjnych. Jak zauważa Robbin Laird w styczniowym raporcie dla portalu branżowego SLDInfo, zauważył, że AH-1Z dzięki swojej stosunkowo niewielkiej powierzchni zajmuje na tyle mało miejsca, że jest w stanie wylądować na różnych podłożach lub okrętach, celem uzupełnienia paliwa.

Joel Best, dyrektor działu Global Military Sales and Strategy w Bell Textron podkreśla, że śmigłowce AH-1Z i UH-1Y zostały dostosowane do działań w trudnych warunkach na misjach ekspedycyjnych, gdyż marines działają w każdych warunkach klimatycznych: od pustyń go góry Afganistanu.

Warto też wspomnieć o sukcesach eksportowych tych platform. 9 grudnia 2020 r. południowokoreańska agencja prasowa Yonhap poinformowała o ofercie 24 Viperów w ramach programu Marine Attack Helicopter (MAH) południowokoreańskiemu korpusowi piechoty morskiej (Daehanminguk Haebyeongdae), który planuje w bieżącym roku sformować skrzydło lotnicze (AH-1Z Viper oferowane Korei Płd., 2020-12-14).

Z kolei 12 grudnia 2019 ministerstwo obrony Republiki Czeskiej złożyło zamówienie na 4 AH-1Z i 8 UH-1Y, a Bell nawiązał w tym celu 10 grudnia 2020 współpracę z czeskim producentem wiązek kablowych i zespołów elektromechanicznych Ray Service (Czeski Ray Service dostawcą Bella, 2020-12-11).

20 kwietnia 2020 Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż 8 AH-1Z dla Filipin (lub równoważnej liczby konkurencyjnych Boeing AH-64E Apache Guardian), ale od tamtej pory brak informacji na temat rozpoczęcia negocjacji w tej sprawie. Na dostawę 12 AH-1Z oczekuje Bahrajn, a dostawa takiej samej liczba wiropłatów tego typu została zablokowana przez administrację Donalda Trumpa do Pakistanu (AH-64E i AH-1Z oferowane Filipinom, 2020-05-01).