W czwartek, 7 grudnia, Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 32 253 699 USD (128,58 mln zł) ze spółką Lockheed Martin Aeronautics Co. na przeprowadzenie prac modyfikujących wyposażenie pokładowe floty 48 polskich samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ Advanced.
Zdjęcie: Michał Adamowski, MILMAG
Prace mają obejmować integrację czterokanałowych modułów łączy wymiany danych, pracujących w standardzie Link 16 z radiostacjami MIDS JTRS (Multifunction Information Distribution System-Joint Tactical Radio System) z trzema dodatkowymi protokołami łączności. Pozwoli na zwiększenie zdolności operacyjnych samolotów bez rezerwowania dodatkowej przestrzeni, masy oraz mocy na jego pokładzie.
Prace będą realizowane w zakładach Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie, a także w Polsce, z terminem do 31 grudnia 2029. Finansowanie odbywa się z funduszy programu FMS (Foreign Military Sales) dla Polski i w momencie zawarcia umowy uruchomiono pierwszą transzę środków w wysokości 4 mln USD (16,07 mln zł). Prace będzie nadzorować biuro F-16 Systems Program Office Foreign Military Sales.
Przypomnijmy, że 13 września, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Polski pakietu wsparcia i modyfikacji floty samolotów F-16 za maksymalnie 389 mln USD (1,67 mld zł), będącego rozszerzeniem poprzedniego o wartości 82 mln USD (352,71 mln zł) (Zgoda na dalsze wsparcie polskich F-16).
Siły Powietrzne RP użytkują flotę 48 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16 Jastrząb, czekających ma modernizację techniczną MLU (Mid-Life Upgrade), która zwiększy ich wartość bojową i pozwoli na wydłużenie resursów – najbardziej optymalny byłby wariant F-16V, równoważny dla nowo produkowanych F-16C/D Block 70/72.
Jeśli chodzi o eksploatację F-16 w Polsce, to 21 sierpnia Agencja Uzbrojenia wybrała ofertę spółki Mildat z Warszawy na dostawę 100 bomb ćwiczebnych BDU-50A/B lub równoważnych na potrzeby tych samolotów, natomiast 15 maja ogłosiła, że spółka Megmar Logistics & Consulting z Kutna dostarczy partię pocisków szkolno-treningowych CATM-120C (Captive Air Training Missile) (Mildat dostarczy bomby ćwiczebne BDU-50 dla F-16 Jastrząb, Dostawa pocisków szkolnych CATM-120 dla polskich F-16).
Pod koniec września z kolei unieważniła dwa przetargi dotyczące zakupu uzbrojenia: 300 kierowanych bomb lotniczych GBU-12 Paveway II i 13 tysięcy bomb ćwiczebnych BDU-33 B/D (Zakup bomb GBU-12 i BDU-33 B/D unieważniony).
13 grudnia ub. r. zawarto umowę z izraelską spółką Elbit Systems na dostawy taktycznego systemu symulatorowego symulacji lotów, a na rozstrzygnięcie nadal czeka postępowanie na dostawę nowego systemu rozpoznawczego z radarem o syntetycznej aperturze SAR, jak również kolejny dotyczący zakupu partii 120 precyzyjnych bomb penetrujących o masie od 226 do 2050 kg (Elbit Systems dostarczy symulatory dla polskich F-16, Dwóch oferentów na nowy system rozpoznawczy dla F-16).
Jastrzębie stanowią trzon polskiego lotnictwa bojowego, podczas gdy starzejące się samoloty MiG-29 i Su-22 mają zostać wycofane w najbliższych kilku latach. W zamian wdrażane są lekkie samoloty bojowe KAI FA-50GF (odebrano 12 egzemplarzy) i planowane spolonizowane FA-50PL (36 egz.) oraz wielozadaniowe 5. generacji F-35A Lightning II w wersji Block 4 (Komplet dwunastu zamówionych FA-50GF już w Polsce, Pierwsze hełmy HMDS Gen III dla polskich pilotów F-35A).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.