8 marca w bazie lotniczej MCAS Cherry Point w Karolinie Północnej odbyła się uroczystość wycofania sześciu ostatnich samolotów walki radioelektronicznej Grumman EA-6B Prowler po 48 latach służby tego typu w Korpusie Piechoty Morskiej (USMC). 2. Eskadra Walki Radioelektronicznej Death Jesters (Marine Tactical Electronic Warfare Squadron 2, VMAQ-2) wykonała ostatni lot 28 lutego i zostanie wkrótce rozwiązania.

EA-6B Prowler jest rozwinięciem opracowanego w 1960 samolotu EA-6A Electric Intruder, który powstał z kolei na bazie szturmowego A-6 Intruder. Prowler został opracowany w 1966 jako następca EKA-3B Skywarrior w US Navy. Ogółem zbudowano 170 samolotów tego typu / Zdjęcie: USMC

EA-6B Prowler jest rozwinięciem opracowanego w 1960 samolotu EA-6A Electric Intruder, który powstał z kolei na bazie szturmowego A-6 Intruder. Prowler został opracowany w 1966 jako następca EKA-3B Skywarrior w US Navy. Ogółem zbudowano 170 samolotów tego typu / Zdjęcie: USMC

Ostatnia misja bojowa tych samolotów miała miejsce w 2018. VMAQ-2 została rozmieszczona w Katarze wspierała działania USMC w Afganistanie, Iraku i Syrii. Decyzja o rozformowaniu eskadry została ogłoszona na początku października 2018.

VMAQ-2 była ostatnią z czterech formacji, wyposażonych w te samoloty. Wcześniej rozwiązano szkolną VMAQT-1 Screamin Banshees (29 kwietnia 2016) oraz liniowe VMAQ-4 Seahawks (2 czerwca 2017) i VMAQ-3 Moon Dogs (11 maja 2018). Łączny nalot wyniósł ponad 260 000 godzin. Wycofywane samoloty zostały zmodernizowane w ostatnich latach do standardu Block 7 ICAP III.

Cztery z wycofywanych samolotów trafią do 309. Grupy Utrzymywania i Konserwacji (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group, 309th AMARG) na terenie bazy lotniczej Davis-Monthan w Arizonie. Dwa pozostałe trafią do muzeów Steven F. Udvar-Hazy Center w Wirginii i Frontiers of Flight Museum w Dallas.

Analiza
Samoloty EA-6B Prowler były podstawowym orężem Korpusu Piechoty Morskiej w zakresie walki radioelektronicznej. W każdych warunkach pogodowych w dzień i w nocy realizowały zadania identyfikacji, zakłócania i niszczenia obiektów przeciwnika. Samoloty zadebiutowały w boju podczas I wojny w Zatoce Perskiej w 1991, by następnie prowadzić działania nad Bośnią, Irakiem i Afganistanem. Teraz te zadania całkowicie przejmą wielozadaniowe F-35B/C Lightning II (USMC o debiucie F-35B, 2019-02-27).

Najpoważniejsza katastrofa z udziałem EA-6B Prowler należącego do USMC miała miejsce 3 lutego 1998 w pobliżu włoskiej miejscowości Cavalese, gdy nisko lecący samolot zaczepił o linę kolejki górskiej, w wyniku czego zginęło 20 osób. Wcześniej, w maju 1981 na pokładzie lotniskowca USS Nimitz (CVN-68) rozbił się inny samolot, powodując pożar i śmierć 14 osób. Rannych zostało 45 kolejnych osób, natomiast 19 samolotów zniszczonych.

Samoloty pozostawały w służbie marynarki wojennej (US Navy) do 25 czerwca 2015, gdy ostatnie z nich zostały wycofane ze składu 134. Eskadry Walki Radioelektronicznej Garudas (Electronic Attack Squadron 134, VAQ-134). Ostatnie loty wykonano w listopadzie 2014 z pokładu lotniskowca USS George H.W. Bush (CVN-77). Ich zadania przejęły wprowadzane od 2009 EA-18G Growler.