Przejdź do serwisu tematycznego

Komplet dwunastu zamówionych FA-50GF już w Polsce

Do Polski zostały dostarczone jedenasty i dwunasty egzemplarz lekkich samolotów bojowych FA-50GF Fighting Eagle Block 10 z partii zamówionych w ubiegłym roku. Oznacza to koniec dostaw zgodnie z harmonogramem.

W niedzielę, 26 listopada, na Lotnisko Chopina w Warszawie samolot transportowy Boeing 747-400F (4B5F(ER)) linii Korean Air Cargo przywiózł jedenasty i dwunasty egzemplarz lekkich samolotów bojowych KAI FA-50GF Fighting Eagle Block 10 z partii zamówionych w ubiegłym roku. Była to szósta i ostatnia dostawa, zrealizowana zgodnie z harmonogramem na mocy umowy z Korea Aerospace Industries.

Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X

Tak jak w przypadku poprzednich dostaw, po rozładunku oba samoloty zostały przetransportowane drogą lądową do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim im. ppłk pil Jana Zumbacha (23. BLT) , gdzie zostaną zmontowane i oblatane, a następnie formalnie przekazane Siłom Powietrznym RP.

Dostawę ostatniej pary FA-50GF poprzedziło kluczowe wydarzenie związane z obsługą samolotów w Polsce. 17 listopada Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych informowało, że major pilot Jacek Stolarek z 23. Bazy jako pierwszy polski pilot wykonał samodzielny lot na FA-50GF (Pierwszy samodzielny lot polskiego pilota na FA-50GF).

Przypomnijmy, że pierwsze dwa samoloty dostarczono do Polski 9 lipca i wzięły udział w Wielkiej Defiladzie Wojska Polskiego Silna Biało-Czerwona, 15 sierpnia, a później w Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show Radom 2023, 26-27 sierpnia. Następne dwa samoloty dotarły do kraju 22 sierpnia, kolejna para – 19 września, następna – 24 października i przedostania – 5 listopada (Dziesięć z dwunastu zamówionych FA-50GF już w Polsce, Osiem z dwunastu zamówionych FA-50GF już w Polsce, Połowa zamówionych FA-50GF Fighting Eagle już w Polsce, Kolejne dwa FA-50 już w Polsce).

26 września Agencja Uzbrojenia unieważniła postępowanie przetargowe dotyczące zakupu zakupu partii amunicji 20 mm x 102 do działek pokładowych M61A2 Vulcan dla tychże samolotów – było ono prowadzone od 1 marca br. (Zakup 20-mm amunicji do FA-50 unieważniony).

5 września, pierwszego dnia XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) i Korea Aerospace Industries podpisały porozumienie o współpracy w zakresie realizacji programu wsparcia eksploatacji i logistyki samolotów FA-50 Sił Powietrznych RP, jak również możliwości dostaw wybranego wyposażenia (MSPO 2023: Porozumienie PGZ i KAI ws. wsparcia samolotów FA-50).

FA-50GF i FA-50PL dla Polski

Przypomnijmy, że 16 września ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w Korea Aerospace Industries 12 samolotów FA-50 Fighting Eagle (Block 10; GF – Gap Filler), za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), a dostawy przewidziano dla 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego (Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski).

FA-50GF Block 10 jest wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t.

W 2025 będą one stopniowo modernizowane do standardu FA-50PL i uzupełnią 36 fabrycznie nowych samolotów w tym standardzie zamówionych równolegle w ub. r. za ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto) z dostawami w latach 2025-2028. Będą one dysponować m.in. radarami z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu PhantomStrike amerykańskiej korporacji RTX czy naprowadzanymi radarowo pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, optoelektronicznymi zasobnikami obserwacyjno-celowniczymi Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper ATP czy wyświetlaczami nahełmowymi Thales Scorpion.

 

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X