W połowie sierpnia pojawiła się informacja, że holenderskie królewskie wojska lądowe (Koninklijke Landmacht) i piechota morska (Korps Mariniers) otrzymają łącznie 1275 pojazdów wielozadaniowych Iveco LMV 2 (Light Multirole Vehicle) w pięciu wersjach. Dostawy zostaną przeprowadzone w latach 2022-2027. Umowa ze spółką Iveco Defence Vehicles o nieujawnionej wartości ma zostać wkrótce podpisana (Holandia modernizuje Bergepanzer 3, 2019-05-04).

Druga generacja włoskich pojazdów LMV została zaprezentowana podczas paryskich targów przemysłu zbrojeniowego Eurosatory w czerwcu 2016. Holandia będzie pierwszym użytkownikiem LMV 2 / Zdjęcie: Iveco Defence Vehicles

Druga generacja włoskich pojazdów LMV została zaprezentowana podczas paryskich targów przemysłu zbrojeniowego Eurosatory w czerwcu 2016. Holandia będzie pierwszym użytkownikiem LMV 2 / Zdjęcie: Iveco Defence Vehicles

 

Pojazdy zostaną dostarczone w wersjach: bojowej, w wariantach hard-top i soft-top (ze zdalnie sterowanymi modułami uzbrojenia z 7,62 lub 12,7-mm karabinem maszynowym albo granatnikiem automatycznym), transportowej, ewakuacji medycznej oraz dla żandarmerii wojskowej (Koninklijke Marechaussee). W przypadku jednostek Koninklijke Landmacht, nowe pojazdy opancerzone zastąpią część z około 5 tys. nieopancerzonych, wielozadaniowych smochodów terenowych Mercedes-Benz 290GD Wolf. Korps Mariniers otrzymają następcę Land Rover Defender, natomiast Koninklijke Marechaussee zastąpi gąsienicowe transportery piechoty YPR-765, czyli rozwinięcie M113A1 (Holenderskie plany modernizacyjne, 2018-04-05).

Opis
LMV 2 ma 3,23 m długości, 2,05 m szerokości i 2,17 m wysokości (bez zsmu). Dopuszczalna masa calkowita wynosi 8100 kg. Ładowność została zwiększona o 40% z 800 kg do 1500 kg, w zależności od wersji pojazdu. W porównaniu z pierwszą generacją, LMV 2 charakteryzują się lepszymi osiągami, niezawodnością i wyższym komfortem dla załogi. Pojazd jest napędzany nowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 220 KM i wyposażony w automatyczną skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach wraz z ulepszonym układem napędowym oraz nowym systemem filtracji powietrza. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 110 km/h przy maksymalnym zasięgu do 600 km. LMV 2 może pokonywać zbocza o nachyleniu bocznym 30% i przeszkody wodne o głębokości 1,5 m bez przygotowania.

Holandia będzie pierwszym użytkownikiem eksportowym LMV 2. W grudniu 2018 włoskie wojska lądowe (Esercito Italiano) odebrały pierwsze pojazdy oznaczone jako LMV Lince 2 NEC. Wszystkie rodzaje włoskich sił zbrojnych, a także policja, Czerwony Krzyż i obrona cywilna odebrały dotąd ponad 2000 pojazdów obu generacji i planują mieć łącznie 3850 LMV do 2034. LMV pierwszej generacji trafiły jak dotąd do 16 państw: Albanii (25 egzemplarzy), Austrii (172), Belgii (440), Bośni i Hercegowiny (12), Brazylii (ok. 186 z 1464 planowanych), Chorwacji (14), Czech (115), Hiszpanii (395), Indonezji, Kataru, Libanu (45), Norwegii (170), Rosji (727 wyprodukowanych na licencji przez spółkę joint venture Iveco Russia i OboronSerwis jako Ryś), Słowacji (40), Tunezji i Wielkiej Brytanii (401 plus 400 opcjonalnie jako Panther CLV). Pewną liczbę pojazdów otrzymały od Rosji syryjskie wojska lądowe.