Przejdź do serwisu tematycznego

Dziesięć z dwunastu zamówionych FA-50GF już w Polsce

Do Polski zostały dostarczone dziewiąty i dziesiąty egzemplarz lekkich samolotów bojowych FA-50GF Fighting Eagle Block 10 z partii pierwszych dwunastu zamówionych w ubiegłym roku.

W niedzielę, 5 listopada, na Lotnisko Chopina w Warszawie samolot transportowy Boeing 747-400F linii Korean Air Cargo przywiózł dziewiąty i dziesiąty egzemplarz lekkich samolotów bojowych KAI FA-50GF Fighting Eagle Block 10 z partii pierwszych dwunastu zamówionych w ubiegłym roku. Fotografie z przylotu i rozładunku koreańskiego samolotu opublikował fotograf lotniczy i dziennikarz Zespołu Badań i Analiz Militarnych (ZBiAM) Paweł Bondaryk na swoim profilu na portalu społecznościowym X.

Była to piąta dostawa samolotów FA-50GF do Polski. Po rozładunku zostały przetransportowane drogą lądową do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, gdzie zostaną zmontowane i oblatane, a następnie formalnie przekazane Siłom Powietrznym RP.

Przypomnijmy, że pierwsze dwa samoloty dostarczono do Polski 9 lipca i wzięły udział w Wielkiej Defiladzie Wojska Polskiego Silna Biało-Czerwona, 15 sierpnia, a później w Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show Radom 2023, 26-27 sierpnia. Następne dwa samoloty dotarły do kraju 22 sierpnia, kolejna para – 19 września, natomiast jeszcze dwa – 24 października. Do końca roku mają zostać dostarczone ostatnie dwa egzemplarze. Tym samym zostanie zrealizowana umowa z Korea Aerospace Industries (Osiem z dwunastu zamówionych FA-50GF już w Polsce, Połowa zamówionych FA-50GF Fighting Eagle już w Polsce, Kolejne dwa FA-50 już w Polsce).

5 września, pierwszego dnia XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) i Korea Aerospace Industries podpisały porozumienie o współpracy w zakresie realizacji programu wsparcia eksploatacji i logistyki samolotów FA-50 Sił Powietrznych RP, jak również możliwości dostaw wybranego wyposażenia (MSPO 2023: Porozumienie PGZ i KAI ws. wsparcia samolotów FA-50).

Tymczasem 17 października, francuska spółka Thales informowała, że została wybrana przez KAI na dostawcę wyświetlaczy nahełmowych Scorpion dla pilotów polskich FA-50 (Wyświetlacze nahełmowe Thales Scorpion dla pilotów polskich FA-50). Natomiast 26 września Agencja Uzbrojenia unieważniła postępowanie przetargowe dotyczące zakupu zakupu partii amunicji 20 mm x 102 do działek pokładowych M61A2 Vulcan dla tychże samolotów – było ono prowadzone od 1 marca br. (Zakup 20-mm amunicji do FA-50 unieważniony).

18 sierpnia br., Agencja Uzbrojenia informowała z kolei, że zawarła umowę o wartości ok. 105 mln USD (431,73 mln zł) z rządem amerykańskim na dostawę 34 optoelektronicznych zasobników obserwacyjno-celowniczych Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper ATP (Umowa na zasobniki Sniper dla polskich FA-50).

Dostawy FA-50 dla Sił Powietrznych RP

Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X

Przypomnijmy, że 16 września ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w Korea Aerospace Industries 12 samolotów FA-50 Fighting Eagle (Block 10; GF – Gap Filler), za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), a dostawy przewidziano dla 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim (Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski).

Dlatego, 22 lutego br. rozpoczęło się szkolenie pierwszych czterech pilotów Sił Powietrznych RP w 1. Skrzydle Myśliwskim wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), stacjonującym w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu (Pierwsze szkolenia polskich pilotów na FA-50).

Pierwszy FA-50GF o numerze taktycznym 5002 został zaprezentowany 9 marca, natomiast oblot nastąpił 2 kwietnia (Pierwszy polski FA-50 ujawniony, Pierwszy polski FA-50 oblatany).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X