W środę, 12 lipca br., Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej zatwierdziło zakup 160 wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV w czterodrzwiowej odmianie Combat Tactical Vehicle (CTV) i wersji M1278A1/A2 Heavy Guns Carrier, a więc o 32 mniej niż wcześniej planowano, gdy 9 maja br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu na sprzedaż (Słowacja wnioskuje o 12 AH-1Z Viper z pociskami Hellfire).
JLTV M1278A1 Heavy Guns Carrier / Zdjęcie: Oshkosh Defense
Zgodnie z opublikowaną informacją, koszt planowanej umowy międzyrządowej (G2G) to około 160 mln USD (634,12 mln zł), podczas gdy pierwotna wycena większej liczby pojazdów wyniosła 250 mln USD (1,03 mld zł), ale zostanie w całości pokryta przez stronę amerykańską, dzięki funduszom z programu FMF (Foreign Military Financing).
Pojazdy zostaną wyposażone w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) typu M153 CROWS (trafią do 110 z nich) z mocowaniami Mk.93 i M205 dla 12,7-mm karabinów maszynowych Browning M2A1 QCB (Quick Change Barrel) z szybkowymiennymi lufami oraz wyświetlaczami i panelami kontrolnymi DCP, 40-mm wyrzutnie granatów Mk19 Mod. III, czujniki skażeń chemicznych M4A1, gogle noktowizyjne AN/VAS-5B(V)2 dla kierowców i radiostacje AN/VRC-104, a także w zawieszenie TAK-4i mogące być obniżane o 50 cm, opony typu run-flat, zestawy zaawansowanej ochrony balistycznej i przeciwminowej.
Należy wyjaśnić, że zsmu M153 CROWS trafią na 110 pojazdy, zaś 50 pozostałych otrzyma klasyczne stanowiska strzeleckie, a flota będzie kompatybilna sprzętowo z innym wyposażeniem sił zbrojnych. Dostawy mają rozpocząć się w 2025 (zamiast w 2024 jak oczekiwały władze w Bratysławie). Producent pojazdów, spółka Oshkosh Defense zaoferowała również współpracę z lokalnym przemysłem obronnym w zakresie wsparcia eksploatacji, w tym napraw i zamówieniach na części zamienne.
Minister obrony Republiki Słowackiej Martin Sklenár poinformował, że zamawiane pojazdy w pełni odpowiadają wymaganiom słowackich sił zbrojnych:
Pojazdy z napędem 4×4 to platforma zapewniająca wyjątkową mobilność i ochronę balistyczną dla lżejszych jednostek i możliwości wsparcia ogniowego, zaś obecne wozy słowackiego wojska nie zapewniają takiej kombinacji. Dzięki nowym pojazdom nasze pododdziały będą mogły wypełniać nowy zakres zadań, a znaczenie tej zdolności dla nowoczesnych działań wojennych jest codziennie demonstrowane na ukraińskim polu walki.
29 marca br. słowacka agencja prasowa TASR informowała, cytując ówczesnego ministra obrony Jaroslava Nad’a, że resort chce skorzystać z amerykańskiego pakietu pomocy wojskowej o równowartości 200 mln EUR/910,51 mln zł (w zamian za przekazane Ukrainie 13 samolotów myśliwskich MiG-29AS/UBS) i zakupić ponad 180 pojazdów rodziny JLTV. W puli miały znaleźć się też środki na zakup systemów antydronowych i 5 tys. karabinków automatycznych M4 (choć resort chciałby zakupić prawie 20 tys. sztuk broni strzeleckiej tego typu).
Obecnie, wojska lądowe Słowacji (Pozemné sily Slovenskej republiky) używają pewnej liczby eks-amerykańskich HMWWV, 10 Iveco LMV oraz pojazdów minoodpornych International MaxxPro, które w większości są eksploatowane przez 5. Pułk Specjalnego Przeznaczenia (5. Pluk špeciálneho určenia, 5. PŠU) (CV90 MkIV z 35-mm armatą dla Słowacji, Słowackie kbwp po raz drugi).
Jak dotąd na zakup pojazdów JLTV, których produkcja niedawno przekroczyła 20 tysięcy egzemplarzy, oprócz amerykańskich sił zbrojnych jako głównego użytkownika, zdecydowały się: Czarnogóra, Litwa i Słowenia – dostawy rozpoczęły się, a także Belgia, Brazylia, Rumunia oraz Macedonia Północna. Potencjalnymi przyszłymi użytkownikami mogą zostać Wielka Brytania, Grecja, Portugalia i Polska. 6 grudnia ub. r. agencja DSCA informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na sprzedaż 116 czołgów M1A1FEP Abrams dla Polski. W pakiecie znalazło się też m.in. 26 pojazdów opancerzonych M1279A1 JLTV w wariancie transportowym.