Przejdź do serwisu tematycznego

Produkcja pierwszego UH-1Y dla Czech

Amerykańska spółka Bell Textron wkrótce rozpocznie montaż końcowy pierwszego z ośmiu śmigłowców wielozadaniowych UH-1Y Venom dla sił zbrojnych Republiki Czeskiej.

19 lipca amerykańska spółka Bell Textron poinformowała, że w jej zakładach w Amarillo Assemby Center w Teksasie wkrótce rozpocznie się montaż końcowy pierwszego z ośmiu śmigłowców wielozadaniowych UH-1Y Venom dla sił zbrojnych Republiki Czeskiej. Pierwszy kadłub został już zbudowany przez spółkę Crestview Aerospace w jej zakładach Crestview Florida na Florydzie (Czeski Ray Service dostawcą Bella).

Amerykańska spółka Bell Textron wkrótce rozpocznie montaż końcowy pierwszego z ośmiu śmigłowców wielozadaniowych UH-1Y Venom dla sił zbrojnych Republiki Czeskiej

Umowa o wartości 272 161 641 USD (1,059 mld zł) na produkcję ośmiu czeskich śmigłowców UH-1Y Venom (wraz z czterema uderzeniowymi AH-1Z Viper) została zawarta pomiędzy Departamentem Obrony USA a spółką Bell Textron 4 września 2020.

Paul Kohlmeier, wiceprezes Crestview Aerospace ds. strategii i rozwoju biznesowego, powiedział:

Spółka Crestview Aerospace jest zaszczycona i wdzięczna za możliwość współpracy z Bellem przy dalszej produkcji kabiny UH-1Y dla pierwszego międzynarodowego klienta. Crestview nadal oferuje tę samą wysoką jakość i niezawodność w eksportowych śmigłowcach Venom, które stanowią podstawę floty wiropłatów eksploatowanych obecnie przez Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych na całym świecie.

12 grudnia 2019 ministerstwo obrony Republiki Czeskiej złożyło zamówienie o wartości 14,6 mld CZK (2,61 mld zł) na powyższe śmigłowce. O wyborze oferty poinformowano 22 sierpnia 2019. Zakończenie dostaw wszystkich wiropłatów jest planowane na listopad 2023. Umowa obejmuje szkolenie pilotów i personelu naziemnego, a także wsparcie w zakresie obsługi technicznej, przy jednoczesnym spełnieniu wymogu zaangażowania czeskiego przemysłu w utrzymanie i konserwację śmigłowców przez cały okres ich eksploatacji (Czesi zamówili AH-1Z i UH-1Y).

Użytkownikiem obu typów śmigłowców będą czeskie wojska lotnicze (Vzdušné síly). Zastąpią one 16 uderzeniowych Mi-24DU/V/Mi-35, które stacjonują w 22. Bazie Śmigłowcowej Biskajská w Náměšť nad Oslavou. Bazuje tam także 25 śmigłowców transportowych Mi-171Š i Mi-17.

Republika Czeska zamówiła cztery śmigłowce uderzeniowe AH-1Z Viper i osiem wielozadaniowych UH-1Y Venom, które zastąpią 16 uderzeniowych Mi-24DU/V/Mi-35 / Zdjęcie i grafika: Bell Textron

Warto dodać, że Czechy będą pierwszym użytkownikiem eksportowym UH-1Y i drugim, po Bahrajnie, AH-1Z Viper (kwestia sprzedaży Viperów do Pakistanu została zamrożona przez administrację Donalda Trumpa). Podstawowym użytkownikiem obu typów śmigłowców, które współdzielą ze sobą 85% elementów konstrukcyjnych, pozostaje Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), który do kwietnia 2018 zamówił 349 śmigłowców, w tym 160 UH-1Y i 189 AH-1Z (dostawy zakończą się w przyszłym roku). Śmigłowce te w ubiegłym miesiącu przekroczyły nalot wynoszący 400 tys. godzin (400 tys. godzin śmigłowców AH-1Z i UH-1Y).

Jak dotąd dostarczono 96 AH-1Z i 140 UH-1Y, łącznie 226 śmigłowców (stan na początek 2021). Zastąpiły one starsze AH-1W Super Cobra i UH-1N Twin Huey. Jednakże pod koniec marca pojawiły się informacje, że w ramach restrukturyzacji USMC o nazwie Force Design 2030, planowane jest wycofanie i zmagazynowanie 27 AH-1Z i 26 UH-1Y, łącznie 53 wiropłatów, do 2022. Na dzień dzisiejszy pierwsze 8 egzemplarzy Viperów już trafiło do zmagazynowania na składowisku 309. Grupy Utrzymania i Konserwacji (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group, AMARG) w Arizonie (USMC wycofa jedną piątą śmigłowców AH-1Z i UH-1Y).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X