W czwartek, 17 sierpnia br., amerykańska spółka Navistar Defense poinformowała, że spółka AM General, wybrana w ostatnim czasie przez amerykańskie wojska lądowe (US Army) do produkcji wielkoseryjnej wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) w wersji A2, wskazała ją do produkcji około 10 tysięcy przyczep do tych wozów.
Jesteśmy podekscytowani, że spółka AM General wybrała nas na partnera w tym ważnym programie wsparcia Armii Stanów Zjednoczonych – powiedział Ted Wright, dyrektor generalny Navistar Defence. AM General to światowej klasy producent pojazdów taktycznych i chętnie wspieramy ich zespół.
Nie możemy się doczekać współpracy z naszym partnerem branżowym w ramach tego kontraktu – dodał Wright. Umowa podwykonawstwa produkcji naczep JLTV pozwala nam na dalszą dywersyfikację naszego portfolio biznesowego, wspieranie naszego rozwoju w Missisipi i rozwijanie naszej rozwijającej się działalności.
Powitanie Navistar Defence w programie JLTV A2 to kluczowy kamień milowy w naszej działalności – powiedział John Chadbourne, wiceprezes generalny i dyrektor ds. rozwoju biznesu w AM General. Ich zaangażowanie w doskonałość przekłada się na produkty wysokiej jakości, z których są znani w branży. Od czasu otrzymania kontraktu w programie JLTV A2 naszym głównym celem jest dostarczanie pojazdów wysokiej jakości na czas i zgodnie z przeznaczeniem, co obejmuje sprzęt niezbędny do zapewnienia naszym żołnierzom możliwości odniesienia sukcesu w swoich misjach.
Przyczepy pojazdów JLTV A2 to wielozadaniowa platforma skonfigurowana do obsługi ładunków ogólnego przeznaczenia i zadań transportu generatorów taktycznych. Przyczepa jest zbudowana do współpracy z pojazdami JLTV w wariantach M1281 Close Combat Weapons Carrier, M1280 General Purpose, M1278 Heavy Guns Carrier i M1279 Utility w ramach tego samego profilu misji.
Produkcja przyczep rozpocznie się w 2024 roku i będzie odbywać się w zakładzie montażowym Navistar Defence zlokalizowanym w West Point w stanie Missisipi. Okres realizacji wynosi 5 lat, z możliwością przedłużenia o dodatkowe 5 lat.
JLTV M1278A1 Heavy Guns Carrier / Zdjęcie: Oshkosh Defense
Warto dodać, że wcześniej za produkcję przyczep do JLTV odpowiadał oryginalny producent pojazdów, czyli Oshkosh Defense. Wówczas wymogi operacyjne obejmowały ładowność do 2313 kg (5100 funtów), skok koła w pionie 47 cm (18,5 cala), możliwość brodzenia do 152 cm (60 cali), prędkość maksymalna 113 km/h (70 mil/h), system ABS (Anti-lock Braking System) oraz kompatybilność ze starszymi czopami zaczepów w pojazdach typów HMMWV, FMTV, HEMTT, LVSR, M-ATV i MTVR.
Przypomnijmy, że AM General otrzymała dwie umowy od Dowództwa Zamówień US Army (Army Contracting Commmand, ACC) z Detroit Arsenal w stanie Michigan, na produkcję pojazdów JLTV A2. Pierwsza, podzielona na dwie części o wartości 230,87 mln USD (1,032 mld zł) na uruchomienie linii produkcyjnej oraz o wartości 8,66 mld USD (38,70 mld zł) na produkcję maksymalnie 20 682 pojazdów JLTV wraz z maksymalnie 9883 przyczepami z 9 lutego br. i druga o wartości 4 653 330 000 USD (19,66 mld zł) na niesprecyzowaną liczbę i przyczep (szacuje się że na ok. 10 tys. JLTV) z 24 maja br.
JLTV A2 będą bardziej odporne na korozję, zredukowane zostanie średnie spalanie i zostaną zastosowane akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion), co zwiększy ich zasięg operacyjny. AM General zapewni również gotowość do realizacji modernizacji architektury pojazdów w przyszłości.
Jak dotąd na zakup pojazdów JLTV, których produkcja niedawno przekroczyła 20 tysięcy egzemplarzy, oprócz amerykańskich sił zbrojnych jako głównego użytkownika, zdecydowały się: Czarnogóra, Litwa i Słowenia – dostawy rozpoczęły się, a także Belgia, Brazylia, Rumunia, Macedonia Północna oraz Słowacja. Potencjalnymi przyszłymi użytkownikami mogą zostać Wielka Brytania, Grecja, Portugalia i Polska. 6 grudnia ub. r. agencja DSCA informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na sprzedaż 116 czołgów M1A1FEP Abrams dla Polski. W pakiecie znalazło się też m.in. 26 pojazdów opancerzonych M1279A1 JLTV w wariancie transportowym.