Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy samodzielny lot polskiego pilota na FA-50GF

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że major pilot Jacek Stolarek jako pierwszy wykonał samodzielny lot na lekkim samolocie bojowym KAI FA-50GF Fighting Eagle Block 10.

W piątek, 17 listopada, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) poinformowało w mediach społecznościowych, że major pilot Jacek Stolarek z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim im ppłk pil Jana Zumbacha (23. BLT) jako pierwszy polski pilot wykonał samodzielny lot na lekkim samolocie bojowym KAI FA-50GF Fighting Eagle Block 10.

Przypomnijmy, że 22 lutego br. rozpoczęło się szkolenie pierwszych czterech pilotów Sił Powietrznych RP w 1. Skrzydle Myśliwskim wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), stacjonującym w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu (Pierwsze szkolenia polskich pilotów na FA-50).

Przeszli oni trwający 11 tygodni kurs zakończony 21 lipca. Natomiast druga grupa następnych czterech pilotów analogicznie rozpoczęła szkolenie w maju, które zakończono 13 października br. Cały program szkoleniowy, trwający 23 tygodnie, został podzielony na trzy etapy: loty praktyczne na szkolnych T-50 Golden Eagle, potem na wariancie TA-50 Golden Eagle, a na koniec na symulatorze FA-50 Fighting Eagle.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że loty w Polsce, m.in. publiczne pierwszych dwóch egzemplarzy podczas Wielkiej Defilady Wojska Polskiego Silna Biało-Czerwona, 15 sierpnia, a później w Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show Radom 2023, 26-27 sierpnia, zostały zrealizowane przez mieszane polsko-koreańskie załogi.

Samodzielny lot mjr. pil. Jacka Stolarka oznacza, że personel Sił Powietrznych RP zaczyna osiągać pełną samodzielność w zakresie eksploatacji nowych samolotów. Warto mieć na uwadze, że szkolenia dotyczą również inżynierów i personelu zabezpieczającego oraz służby inżynieryjno-lotniczej 23. Bazy. Jak powiedział sam pilot w udostępnionym materiale wideo, przygotowania do lotów rozpoczęto tydzień temu.

Do 5 listopada, południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) dostarczyła 10 z 12 samolotów FA-50GF Block 10. Pozostałe dwa mają trafić do kraju jeszcze w tym roku. Będzie to zgodna z harmonogramem finalizacja pierwszej umowy o wartości ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto) z 16 września ub. r. (Dziesięć z dwunastu zamówionych FA-50GF już w Polsce, Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski).

Zdjęcia: DG RSZ

FA-50GF Block 10 jest wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t.

W 2025 będą one stopniowo modernizowane do standardu FA-50PL i uzupełnią 36 fabrycznie nowych samolotów w tym standardzie zamówionych równolegle w ub. r. za ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto) z dostawami w latach 2025-2028. Będą one dysponować m.in. radarami z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu PhantomStrike amerykańskiej korporacji RTX czy naprowadzanymi radarowo pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, optoelektronicznymi zasobnikami obserwacyjno-celowniczymi Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper ATP czy wyświetlaczami nahełmowymi Thales Scorpion.


Wideo: DG RSZ

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X