Przejdź do serwisu tematycznego

Wyświetlacze nahełmowe Thales Scorpion dla pilotów polskich FA-50

Południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries wybrała francuską Thales jako dostawcę wyświetlaczy nahełmowych Scorpion dla pilotów polskich lekkich samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle.

We wtorek, 17 października, francuska spółka Thales poinformowała, że została wybrana przez południowokoreańską Korea Aerospace Industries (KAI) na dostawcę wyświetlaczy nahełmowych Scorpion dla pilotów lekkich samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle w Siłach Powietrznych RP.

Zdjęcie: Thales

Zgodnie z warunkami tej umowy Thales będzie odpowiedzialna za adaptację, integrację i kwalifikację wyświetlaczy nahełmowych Scorpion HMD z samolotami KAI FA-50 Fighting Eagle, a także instalację systemów w celu obsługi kontraktu pomiędzy Republiki Korei na FA-50 z Polską.

Dzięki cyfrowej kabinie, cyfrowemu systemowi sterowania lotem oraz imponującemu asortymentowi precyzyjnego uzbrojenia, FA-50 może realizować misje bojowe w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. W tym przypadku wyświetlacz nahełmowy Scorpion oferuje nowoczesną, cyfrową platformę, która zapewni pilotom zwiększoną świadomość sytuacyjną.

Wyświetlacz nahełmowy Thales Scorpion dysponuje pojedynczym modułem wizyjnym do pracy w dzień i w nocy, z pełnokolorową symboliką i zerowym odczuwalnym opóźnieniem wyświetlania. Ruch głowy pilota jest monitorowany z wysoką precyzją dzięki precyzyjnemu hybrydowemu, optycznemu trackerowi inercyjnemu HOBiT (Hybrid Optical-Based Inertial Tracking). Scorpion został zaprojektowany tak, aby zminimalizować negatywny wpływ nierównomiernego rozłożenia masy i wyważenia, w porównaniu z konkurencyjnymi systemami.

Thales spodziewa się, że kontrakt z KAI to dopiero początek, ponieważ koreański producent ma kolejne zamówienia na FA-50. Wyświetlacz nahełmowy Scorpion może też zostać zintegrowany z pokrewnymi samolotami szkolenia zaawansowanego szkolnych T-50 Golden Eagle klasy AJT (Advanced Jet Trainer) i wariancie szkolno-bojowym TA-50 Golden Eagle klasy LiFT (Lead-in Fighter Trainer), ponieważ wyświetlacze nahełmowe stają się integralną częścią większości obecnych i przyszłych samolotów bojowych.

Jesteśmy podekscytowani możliwością dodania FA-50 do długiej listy samolotów bojowych, obejmującej nasz system nahełmowy Scorpion. Dla firmy KAI dostarczamy również wersje wyświetlaczy dla pilotów śmigłowców szturmowych LAH (Light Attack Helicopter) i morskich MAH (Marine Attack Helicopter) – powiedział Jim Geraghty, wiceprezes Visionix, oddziału Thales Defence & Security Inc. Uproszczone podejście systemu Scorpion do integracji z platformami powietrznymi, doskonała świadomość sytuacyjna, wysoka niezawodność i zwiększony komfort pilota sprawiają, że ten system nie ma sobie równych na rynku wyświetlaczy nahełmowych.

Przypomnijmy, że 19 września br., do Polski zostały dostarczone piąty i szósty egzemplarz lekkich samolotów bojowych FA-50GF Fighting Eagle Block 10 z partii pierwszych dwunastu zamówionych 16 września ubiegłego roku. W dalszej kolejności Polska ma otrzymać 36 ulepszonych FA-50PL (Połowa zamówionych FA-50GF Fighting Eagle już w Polsce, Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski).

18 sierpnia Agencja Uzbrojenia informowała, że zawarła umowę o wartości ok. 105 mln USD (431,73 mln zł) z rządem amerykańskim na dostawę 34 optoelektronicznych zasobników obserwacyjno-celowniczych Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper ATP na potrzeby samolotów FA-50 (Umowa na zasobniki Sniper dla polskich FA-50).

Natomiast 26 września unieważniła postępowanie przetargowe dotyczące zakupu zakupu partii amunicji 20 mm x 102 do działek pokładowych M61A2 Vulcan dla nich (Zakup 20-mm amunicji do FA-50 unieważniony).

Na podstawie informacji prasowej

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X