W sobotę, 30 grudnia, Ministerstwo Obrony Litwy poinformowało, że do kraju dotarła czwarta partia wielozadaniowych pojazdów opancerzonych Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle)/L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) licząca 50 egzemplarzy. Dołączyły one do 150 wcześniej odebranych z łącznie 500 zamówionych w Stanach Zjednoczonych. Tym samym będzie największym użytkownikiem eksportowym tych pojazdów na świecie.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Litwy
Jednocześnie jest to sfinalizowanie pierwszej umowy na te pojazdy podpisanej 21 listopada 2019 za równowartość około 145 mln EUR (661 mln zł) z terminem realizacji do końca 2023 (dostawy przyspieszono – wcześniej harmonogram został określony na koniec 2024). Pierwsza parta 50 wozów trafiła do Litwy 16 sierpnia 2021, kolejna licząca tyle samo egzemplarzy – 23 listopada 2022, a poprzednia w maju br.
To jednak nie koniec. Umowa zawiera opcję na 300 kolejnych pojazdów i odpowiedni aneks w tej sprawie podpisano 18 października 2020 (dostawy rozpoczną się w 2024).
Nabycie opancerzonych SUV-ów z USA jest jednym z najważniejszych kroków w modernizacji armii litewskiej. Cieszymy się, że dostawcy wypełnili swoje zobowiązania – ostatnia partia JLTV z pierwszej umowy miała zostać dostarczona w 2024 r., ale na wniosek Ministerstwa Obrony zostały wyprodukowane i dostarczone wcześniej, powiedział minister obrony Litway Arvydas Anušauskas.
Litewskie pojazdy są w odmianie czterodrzwiowej Combat Tactical Vehicle (CTV) w wersji M1278A1 Heavy Guns Carrier. Otrzymują zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) typu M153 z mocowaniami Mk. 93 dla 12,7-mm karabinów maszynowych Browning M2 QCB (Quick Change Barrel) z szybkowymiennymi lufami oraz głowice optoelektroniczne FLIR Systems M230 TAC.
Zostały wyposażone w osłony balistyczne i przeciwminowe, pancerne szyby, akustyczne systemy ostrzegania Boomerang III, zestawy nawigacji GPS, silniki wysokoprężne Duramax Turbo (wcześniej oznaczone jako Banks 866T V8) ze skrzynią biegów Allison z sześcioma przekładniami oraz niezależnym układem zawieszenia. Wyposażenie dodatkowe to zestawy opon run-flat (wraz z zapasowymi), wciągarki i zestawy holownicze.
JLTV jako lekkie pojazdy patrolowe zastępują obecnie używane opancerzone odmiany samochodów terenowych AM General HMMWV i Toyota Land Cruiser 200.
Jak dotąd na zakup pojazdów JLTV, których produkcja niedawno przekroczyła 20 tysięcy egzemplarzy, oprócz amerykańskich sił zbrojnych jako głównego użytkownika (w planach zakup łącznie ok. 65 tys. pojazdów) oraz omawianej Litwy, zdecydowały się: Czarnogóra, Macedonia Północna, Słowenia, Słowacja, Rumunia, Belgia i Brazylia. W ostatnim czasie dołączyły do nich Mongolia i Izrael. Potencjalnymi przyszłymi użytkownikami mogą zostać Wielka Brytania, Grecja, Portugalia i Polska (26 pojazdów opancerzonych M1279A1 JLTV w wariancie transportowym).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.